NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Äntligen, säger de aktiva om brutna MBAB avtalet.

Äntligen! Är vad flertalet av de aktiva inom rallysporten säger idag. Orsaken är meddelandet på Svenska Bilsport Förbundets hemsida om att SBF och "företaget" Modulbygg AB brutit sitt avtal om rally SM. Avtalet har varit det stora samtalsämnet ute på rallytävlingarna, forum på Internet samt i flera andra medier. Företaget var redan i det skede som avtalet skrevs nära att gå i konkurs? Den 15 februari skickade förbundet ut ett pressmeddelande som uppgav att "företaget" Modulbygg AB, förkortat MBAB skulle vara huvud och namnsponsor för SM serien. Avtalet var tvåårigt och i flermiljonklassen, d.v.s. minst 3 miljoner.

Historien bakom "företaget" är kort. Första gånger allmänheten började höra talas om företaget var i samband med att man planerade för ett trebilsteam i nya Ford Flexifuel Cup. Något som de inblandade rätt snabbt men ändå allt för sent upptäckte var en ren bluff. Bilar som beställdes men som aldrig var tänkta att betalas. Det är bara delar av vad som egentligen hände i den satsningen.

Företaget blev där efter riktigt känt för allmänheten när Junior VM satsningen med Patrik Sandell presenterades i Stockholm under hösten 2005. Då var företagets ledare med och presenterade deras insats i storsatsningen. Men den glädje som varar. Strulet började snabbt när pengarna saknades och bilen där med blev försenad. Strax där efter var det dags för första stortävlingen för det nya JVM teamet. Många började då undra när bilens ytor var täckta av frågetecken "?" och Patrik i intervju förklarade att han sökte sponsor då tidigare huvudsponsor hoppat av satsningen. Patrik löste sitt på egen hand och MBAB gick istället till SBF för att där marknadsföra sig. Redan i samband med Svenska Rallyt började många fundera på vad MBAB sysslade med och många kontrollerade dess affärer.

När väl avtalet mellan SBF och MBAB var klart så dröjde det inte länge innan uppgifterna om att företaget var konkurshotat med flera miljoner i skulder till framför allt en stor leverantör inom företaget. Men det var ingen fara enligt det inblandade förbundsfolket, det visste de när avtalet skrevs. Att ett företag som bara omsätter 11 miljoner har över 3 miljoner i skulder samt nyss skrivit sponsoravtal på minst lika mycket, det är inget konstigt med det. När företaget också sponsrar flertalet förare på hög nivå fattar man inga misstankar, varifrån kommer alla utlovade pengar, och är det någon som får några? I sista stund betalas skulderna in och konkursen undanröjs för den här gången. Men när är det dags igen undrade alla?

När diskussionerna går vidare, förbundsfolket försvarar sig, mer och mer uppgifter kommer fram om företaget och dess huvudpersoner. Huvudpersoner som inte dyker upp på bokade möten där man har för avsikt att reda ut eventuella osanna uppgifter, och framför allt hot mot personer. Men allt är som det ska enligt förbundet. Man har och fortsätter antyda från förbundshåll att medias bevakning av huvudsponsorn gjorde att förbundets arbete med fler sponsorer förstördes. Troligen hade de eventuella intresserade företagen gjort mer eftersökningar i diverse register än förbundet, där fanns orsaken att de eventuella intressenterna tackade nej!

Men det dröjer inte länge innan skulderna åter började växa för MBAB, både till staten samt privata företag. På kort tid var summan uppe i över miljonen och då var inte privata företag inräknat. Bl.a. har man på expressens hemsida, under "Motorbloggen", kunnat läsa att bl.a. ett företag som säljer släpkärror blivit lurade, släp hämtats utan betalning och som där efter används olagligt. Det är bara ett exempel av många som drabbat oskyldiga och ovetande. När uttalande från förbundet i stil med "Bara vi får våra pengar så bryr vi oss inte om företaget inte betalar andra." har helt rätt retat upp de aktiva.

Vad tycker de aktivas sponsorer om att synas tillsammans med företag där konkursanmälan är inlämnad? Under South Swedish Rally försökte man från deltagare demonstrera, men då ett fåtal ekipage, sponsrade av just MBAB inte var intresserade, gick det ej att genomföra, alla måste vara med i aktion för att rätt effekt ska uppnås. Men nu är det omtalade logotypen borta i framrutan till nästa SM deltävling i Rally SM, om man inte funnit en ny sponsor redan vill säga som tar upp platsen? Orsaken att avtalet brutits är, enligt förbundets pressmeddelande, helt p.g.a. medias felaktiga bevakning. Kanske har aldrig några skulder och konkurshot funnits, är det kanske staten som försökt retas med rallysporten genom falska uppgifter i sina register om skulder och orätta affärer?

Frågan är, står företagen på kö när de vet hur man hanterat tidigare affärer inom förbundet? Enligt tidigare nämnda pressmeddelande har också media försvårat arbetet att få nya samarbetspartners inom rally SM. Är det verkligen medias fel? Medias ärende är väl att förmedla fakta, inte leva på moln och lossas som inget hänt. Men frågan är hur många "stora" medier som ärendet avhandlats i? Kan forum på Internet, eller en s.k. blogg kallas för media i dessa sammanhang? Mest troligt är att ett företag som vill göra affärer i mångmiljonklassen går på "säkra uppgifter" än bara vad som sägs och skrivs i media.

Att det finns företag som vill sponsra rallysporten vet alla. Att det finns företag som velat vara med i rally SM, på ett eller annat sätt, det VET VI. Men som tack vare nyss nämnda avtal i tidigt skede valde andra sporter, de hade själva sett vad som var på gång att hända. Aktuella företaget har istället valt sponsring utanför motorsporten!

Vad händer nu med Rally SM? Frågorna är många men svaren få.

Publicerad: 2006-07-14 06:08






Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
© Toyota Gazoo Racing.Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.

Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...

Publicerad: 2024-12-26 11:49


Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
© emotorsport.seFörsta deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.

Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...

Publicerad: 2024-12-26 09:17


53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
© emotorsport.se Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.

Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...

Publicerad: 2024-12-26 09:02


1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
© emotorsport.seSnart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...

Publicerad: 2024-12-23 20:08


Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
© emotorsport.seVeckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.

Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...

Publicerad: 2024-12-23 19:48


Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
© Svenska RallyCupen.Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.

För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...

Publicerad: 2024-12-23 11:17


Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
© emotorsport.seUnder söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.

Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...

Publicerad: 2024-12-22 22:44


Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
© emotorsport.seDet blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.

Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...

Publicerad: 2024-12-22 22:36


Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
© JC Raceteknik.21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...

Publicerad: 2024-12-22 17:46


ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
© Anders Blomqvist.EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.

Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...

Publicerad: 2024-12-22 15:06


Tidigare nyheter:
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.
Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025.
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Fransk brödrakamp i WRC2 2025, Rossels i samma team.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.