|
Strong insats av Ramona och Miriam i England. PRESSRELEASE
Ramona och Miriam gjorde under helgen premiär på de Engelska rallyvägarna då finalen i det Brittiska rallymästerskapet avgjordes i trakterna kring Yorkshire. Sträckorna var mycket snabba, smala och hala – och den tuffaste tävlingen hittills i år enligt engelsmännen. - Det var väldigt svårt att bedömma fästet och bromspunkterna. En del kurvor var det bra fäste i , medan det kunde vara såphalt i nästa, säger Ramona och Miriam.
Det är jämnt i den brittiska toppen, och det var hela fem förare som hade chans att bli Brittiska Mästare. Det förutspåddes att bli en extremt tuff kamp mellan dessa förare, som helt enkelt handlade om att vinna eller försvinna. – Vi fick rekommendationer från teamet om att inte ge oss in i den striden, så vår målsättning var att sätta tider strax under topp 5-fighten, säger Ramona och Miriam.
Under de första sträckorna fick Ramona och Miriam växellådsproblem, då det inte gick att få i 3:ans och 5:ans växel. – Framför allt femmans växel var extra sårbart då sträckorna var väldigt snabba, så vi tappade mycket tid och halkade ned till 12:e plats. Efter en snabb felsökning innan nästkommande sträcka fick tjejerna se att en skruv hade lossnat i länkaget till växellådan. De hittade en likadan skruv som de ”lånade” från motorn, och kunde reparera felet inför SS3.
På SS4 tappade Ramona och Miriam fäste i en snabb vänsterkurva. – Utgången av kurvan var bara lervällning, och bakvagnen tvärsläppte. Vi snurrade ett halvt varv och hamnade precis mellan en bergsvägg och ett brant dike. Innan vi kunde trixa oss loss igen tappade vi ca 30 sekunder, säger Miriam.
Men, SS5 fungerade problemfritt och nu fick tjejerna äntligen visa vad de gick för. Ramona och Miriam plockade in sekund för sekund på förarna framför, och satte 5:e bästa tid på sträckan. Från att efter första sträckan ha legat på 12:e plats, hade nu tjejerna lyckats klättra upp till 7:e plats. Tjejerna bevakade sin placering under nästkommande sträckor, då de hade stor marginal till både 6:e och 8:e-platsen. –Målet var nu inställt på att behålla 7:e-platsen, och eventuellt klättra om förarna i toppen gjorde misstag. Och det gjorde de. Adam Gould bröt på SS6, men hindrade även Ramona och Miriam. – När vi bromsade in inför ett vägbyte såg vi plötsligt Gould backa ut i vägen mitt framför oss. Vi tvingades bromsa stopp på bilen och parera, och fick backa för att till slut komma förbi honom. Klockan tickade ca 10 sekunder innan vi kom därifrån, säger Ramona och Miriam. Just dessa sekunder var vad som hade behövts för att sätta tredje bästa tid på sträckan, men nu fick tjejerna nöja sig med 8:e tid. Dock med den totala 7:a-platsen i tryggt förvar.
På SS7 fick Ramona och Miriam erfara ett typiskt fenomen som ibland uppkommer på de brittiska vägarna. På en viss typ av vägar finns det stora stenar under gruset som poleras upp under bromssträckorna.Detta hade hänt inför en tvär vänster, där det dessutom hade regnat och bildat lera ovanpå. – Vi satte en bra bromspunkt, trodde vi... Men det visade sig vara som att bromsa på såpa, så vi bara gled fram mot kurvan och kunde inte få ned farten. Det fanns inga innerdiken som vi kunde ta stöttning på heller, så det enda vi kunde göra var att hitta en lucka, styra ut från vägen och vidare nedför en slänt där vi blev stående. Det fanns inget fäste för att kunna backa oss upp, och ingen publik som kunde hjälpa oss. Så vi tvingades helt enkelt kasta in handduken, trots att bilen var helt oskadd, säger Ramona och Miriam.- Frustrerande, men vi glädjs ändå att vi kunde vara med och fightas under de sträckor som fungerade problemfritt – något som även Kick Energy Team var mycket nöjda med.
Teamet gav Ramona och Miriam lovord för deras prestation under rallyt, då de visade att de hade kapacitet att vara med och slåss bland topp 5på årets tuffaste vägari det Brittiska Rallymästerskapet.
- Vi lärde oss mycket under rallyt, och ser tillbaks på en nyttig och rolig helg tillsammans med Steve Perez och Kick Energy Team som gav oss ett varmt omhändertagande och en mycket god och proffsig service, säger Ramona och Miriam.
» Pressrelease från Ramona Rallying.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2010-09-27 16:07
|
|
Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden. Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.
Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...Publicerad: 2024-12-26 11:49 Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen. Första deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.
Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...Publicerad: 2024-12-26 09:17 53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige. Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.
Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...Publicerad: 2024-12-26 09:02 1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt. Snart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...Publicerad: 2024-12-23 20:08 Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna. Veckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.
Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...Publicerad: 2024-12-23 19:48 Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K. Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.
För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...Publicerad: 2024-12-23 11:17 Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll. Under söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.
Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...Publicerad: 2024-12-22 22:44 Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong. Det blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.
Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...Publicerad: 2024-12-22 22:36 Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden. 21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...Publicerad: 2024-12-22 17:46 ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte. EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.
Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...Publicerad: 2024-12-22 15:06
|
|
Tidigare nyheter:
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden. ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte. Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen. Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet. Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025. VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt! Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden. Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet. Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong. Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden. Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen. Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025. Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare. Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025. Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen. Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige. Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025. Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna. Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet. Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Nyhetsarkiv:
[ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
|
| |