NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Ericsson-Motorsport.
© Ericsson-Motorsport.
Kenneth Bäcklund i stor ledning inför de två avslutande etapperna.
Fighten som kom av sig - Bäcklund i stor ledning.

När Stig Blomqvist "försvann" redan före start så var slaget om segern borta för hans del, ande 4wd åkare, Erik "Eken" Johansson såg ut att ha problem redan på första sträckan, mycket riktigt försvann han på ss2 med motorproblem. Då låg vägen alltså öppen för de tvåhjulsdrivna och "riktiga" klassikerna - även om inte förarnas ålder säger det samma. Per-Gunnar "PG" Andersson och Kenneth Bäcklund väntades nu gå till topp. Så blev det också, Bäcklund gick till topp med Andersson tre sekunder bakom efter avslutas ss2. Tidigare ledaren Mats Myrsell tappade ledningen direkt, en backning på inledningen gav tidsförlust. Efter ännu en sträcka var PG bara sekunden efter, tappade där efter tillbaka till dryga tre sekunder. Då var också P-O Davidsson uppe som trea följd av Kim Sevius. Nu hade också regnet gjort entre i tävlingen, en snabb regnfront drog över västsverige och gav aningen fuktigare sträckor.
Efter sex sträckor, enda kvar av dagen var Kabelvägen, känd sedan länge - fem sekunder skiljde där i toppen till Bäcklunds favör. Snacket i skogen var att det är här det blir attack, Bäcklund är den som kan sträckan både utan och innan, skulle nog kunna vinna den med förbundna ögon och felstyrd bil. Kenneth var just den som vann också närmare tio sekunder före Roland Karlsson i sin tuffa Vauxhall. Tre på sträckan, och den minst lokale var P-O Davidsson - slagen med 15 sekunder! Vart tog PG vägen, jo han stannade bredvid vägen efter en avåkning och ett varv på taket med bilen, det innebar slutet på tävlingen för den ständigt leende Värmlänningen, trots att bilen inte drabbades av några större skador väljer man att bryta då slaget omsegern ändå är borta.
Ställningen efter första etappen, sju körda sträckor är att Kenneth Bäcklund har 55,2 sekunder! tillgodo på P-O Davidsson. Där bakom är det dock något tätare då Staffan Bergdahl är trea, 13 sekunder bakom och skuggas i sin tur av Tony Jansson och Claes Molin som bara är sekunder bakom. Geoff Bell är bästa utländska ekipage som 14:e totalt, har en intern kamp med teamkompisen Andrew Siddall som är 19:e. Först som 21:a hittar vi Björn Waldegård som ser ut att ha tappat minuten på ss4, möjligen med de växeelådsproblem han upplevt.
Per Göransson, Hans Gustavsson, Thomas Johansson, Ole Ström, Björn Sjunning, Jonas Gustafsson, Bengt Lundström, Steve Perez, Roland Appelskog och Göran Tyrbjörn är klassledare inför andra etappen.
En som tappat mycket tid är Steve Perez som haft stora problem med sin Lancia Stratos - allt från bränsle till växelproblem under dagen så där har ännu inte infunnit sig den rätta farten. Kul är att flera av de utländska ekipage verkar trivas i tävlingen!

En annan är 40 åringen Lars Hedqvist som försvann med växellådsproblem redan på sträcka två vilket gav mycket extratid, troligen startar man dock om under lördagen. Precis som "Eken" var andrasträckan dålig för Gert Blomquist som står som bruten, motorproblem anges där som orsak. En annan fortåkare är Kim Sevius som också han brutit, där med motorproblem. Totalt står 19 ekipage som brutna.

När det gäller regularity så är det Penti-Juhani Hintikka som toppar, 17 prickar före Stefan Helin. När det gäller andraklassen så snackar vi bara en fyra mellan ledande Douglas Kennborn och tvåan Bertil Trued.

© Ericsson-Motorsport, www.emotorsport.se © Ericsson-Motorsport, www.emotorsport.se


Nyheter och viktiga länkar för att följa rallyt samt lite bilder från onsdagen, se här.

Publicerad: 2010-07-15 22:42






Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
© Toyota Gazoo Racing.Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.

Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...

Publicerad: 2024-12-26 11:49


Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
© emotorsport.seFörsta deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.

Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...

Publicerad: 2024-12-26 09:17


53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
© emotorsport.se Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.

Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...

Publicerad: 2024-12-26 09:02


1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
© emotorsport.seSnart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...

Publicerad: 2024-12-23 20:08


Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
© emotorsport.seVeckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.

Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...

Publicerad: 2024-12-23 19:48


Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
© Svenska RallyCupen.Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.

För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...

Publicerad: 2024-12-23 11:17


Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
© emotorsport.seUnder söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.

Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...

Publicerad: 2024-12-22 22:44


Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
© emotorsport.seDet blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.

Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...

Publicerad: 2024-12-22 22:36


Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
© JC Raceteknik.21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...

Publicerad: 2024-12-22 17:46


ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
© Anders Blomqvist.EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.

Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...

Publicerad: 2024-12-22 15:06


Tidigare nyheter:
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.
Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025.
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.