NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

EVO Challenge summerar efter Klassiker Sprinten.
PRESSRELEASE

* Klassiker Sprinten – 13 juni 2010
* Patrik Johansson vann Evolution Challenge RallySprint
* Andreas Magnusson och Hans-Erik Weng tvåa respektive trea i samma bil.

Arrangören av Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden provade någonting nytt i helgen, nämligen att samla deltagarna utanför Stockholm till en RallySprint. Dagen innan hade teamen möjlighet att erbjuda sina partners medåkning på en kort asfaltslinga hos Active Draving i Trosta Park. Eventet var designat att marknadsföra både Evolution Challenge, Mitsubishi-bilarna och rally som sport. Tävlingen kördes utanför mästerskapet, så några poäng delades inte ut denna gång.

Klassiker Sprinten är normalt en tävling för historiska rallybilar. I år erbjöd dock arrangören Skepptuna MK Mitsubishi-serien att deltaga. Tävlingen ägde rum på Ekbackens Folkracebana med en 3,5 kilometer lång sträcka, mestadels på grus. Sträckan kördes tre gånger, varav de två bästa räknades.

Även om det var uppehållsväder, hade nattens regn gjort vägen extremt halt och i en del kurvor fanns det lera. Snabbast av Evo-förarna – och överraskande totalsnabbast – var Patrik Johansson med co-driver Jesper Johansson.

De var 0,4 sekund före Hans-Erik Weng/Henrik Hulterskog, med Joachim Carlström/Jörgen Norman trea endast 1,5 sekunder efter. Däremot blev det ett mycket kort rally för mästerskapsledande Jimmy Joge med co-driver John Stigh. Endast en kilometer in på sträckan fick de bryta med transmissonsproblem.

Johansson/Johansson gjorde det igen på andra sträckan, och var 0,3 sekund före Andreas Magnusson/Markus Theorin. Magnusson erkände att han varit för långsam på morgonen, och nu hade han ökat farten dramatiskt med den Evolution X han lånat av föraren Weng. Anders Jonasson/Timmy Berntsson, som gillade underlaget och bjöd på publikfriande åkning, var trea under andra rundan.

Underhöll publiken gjorde också Cindy Brüggemann, fast hon var frustrerad över att ha tappat tid efter en lysande första runda i sin nyligen förvärvade Evo IX. I den andra fick hon inte till det riktigt med handbromsen i hårnålen, så efter det fick co-driver Henrik Lennartsson ge en hjälpande hand med den.

Just som bilarna ställde upp till start för den tredje och sista rundan började det regna. Det innebar förstås sämre grepp, speciellt på den korta asfaltsdelen, så tiderna blev någon sekund långsammare. Magnusson var nu snabbast, 0,1 sekund för Johanssons, och Weng/Hulterskog trea.

För Carlström/Norman blev inte avslutningen som de tänkt sig. De gled brett genom vänstern före hårnålen, och gick med ena hjulet i diket. Med den konsekvens att de studsade över vägen och ner i diket på andra sidan och det slutade med att bilen låg med alla hjulen i vädret. Tursamt nog blev bilen bara lätt skadad och besättningen klev ur helt oskadd.
När de två bästa tiderna räknades samman var Johansson/Johansson dagens vinnare, med Magnusson och co-driver Markus Theorin två bara 0,3 sekund efter. Weng/Hulterskog trea, 1,9 sekunder bakom, och Jonasson/Berntsson fyra ytterligare 1,2 efter. Brüggemann/Lennartsson var tätt bakom på femte plats.

”Även om inte det här eventet ingick i mästerskapet så är jag glad över segern”, sa Johansson. ”Det var en annorlunda helg jämfört vad vi är vana vid, och det gillade jag. Vi hade också möjlighet att testa lite andra set-ups på bilen utan att känna press över att behöva ta poäng. Nu ser vi fram emot nästa deltävling.”

Nu är det sommarlov för förarna i Evolution Challenge. Den femte av årets totalt sex deltävlingar är sedan Västrallyt, med Trollhättan som bas den 4-5 september.

För första gången får årets totalvinnare av Evolution Challenge i United Kingdom, Irland och Sverige samma pris: en sponsrad start i FxPro Cyprus Rally. Den tävlingen är final på IRC, Intercontinental Rally Challenge. Den av de tre Evo-teamen som kör snabbast då blir krönt till European Evolution Challenge Champion.

2010 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, JR Motorsports, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, FxPro Cyprus Rally och Mitsubishi Motors Sweden.

Resultat Klassiker Sprinten Evolution Challenge
1 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 4:14.02
2 Andreas Magnusson/Markus Theorin 4:14.35
3 Hans-Erik Weng (Säffle)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 4:16.23
4 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd) 4:17.48
5 Cindy Brüggemann (Gamleby)/Henrik Lennartsson 4:25.75
Brutna
DNS Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) Transmission
Run 1 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) Transmission
Run 3 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) Avåkning

Ställning efter fyra deltävlingar
Förare
1 Jimmy Joge 46
2 Patrik Johansson 41
3 Anders Jonasson 22
4=Markus Hällbo 17
4=Joachim Carlström 17
6=Cindy Brüggemann 15
6=Hans-Erik Weng 15
8 Ramona Karlsson 12
9 Roger Enlund 11
10 Tobias Gustafsson 7
11= Jari Saarinen 6
11= Joachim Grahn 6
13 Fredrik Alsdal 5
Co-drivers
1 Jesper Johansson 41
2 John Stigh 36
3 Jörgen Lindahl 22
4 Christer Carlsson 21
5= Lars Gustafsson 17
5= Jörgen Norman 17
7 Henrik Hulterskog 15
8 Miriam Walfridsson 12
9 Henrik Lennartsson 8
10 Anders Berglund 7
11= Henrik Apelskog 6
11= Joakim Nilsson 6
13 Eveline Walfridsson 4
14 Per Schlegel 3
15 Anders Carlsson 2
16 Richard Eliasson 1


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2010-06-16 16:06






Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
© Toyota Gazoo Racing.Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.

Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...

Publicerad: 2024-12-26 11:49


Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
© emotorsport.seFörsta deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.

Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...

Publicerad: 2024-12-26 09:17


53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
© emotorsport.se Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.

Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...

Publicerad: 2024-12-26 09:02


1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
© emotorsport.seSnart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...

Publicerad: 2024-12-23 20:08


Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
© emotorsport.seVeckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.

Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...

Publicerad: 2024-12-23 19:48


Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
© Svenska RallyCupen.Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.

För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...

Publicerad: 2024-12-23 11:17


Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
© emotorsport.seUnder söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.

Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...

Publicerad: 2024-12-22 22:44


Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
© emotorsport.seDet blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.

Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...

Publicerad: 2024-12-22 22:36


Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
© JC Raceteknik.21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...

Publicerad: 2024-12-22 17:46


ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
© Anders Blomqvist.EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.

Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...

Publicerad: 2024-12-22 15:06


Tidigare nyheter:
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.
Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025.
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.