|
Joges tredje EVO Challenge seger för året! PRESSRELEASE
* Jimmy Joge tog säsongens tredje seger.
* Patrik Johansson inte långt efter på andra plats.
* En intensive kamp utkämpades om första och andra, samt tredje och fjärde plats.
Deltävling fyra i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden vann Jimmy Joge med co-driver John Stigh. South Swedish Rally blev deras tredje seger för säsongen, men först efter en riktigt hård kamp med Patrik Johansson/Jesper Johansson som ledde inledningsvis. De fick dock ge sig, bara 11,1 sekunder bakom Joge.
Ännu tuffare var det mellan trean och fyran. Anders Jonasson tog till slut sista pallplatsen, endast 6,5 sekunder före Hans-Erik Weng/Henrik Hulterskog.
South Swedish Rally är landets största grustävling, med start och mål i Ljungby. Förutom Evolution Challenge ingick tävlingen också i Rally-SM. I år inleddes tävlingen med rekognosering redan på torsdagen, tätt följt av två korta publiksträckor på kvällen. Rekognoseringen fortsatte sedan på fredagsmorgonen, med sex sträckor fram emot kvällen. Ytterligare åtta sträckor kördes under lördagen.
Redan torsdagen skvallrade om att det skulle bli en spännande helg. Joge/Stigh och Johansson/Johansson körde i mål på SS1 med exakt samma tid! Fast efter de två korta sträckorna var det Jonasson/Lindahl som gick till nattvila i ledning med 1,7 sekund.
De två publikvänliga sträckorna var inte fullt så vänliga mot Jari Saarinen/Jörgen Carlsson. De gled ut lite brett i mitten av SS2 och slog i en sten så att ett hjul och en del av bakfjädringen förstördes.
Efter omstarten på fredagen gick Johansson/Johansson upp i ledning, då Jonasson/Lindahl hade svårt att hitta fäste på det hala underlaget. Johe/Stigh körde punktering och skadade ett däck, ett problem som blev till ett hjärnspöke för Joge de kommande två sträckorna.
Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson fick också en punktering. Annars sa tjejerna att de börjar vänja sig vid Pirellidäcken på grus. Vid första serviceuppehållet, efter tre sträckor, gick alltså Johansson/Johansson in som knapp ledare med en marginal på 6,7 sekunder.
När de tre sträckorna skulle göras en gång till gick det inte vidare bra för Markus Hällbo/Lars Gustafsson och Joachim Carlström/Jörgen Norman. Efter att ha haft riktigt lovande tider innan, fick de nu problem. För Hällbo/Gustafsson var det bakdiffen och för Carlström/Norman växellådan. Troligen spelade det faktum in att starten på sträckan var asfalterad.
När bilarna återvände till Ljungby på fredagskvällen för nattvila såg det ut som följer i Evolution Challenge: Johansson/Johansson var 4,1 sekunder före Joge/Stigh, och Weng/Hulterskog bara 0,9 sekund före Jonasson/Lindahl. Kampen skulle definitivt bli intensiv under lördagen, som det såg ut.
Joge/Stigh fick en flygande start redan på den första av de åtta sträckorna på lördagen. Han var 10 sekunder snabbare än Johanssons, som tyckte att morgonens regn hade gjort så att det var svårt med både fäste och att sätta bromspunkter. Joge/Stighs ledning ökade under de kommande två sträckorna till 21 sekunder. Mellan trean och fyran var det ännu jämnare och nere på 0,3 sekunds marginal, med Weng/Hulterskog med det lilla övertaget mot Jonasson/Lindahl.
Efter en lovande start började Joachim Grahn/Joakim Nilsson tappa mark och med bara fyra sträckor kvar fick de bryta med transmissionsproblem.
Bättre gick det för Karlsson/Walfridsson som nu satte topp-tre tider och därmed höll femteplatsen i Evolution Challenge. Sexa mästerskapets andra kvinnliga förare, Cindy Brüggemann med co-driver Henrik Lennartsson, som nu hade fått upp farten ordentligt. Sjua Fredrik Alsdal/Per Schlegel.
Med bara den sista etappens fem sträckor kvar att köra efter serviceuppehållet var det givet att de fyra toppstallen skulle gå till attack, allt medan vägarna torkade upp.
Johansson/Johansson försökte återta första platsen. Under eftermiddagen närmade de sig Joge/Stigh men hade fortfarande tid att hämta in.
Under tiden pågick kampen om tredje och fjärde plast. Det var aldrig mer än ett par sekunder mellan Weng/Hulterskog och Jonasson/Lindahl. Först på SS15 förändrades positionerna och Jonassson/Lindahl lyckades ta 7,4 sekunder på Weng/Hulterskog. Den 16:e och sista sträckan skulle bli helt avgörande – och där åkte de sekundlika! Därmed gick sista pallplaten till Jonasson/Lindahl som var 6,5 sekunder före Weng/Hulterskog.
När det var dags för line up inför sista sträckan var det också sista chansen för Johansson/Johansson att ta sig förbi Joge/Stigh. De tog verkligen i, och satte snabbaste Mitsubishi-tid på sträckan. Men det hjälpte inte, Joge/Stigh klarade av att ta sin tredje seger för säsongen i Evolution Challenge med 11,1 sekunder tillgodo.
”Det har varit en kanontävling och jag är verkligen glad över min tredje seger”, sa Joge. ”Vi hade en härlig kamp med Patrik och Jesper genom hela rallyt och det gjorde det extra spännande och svårt att vinna. Därför är jag mycket belåten med resultatet och att vi utökar ledningen i mästerskapet.”
Den femte deltävlingen i Evolution Challenge Sweden blir någonting nytt för serien. Den 12-13 juni blir de tävlande en del i ett event för sponsorer och återförsäljare nära Stockholm. I anslutning till detta kör deltagarna en rallysprint.
För första gången får årets totalvinnare av Evolution Challenge i United Kingdom, Irland och Sverige samma pris: en sponsrad start i FxPro Cyprus Rally. Den tävlingen är final på IRC, Intercontinental Rally Challenge. Den av de tre Evo-teamen som kör snabbast då blir krönt till European Evolution Challenge Champion.
2010 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, JR Motorsports, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, FxPro Cyprus Rally, Mitsubishi Motors Sweden och Holmgrens Mitsubishi, Ljungby.
Evolution Challenge Sweden deltävling 4 resultat
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) 1:25:02.7
1 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 1:25:13.8
3 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd) 1:26:22.6
4 Hans-Erik Weng (Säffle)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 1:26:29.1
5 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) 1:27:53.3
6 Cindy Brüggemann (Gamleby)/Henrik Lennartsson 1:30:35.6
7 Fredrik Alsdal (Arboga)/Per Schlegel (Arboga) 1:38:04.0
Brutna
SS2 Jari Saarinen (Mantorp)/Jörgen Carlsson Avåkning
SS6 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) Drivaxel
SS6 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) Växellåda
SS12 Joachim Grahn (Yngsjö)/Joakim Nilsson (Kristianstad) Transmission
Mästerskapsställning efter fyra deltävlingar
Förare
1 Jimmy Joge 46
2 Patrik Johansson 41
3 Anders Jonasson 22
4=Markus Hällbo 17
4=Joachim Carlström 17
6=Cindy Brüggemann 15
6=Hans-Erik Weng 15
8 Ramona Karlsson 12
9 Roger Enlund 11
10 Tobias Gustafsson 7
11= Jari Saarinen 6
11= Joachim Grahn 6
13 Fredrik Alsdal 5
Co-drivers
1 Jesper Johansson 41
2 John Stigh 36
3 Jörgen Lindahl 22
4 Christer Carlsson 21
5= Lars Gustafsson 17
5= Jörgen Norman 17
7 Henrik Hulterskog 15
8 Miriam Walfridsson 12
9 Henrik Lennartsson 8
10 Anders Berglund 7
11= Henrik Apelskog 6
11= Joakim Nilsson 6
13 Eveline Walfridsson 4
14 Per Schlegel 3
15 Anders Carlsson 2
16 Richard Eliasson 1
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2010-05-18 18:39
|
|
Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden. Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.
Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...Publicerad: 2024-12-26 11:49 Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen. Första deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.
Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...Publicerad: 2024-12-26 09:17 53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige. Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.
Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...Publicerad: 2024-12-26 09:02 1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt. Snart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...Publicerad: 2024-12-23 20:08 Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna. Veckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.
Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...Publicerad: 2024-12-23 19:48 Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K. Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.
För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...Publicerad: 2024-12-23 11:17 Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll. Under söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.
Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...Publicerad: 2024-12-22 22:44 Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong. Det blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.
Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...Publicerad: 2024-12-22 22:36 Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden. 21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...Publicerad: 2024-12-22 17:46 ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte. EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.
Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...Publicerad: 2024-12-22 15:06
|
|
Tidigare nyheter:
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden. ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte. Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen. Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet. Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025. VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt! Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden. Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet. Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong. Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden. Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen. Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025. Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare. Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025. Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen. Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige. Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025. Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna. Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet. Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Nyhetsarkiv:
[ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
|
| |