|
Läget i EVO Challenge efter Kullingstrofén. PRESSRELEASE
Kullingstrofén 25 juli 2009.
* Markus Hällbo tog sin andra seger för säsongen och leder därmed Evo Challenge.
* För Jimmy Joge upprepade historien sig. På sista sträckan tvingades han bryta då oljetrycket försvann.
Efter att ha vunnit första deltävlingen för säsongen, och sedan inte nått de resultat de siktat på i andra och tredje, var målet kristallklart för Markus Hällbo och co-drivern Lars Gustafsson i Kullingstrofén: seger. Därför var de överförtjusta när de nådde Herrljunga och var snabbast av alla i den fjärde deltävlingen i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden.
Initialt var det dock Jimmy Joge/Mikael Johansson som ledde Evo Challenge-fältet, men på femte och sista sträckan var tävlingen över för deras del. För tredje gången den här säsongen hade de inget oljetryck i motorn
Första sträckan vann Joge/Johansson före Hällbo/Gustafsson, men differensen var liten. Endast 1,9 sekunder skilde de två Mitsubishiförarna.
Fast ännu tätare var det mellan tredje och fjärde ekipage, där Joachim Carlström/Jörgen Norman endast var 0.2 sekund före Hans-Erik Weng/Roger Gunnarsson.
På andra sträckan utökade Joge/Johansson sin ledning till 3,2 sekunder före Hällbo/Gustafsson. Bakom dem gick Weng/Gunnarsson till attack i sin relativt nya Evo X, och de var 1,4 sekunder före Carlström/Norman.
Tempot fortsatte öka, så det var samma historia på sträcka tre – rallyts längsta – och på den fjärde.
Med säsongens andra seger inom räckhåll startade Joge/Johansson den femte och sista sträckan med en ledning på 15 sekunder. Men historien upprepade sig. Precis som i första och tredje deltävlingen började oljelampan lysa och motorn stannade.
Joge/Johansson kunde inte annat än bryta, trots att tävlingen dessförinnan varit perfekt för deras del. Nu stod de där besvikna – igen.
Med Joge/Johansson borta öppnades dörren vidöppen för Hällbo/Gustafsson som med en felfri runda kunde inkassera sin andra Evo Challenge-seger för säsongen. Den första på grus, då premiären kördes på snö.
”Jag är väldigt glad över dagens seger. Men jag hade föredragit att slå Jimmy körmässigt, inte att han fått tekniska problem”, sa Hällbo vid målet. ”Jag lider med honom, för vi hade en fin fight innan han bröt. Fast jag är förstås väldigt nöjd med min insats och det är toppen att vi nu leder Mitsubishi-mästerskapet när tre deltävlingar återstår”.
Weng/Gunnarsson klarade av att hålla Carlström/Norman efter sig, och de slutade 12,7 sekunder efter segraren. Då hade Weng/Gunnarsson satt den snabbaste Evo Challenge-tiden på sista sträckan.
Femte deltävlingen i Mitsubishi-serien körs den 14-15 augusti, då Evo Challenge gästar Snapphanerallyt som också ingår i svenska mästerskapet.
2009 Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Öhlins stötdämpare, PIAA strålkastare, Sparco racekläder, MPart and Mitsubishi Motors Sweden.
Resultat
1 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 26:40.2
2 Hans-Erik Weng (Säffle)/Roger Gunnarsson (Markaryd) 26:52.9
3 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 27:17.0
Brutna
SS5 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson (Vansbro)
Resultat efter 4 deltävlingar
Förare
1 Markus Hällbo 37
2 Jocke Nyman 30
3 Joachim Carlström 29
4 Hans-Erik Weng 20
5 Joachim Grahn 14
6 Jimmy Joge 12
7 Andreas Magnusson 10
8 Peter Eriksson 7
Co-drivers
1 Lars Gustafsson 37
2 Jörgen Norman 29
3 Bo Holmstrand 22
4 Mikael Johansson 12
5= Anders Fredriksson 10
5= Henrik Hulterskog 10
5= Roger Gunnarsson 10
7 Rikard Nilsson 14
8 Pär Almkvist 8
9 Per-Erik Svensson 7
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2009-07-29 10:09
|
|
Nyårskaramell, finalen i Södras RS-DM körs hos Drive VXO med sju mil special. Som många har sett står det Uråsa i RS kalendern för Södra BF.
- Efter Sprint SM på Uråsa under pandemin har det varit frågor varje år från förare som vill komma tillbaka. Så när Södra BF frågade oss om en deltävling 2025 så kunde vi inte annat än att tacka ja, säger Andreas Sigfridsson, Dr...Publicerad: 2025-01-02 13:57 Finska rallyfabrikerna kör på, 18-åring upp i Rally2 satsning. Finske företagaren och motorentusiasten Markku Rautio fortsätter satsa stort på sitt projekt att lotsa ut nya talanger i rallyskogen, genom Rautio Motorsport är senaste stjärnskottet Roope Korhonen mest kända namnet.
Roope fortsätter sitt program ut mot VM serien, körde förra året hem Finska Mäst...Publicerad: 2025-01-02 10:29 Meeke kör historisk Escort i Otago Rally och RAC-rallyt. Kris Meeke har rallyuppdrag, avverkat 13 rallyn under året varav elva av dem med Hyundai i20 N Rally2 i Portugal för importörens satsning.
I våras var han också i Nya Zeeland och körde Otago Rally med "Black Beauty", Rossendale Wines teamets svarta Ford Escort RS1800. Samma team och bil väntar äv...Publicerad: 2025-01-01 21:48 Rally Lima inleder med 3-milasträcka på fredagskvällen, så körs rallyt. Rally i Lima är alltid populärt, klassikern på vintern lockar alltid stora startfält och mycket publik. Trycket väntas hårt redan nu inför Rally Lima som årets andra Rally SM deltävling 2025.
Arrangerande Lima MS berättar lite om sitt kommande arrangemang, inbjudan väntas släppas inom kort och sa...Publicerad: 2025-01-01 15:59 Del 4; Vem kör vad 2025, Victor laddar om, mycket rally för Wesslen, oplanerat bilbyte för Fällman. Även den fjärde delen av reportageserien inleds i Småland, nu med Victor Karlsson tävlandes för Vimmerby MS, hur är tanken att ditt 2025 ska bli i rallyskogen?
- Efter en mindre bra säsong 2024 så är vi verkligen revanschsugna inför kommande, klart är att Jonas Sandberg, Norrköpings MK kommer at...Publicerad: 2025-01-01 11:39 Maxat startfält i WRC premiären, 10st i Rally1, 30 för WRC2, Solberg bland de anmälda. 92 ekipage anmälda för WRC premiären Rallye Monte Carlo, men bara 70 får en plats i rallyt - gallring är ett problem få VM arrangörer har. Anledningen till maxtaket är plats och utrymme för serviceplats men också via avtal med markägare och miljöorganisationer men arrangören har idéer inför framtide...Publicerad: 2024-12-31 12:46 180-talet Rally3 bilar i världen, tre i Sverige. Rally3 klassen börjar nå även mot norden, Finland har varit på gång och har egen klass i nationella mästerskapet där Ford Fiesta och Renault Clio Rally3 finns representerade.
Just Fiesta och Clio är enda modellerna för marknaden, först ut var M-Sport med Ford Fiesta som tack vare Junior WRC seri...Publicerad: 2024-12-30 20:35 Tobias Johansson tar Audi Quattron för Historisk EM premiär i Spanien. 73:e Rally Costa Brava avgörs 13-15:e mars från Spanska Girona, arrangören öppnade en föraranmälan långt innan flera serier var satta då intresset årligen är stort för rallyt.
För en kort tid sedan fick rallyt officiell EM status för Historiska mästerskapet, som 174:e ekipage i listan kom Tobias ...Publicerad: 2024-12-30 20:28 Zaldivar klar för Toksport i WRC2, inleder säsongen i Rally Sweden. Fabrizio Zaldivar från Paraguay blir förste förare att ta plats för Skoda Motorsport och Toksport i WRC2 serien 2025, idag presenterade Skoda sin förste förare för den kommande säsongen och ett bekant ansikte tar plats.
Zaldivar har tävlat för teamet tidigare och körde i år WRC2 serien i en Skoda...Publicerad: 2024-12-30 15:05 Annie Seel tog brons i Saudiska mästerskapen, nu redo för Dakarrallyt. Efter en spännande säsong där team X-raid med tyskan Annett Quandt och Annie Seel har kört i klassen T3 Challenger kan nu tjejteamet ställa sig på prispallen.
Inför sista deltävlingen låg de på fjärde plats men med ett suveränt tidskval och fin uppkörning klev de upp på en total tredjeplats i de...Publicerad: 2024-12-30 14:22
|
|
Tidigare nyheter:
MK Tierp ställer in Tierpsrundan. Del 3; Vem kör vad 2025, Appendix K special med Berglund, Fransson och Lindh. 18-årig Trentin satsar på WRC2 och Italienska grusmästerskapet. Larsen körde hem norska rallyfinalen, lördagens Lygnasætersprint. Del 2; Vem kör vad 2025, Bergman i Mitsubishin, Kristian tar ett mellanår och Noah i nybyggd S40. Rallyåret avslutas med norska Lygnasætersprinten idag. Del 1; Vem kör vad 2025, Emil och Elliot två med SM ambitioner, Pahlin och Suvala siktar mot Svenska RallyCupen. Serderidis gör Rally Sweden i Puma Rally1, en av hans fyra VM-starter 2025. Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden. Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen. 53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige. 1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt. Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna. Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K. Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll. Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong. Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden. ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte. Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen. Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.
Nyhetsarkiv:
[ 2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
|
| |