NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

EVO Challenge summerar Kong Christian Race.
PRESSRELEASE

Kong Christian Race – 25 april 2009.

* Jimmy Joge vann Evolution Challenge och totalt.
* Jocke Nyman kämpade väl och blev tvåa.
* Joachim Grahn slutade trea i sin seriedebut.
* ”Kongen” blev första tävling med en totalsegrande Evo Challenge-förare, någon som inte hänt tidigare och serien introducerades 2001.
* Samtliga i topp tre var förare i Evo Challenge.


Efter en imponerande körning i helgens Kong Christians Race kunde Jimmy Joge och hans co-driver Mikael Johansson vinna den andra deltävlingen i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden. De vann också tävlingen totalt, vilket är första gången någonsin som en Evo Challenge-förare är allra snabbast sedan serien startade i England för nio år sedan.

Faktum är att nivån på Mitsubishi-fältet i Kongen var så högt att samtliga i topp tre tävlar i serien, med Jocke Nyman/Bo Holmstrand på andra plats och Joachim Grahn/Rikard Nilsson trea.

Årets Kong Christians Race i Kristianstad genomfördes i vårsommarsol, med fem specialsträckor i skogarna norr om stan. Även om vägarna har en slät yta, är de kända för att vara utslagsgivande med mycket sten i kanterna. Att köra brett eller att gena i kurvorna är inte att rekommendera.

Förra årets mästare i serien, Andreas Magnusson/Henrik Hulterskog gjorde comeback för att försöka försvara sin titel. Och de började strålande genom att vara snabbast av alla i tävlingen, trots att bilen inte gick riktigt rent.

Vid första serviceuppehållet, efter sträcka ett, var Nyman/Holmstrand 1,6 sekunder bakom ledande Magnusson/Hulterskog, med Joge/Johansson endast 0,2 efter på tredjeplats. Seriens nykomlingar Grahn/Nilsson var fyra, och femma vinnarna av premiären i Lima, Markus Hällbo/Lars Gustafsson - som liksom många andra var missnöjda med arrangörsnoterna denna gång.

Med Joachim Carlström/Jörgen Norman på sjätte plats och Hans-Erik Weng/Anders Fredriksson på sjunde var Mitsubishimästerskapets arrangörer mer än nöjda: samtliga i serien låg bland de tio främsta! Men för Magnusson/Hulterskog lurade besvikelsen bakom hörnet, för redan på väg ut till nästa sträcka bestämde de sig för att bryta för att inte riskera motorn som fortsatte gå illa.

Joge/Johansson hade inga sådana problem, utan tog ledningen både i cupen och totalt med 0,6 sekund före Nyman/Holmstrand. Och efter att ha justerat stötdämparna på bilen passerade Hällbo/Gustafsson Grahn/Nilsson upp till tredjeplats just på sträcka tre.

Men Carlström/Norman fick det inte att stämma, och de snurrade 600 meter innan målskyltarna. Innan de kom igång igen hade de förlorat över 30 sekunder. Weng/Fredriksson hade fortfarande inte kommit underfund med noterna och förlorade tid. På tredje sträckan klippte de också vad som skulle bli en av tävlingens ökända stenar, och skadade ett styrstag. Trots att servicen förberedde för ett byte överskred de tiden och kunde inte tas in i resultatlistan.

Efter att ha utökat sin ledning till 1.9 sekunder gick Joge/Johansson ut på de avslutande två stäckorna med målet att ta segern. Uppgiften blev lättare då Hällbo/Gustafsson tappade rytmen i noterna, halkade av vägen och tappade över två minuter innan de kom loss från en sten på SS4. De kom ut igen precis före Nyman/Holmstrand, som tvingades slå av på farten i dammet. Med bara en sträcka kvar hade Joge/Johansson skaffat sig en ledning på 9 sekunder.

Med alla hjul på vägen gjorde Joge/Johansson en perfekt sista sträcka och segern var klar – både i Evo Challengen och totalt. Marginalen till Nyman/Holmstrand blev 8,6 sekunder efter att de gjort allt i sin makt för att ta ifatt.
Då Hällbo/Gustafsson satt fast på stenen, tog Grahn/Nilsson över tredjeplatsen, medan Carlström/Norman klättrade upp till fjärde.

“Det är stort att både ha vunnit Evo-cupen och hela tävlingen”, sa Joge vid målgång. ”Vi fick ju bryta i premiären och renovera motorn efter det. Sen rasade kopplingen när vi skulle testa inför Kongen, så 24 timmar innan tävlingen fick vi byta den. Därför är jag väldigt nöjd med resultatet, inte bara för egen del utan för hela teamet”.

Nästa, den tredje deltävlingen i Evolution Challenge Sweden äger rum den 15-16 maj, då i samband med SM-deltävlingen South Swedish Rally.

2009 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Öhlins stötdämpare, PIAA strålkastare, Sparco racekläder, MPart and Mitsubishi Motors Sweden.

Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige deltävlingen 2
Resultat
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson (Vansbro) 28:40.3
2 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 28:48.9
3 Joachim Grahn (Yngsjö)/Rickard Nilsson (Kristianstad) 29:49.5
4 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 30:31.9
5 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 32:50.8

Brutna
SS1 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) Misfire
SS3 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) Bent steering

Ställning efter deltävlingen 2
Drivers
1= Markus Hällbo 18
1= Jocke Nyman 18
3 Joachim Carlström 13
4 Jimmy Joge 12
5 Hans-Erik Weng 10
6 Joachim Grahn 8
7 Peter Eriksson 7

Co-drivers
1 Lars Gustafsson 18
2 Jörgen Norman 13
3 Mikael Johansson 12
4= Anders Fredriksson 10
4= Bo Holmstrand 10
6= Rikard Nilsson 8
6= Pär Almkvist 8
8 Per-Erik Svensson 7


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2009-04-28 19:00






Nyårskaramell, finalen i Södras RS-DM körs hos Drive VXO med sju mil special.
© emotorsport.seSom många har sett står det Uråsa i RS kalendern för Södra BF.
- Efter Sprint SM på Uråsa under pandemin har det varit frågor varje år från förare som vill komma tillbaka. Så när Södra BF frågade oss om en deltävling 2025 så kunde vi inte annat än att tacka ja, säger Andreas Sigfridsson, Dr...

Publicerad: 2025-01-02 13:57


Finska rallyfabrikerna kör på, 18-åring upp i Rally2 satsning.
© Antti LahtinenFinske företagaren och motorentusiasten Markku Rautio fortsätter satsa stort på sitt projekt att lotsa ut nya talanger i rallyskogen, genom Rautio Motorsport är senaste stjärnskottet Roope Korhonen mest kända namnet.

Roope fortsätter sitt program ut mot VM serien, körde förra året hem Finska Mäst...

Publicerad: 2025-01-02 10:29


Meeke kör historisk Escort i Otago Rally och RAC-rallyt.
© Otago Rally.Kris Meeke har rallyuppdrag, avverkat 13 rallyn under året varav elva av dem med Hyundai i20 N Rally2 i Portugal för importörens satsning.

I våras var han också i Nya Zeeland och körde Otago Rally med "Black Beauty", Rossendale Wines teamets svarta Ford Escort RS1800. Samma team och bil väntar äv...

Publicerad: 2025-01-01 21:48


Rally Lima inleder med 3-milasträcka på fredagskvällen, så körs rallyt.
© emotorsport.seRally i Lima är alltid populärt, klassikern på vintern lockar alltid stora startfält och mycket publik. Trycket väntas hårt redan nu inför Rally Lima som årets andra Rally SM deltävling 2025.

Arrangerande Lima MS berättar lite om sitt kommande arrangemang, inbjudan väntas släppas inom kort och sa...

Publicerad: 2025-01-01 15:59


Del 4; Vem kör vad 2025, Victor laddar om, mycket rally för Wesslen, oplanerat bilbyte för Fällman.
© emotorsport.seÄven den fjärde delen av reportageserien inleds i Småland, nu med Victor Karlsson tävlandes för Vimmerby MS, hur är tanken att ditt 2025 ska bli i rallyskogen?
- Efter en mindre bra säsong 2024 så är vi verkligen revanschsugna inför kommande, klart är att Jonas Sandberg, Norrköpings MK kommer at...

Publicerad: 2025-01-01 11:39


Maxat startfält i WRC premiären, 10st i Rally1, 30 för WRC2, Solberg bland de anmälda.
© emotorsport.se92 ekipage anmälda för WRC premiären Rallye Monte Carlo, men bara 70 får en plats i rallyt - gallring är ett problem få VM arrangörer har. Anledningen till maxtaket är plats och utrymme för serviceplats men också via avtal med markägare och miljöorganisationer men arrangören har idéer inför framtide...

Publicerad: 2024-12-31 12:46


180-talet Rally3 bilar i världen, tre i Sverige.
© emotorsport.seRally3 klassen börjar nå även mot norden, Finland har varit på gång och har egen klass i nationella mästerskapet där Ford Fiesta och Renault Clio Rally3 finns representerade.

Just Fiesta och Clio är enda modellerna för marknaden, först ut var M-Sport med Ford Fiesta som tack vare Junior WRC seri...

Publicerad: 2024-12-30 20:35


Tobias Johansson tar Audi Quattron för Historisk EM premiär i Spanien.
© emotorsport.se73:e Rally Costa Brava avgörs 13-15:e mars från Spanska Girona, arrangören öppnade en föraranmälan långt innan flera serier var satta då intresset årligen är stort för rallyt.

För en kort tid sedan fick rallyt officiell EM status för Historiska mästerskapet, som 174:e ekipage i listan kom Tobias ...

Publicerad: 2024-12-30 20:28


Zaldivar klar för Toksport i WRC2, inleder säsongen i Rally Sweden.
Fau Zaldivar Motorsport.Fabrizio Zaldivar från Paraguay blir förste förare att ta plats för Skoda Motorsport och Toksport i WRC2 serien 2025, idag presenterade Skoda sin förste förare för den kommande säsongen och ett bekant ansikte tar plats.

Zaldivar har tävlat för teamet tidigare och körde i år WRC2 serien i en Skoda...

Publicerad: 2024-12-30 15:05


Annie Seel tog brons i Saudiska mästerskapen, nu redo för Dakarrallyt.
© Cin Cin MoviesEfter en spännande säsong där team X-raid med tyskan Annett Quandt och Annie Seel har kört i klassen T3 Challenger kan nu tjejteamet ställa sig på prispallen.

Inför sista deltävlingen låg de på fjärde plats men med ett suveränt tidskval och fin uppkörning klev de upp på en total tredjeplats i de...

Publicerad: 2024-12-30 14:22


Tidigare nyheter:
MK Tierp ställer in Tierpsrundan.
Del 3; Vem kör vad 2025, Appendix K special med Berglund, Fransson och Lindh.
18-årig Trentin satsar på WRC2 och Italienska grusmästerskapet.
Larsen körde hem norska rallyfinalen, lördagens Lygnasætersprint.
Del 2; Vem kör vad 2025, Bergman i Mitsubishin, Kristian tar ett mellanår och Noah i nybyggd S40.
Rallyåret avslutas med norska Lygnasætersprinten idag.
Del 1; Vem kör vad 2025, Emil och Elliot två med SM ambitioner, Pahlin och Suvala siktar mot Svenska RallyCupen.
Serderidis gör Rally Sweden i Puma Rally1, en av hans fyra VM-starter 2025.
Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.