NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Hällbo premiärvinnare i EVO Challenge.
PRESSRELEASE

* Markus Hällbo vinnare av årets första deltävling i svenska Mitsubishi-cupen.
* Jimmy Joge i klar ledning fram till sista sträckan, då motorn gav upp.
* Hans-Erik Wengs nya Evolution X gick som en klocka och han nådde slutmålet som andra man.
* Jocke Nyman tog sig i mål trots styrproblem och slutade trea.

Markus Hällbo och hans co-driver Lars Gustafsson vann premiären av årets Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, LBC-Ruschen den 7 mars. De övertog ledningen då Jimmy Joge/Mikael Johansson tvingades bryta med motorproblem på sista sträckan.

Limas tävling LBC-Ruschen, nära skidparadiset Sälen, ses som en av Sveriges mest populära vintertävlingar. Den bjuder på fina snövägar och lockade i år över 200 bilar totalt.

Tävlingen inledde också det andra året av den svenska serien för Grupp N Lancer Evolutions, och även om bara sex av de registrerade teamen kom till start, var det inte lätt att gå segrande ur striden.

Först ut av Evolution Challenge-ekipagen var fjolårets vinnare av LBC-Ruschen, Joge/Johansson, som efter 16 kilometers körning var endast 4,3 sekunder före Hällbo/Gustafsson. Trea efter första sträckan var Hans-Erik Weng/Anders Fredriksson, som var ytterligare 10 sekunder efter, och Jocke Nyman/Pär Almkvist fyra – missnöjda över att inte vara i ledning. Nyman är specialist på snö, men en snurrning kostades honom över 20 sekunder.

Vid första serviceuppehållet rapporterade de tävlande att det var halare och mer svårkört än de hade väntat sig. Redan här hade några varit i kontakt med snövallarna. Femteplacerade Joachim Carlström/Jörgen Norman åkte till och med av ett par gånger och lämnade delar efter sig i framfarten.
Men för Peter Eriksson/Per-Erik Svensson var problemen ändå större. Ett elfel gjorde att bilen inte varvade över 4000 varv.

De följande två sträckorna var dels tävlingens kortaste på 4,4 km, och dels den längsta på 39 km. Joge fortsatte dominera Evo Challenge med en felfri körning. Han var de facto snabbast i hela startfältet på SS2, och fjärde snabbaste bil på SS3, alltså före flera långt mer kraftfullare WRC-bilar.

Hällbo rapporterade att han gillade den långa sträckan, och lyckades stärka sin andraplats medan Weng fick värdefulla mil i sin nya Evo X.
Nyman försökte hämta in förlorad tid från första sträckan, men var inte helt nöjd med hur bilen styrde. Vilket gjorde att han förlorade självförtroende i de trånga partierna.

Carlström körde för att avancera, men istället åkte han av och fick ta hjälp av åskådare för att komma loss ur snön. Erikssons dag gick heller inte enligt ritningarna, utan elfelet fortsatte spöka.

Med en ledning på 30 sekunder i Evo Challenge, verkade Joge/Johansson gå mot en klar seger. Men på fjärde och sista sträckan, 27 km lång, gick motorn sönder och LBC-Ruschen fick ett abrupt slut för deras del. Det gjorde att Hällbo/Gustafsson gick upp i ledning efter en taktisk körning, och överförtjusta kunde de ta sin första seger för säsongen.

”Jimmy var så snabb att jag inte alls trodde att jag skulle rå på honom. Det var en överraskning att komma ut från sista sträckan som ledare” sa Hällbo. ”Jag är verkligen glad över dagens vinst. Vi har lagt ner mycket jobb på att ställa in bilen, och segern gav oss valuta direkt. Nu ser jag fram emot säsongens första deltävling på grus.”

Weng/Fredriksson kom igenom sista sträckan utan några problem och tog hand om andraplatsen, och Nyman/Almkvist – som nu hunnit vänja sig vid styrproblemen – blev trea.
Eriksson/Svensson var nöjda med att komma i mål som fyra, för bilen gick fortfarande inte felfritt, och Carlström/Norman var lättade över att nå slutmålet i Lima och därmed femteplatsen i Evolution Challenge.

Andra deltävlingen i den svenska Mitsubishi-serien är Kong Christian Race den 25 april. Då är det inte snö utan grus som underlag, och start och mål är i Kristianstad.

2009 Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränsle, Speedline Corse PPE hjul, Endless bromsar, Öhlins stötdämpare, PIAA ljus, Sparco, MPart och Mitsubishi Motors Sweden.

Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge – Resultat deltävling 1
1 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 50:20.6
2 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) 51:02.4
3 Jocke Nyman (Östersund)/Pär Almkvist (Offerdal) 51:17.2
4 Peter Eriksson (Örebro)/Per-Erik Svensson (Örebro) 53:31.3
5 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 58:29.4

Brutna
SS4 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson (Vansbro) Motorproblem

Resultat efter första deltävlingen
Förare
1 Markus Hällbo 12
2 Hans-Erik Weng 10
3 Jocke Nyman 8
4 Peter Eriksson 7
5 Joachim Carlström 6
Co-drivers
1 Lars Gustafsson 12
2 Anders Fredriksson 10
3 Pär Almkvist 8
4 Per-Erik Svensson 7
5 Jörgen Norman 6


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2009-03-09 16:13






Nyårskaramell, finalen i Södras RS-DM körs hos Drive VXO med sju mil special.
© emotorsport.seSom många har sett står det Uråsa i RS kalendern för Södra BF.
- Efter Sprint SM på Uråsa under pandemin har det varit frågor varje år från förare som vill komma tillbaka. Så när Södra BF frågade oss om en deltävling 2025 så kunde vi inte annat än att tacka ja, säger Andreas Sigfridsson, Dr...

Publicerad: 2025-01-02 13:57


Finska rallyfabrikerna kör på, 18-åring upp i Rally2 satsning.
© Antti LahtinenFinske företagaren och motorentusiasten Markku Rautio fortsätter satsa stort på sitt projekt att lotsa ut nya talanger i rallyskogen, genom Rautio Motorsport är senaste stjärnskottet Roope Korhonen mest kända namnet.

Roope fortsätter sitt program ut mot VM serien, körde förra året hem Finska Mäst...

Publicerad: 2025-01-02 10:29


Meeke kör historisk Escort i Otago Rally och RAC-rallyt.
© Otago Rally.Kris Meeke har rallyuppdrag, avverkat 13 rallyn under året varav elva av dem med Hyundai i20 N Rally2 i Portugal för importörens satsning.

I våras var han också i Nya Zeeland och körde Otago Rally med "Black Beauty", Rossendale Wines teamets svarta Ford Escort RS1800. Samma team och bil väntar äv...

Publicerad: 2025-01-01 21:48


Rally Lima inleder med 3-milasträcka på fredagskvällen, så körs rallyt.
© emotorsport.seRally i Lima är alltid populärt, klassikern på vintern lockar alltid stora startfält och mycket publik. Trycket väntas hårt redan nu inför Rally Lima som årets andra Rally SM deltävling 2025.

Arrangerande Lima MS berättar lite om sitt kommande arrangemang, inbjudan väntas släppas inom kort och sa...

Publicerad: 2025-01-01 15:59


Del 4; Vem kör vad 2025, Victor laddar om, mycket rally för Wesslen, oplanerat bilbyte för Fällman.
© emotorsport.seÄven den fjärde delen av reportageserien inleds i Småland, nu med Victor Karlsson tävlandes för Vimmerby MS, hur är tanken att ditt 2025 ska bli i rallyskogen?
- Efter en mindre bra säsong 2024 så är vi verkligen revanschsugna inför kommande, klart är att Jonas Sandberg, Norrköpings MK kommer at...

Publicerad: 2025-01-01 11:39


Maxat startfält i WRC premiären, 10st i Rally1, 30 för WRC2, Solberg bland de anmälda.
© emotorsport.se92 ekipage anmälda för WRC premiären Rallye Monte Carlo, men bara 70 får en plats i rallyt - gallring är ett problem få VM arrangörer har. Anledningen till maxtaket är plats och utrymme för serviceplats men också via avtal med markägare och miljöorganisationer men arrangören har idéer inför framtide...

Publicerad: 2024-12-31 12:46


180-talet Rally3 bilar i världen, tre i Sverige.
© emotorsport.seRally3 klassen börjar nå även mot norden, Finland har varit på gång och har egen klass i nationella mästerskapet där Ford Fiesta och Renault Clio Rally3 finns representerade.

Just Fiesta och Clio är enda modellerna för marknaden, först ut var M-Sport med Ford Fiesta som tack vare Junior WRC seri...

Publicerad: 2024-12-30 20:35


Tobias Johansson tar Audi Quattron för Historisk EM premiär i Spanien.
© emotorsport.se73:e Rally Costa Brava avgörs 13-15:e mars från Spanska Girona, arrangören öppnade en föraranmälan långt innan flera serier var satta då intresset årligen är stort för rallyt.

För en kort tid sedan fick rallyt officiell EM status för Historiska mästerskapet, som 174:e ekipage i listan kom Tobias ...

Publicerad: 2024-12-30 20:28


Zaldivar klar för Toksport i WRC2, inleder säsongen i Rally Sweden.
Fau Zaldivar Motorsport.Fabrizio Zaldivar från Paraguay blir förste förare att ta plats för Skoda Motorsport och Toksport i WRC2 serien 2025, idag presenterade Skoda sin förste förare för den kommande säsongen och ett bekant ansikte tar plats.

Zaldivar har tävlat för teamet tidigare och körde i år WRC2 serien i en Skoda...

Publicerad: 2024-12-30 15:05


Annie Seel tog brons i Saudiska mästerskapen, nu redo för Dakarrallyt.
© Cin Cin MoviesEfter en spännande säsong där team X-raid med tyskan Annett Quandt och Annie Seel har kört i klassen T3 Challenger kan nu tjejteamet ställa sig på prispallen.

Inför sista deltävlingen låg de på fjärde plats men med ett suveränt tidskval och fin uppkörning klev de upp på en total tredjeplats i de...

Publicerad: 2024-12-30 14:22


Tidigare nyheter:
MK Tierp ställer in Tierpsrundan.
Del 3; Vem kör vad 2025, Appendix K special med Berglund, Fransson och Lindh.
18-årig Trentin satsar på WRC2 och Italienska grusmästerskapet.
Larsen körde hem norska rallyfinalen, lördagens Lygnasætersprint.
Del 2; Vem kör vad 2025, Bergman i Mitsubishin, Kristian tar ett mellanår och Noah i nybyggd S40.
Rallyåret avslutas med norska Lygnasætersprinten idag.
Del 1; Vem kör vad 2025, Emil och Elliot två med SM ambitioner, Pahlin och Suvala siktar mot Svenska RallyCupen.
Serderidis gör Rally Sweden i Puma Rally1, en av hans fyra VM-starter 2025.
Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.