Mastertrailer.   

   
Carless Racing Fuels.   

   
MaxSport   

   
Trendab AB   

   
SA Tech AB   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Den skicklige och blott 22 år gammal VOC:åkaren Oscar Östlund vid sin snabba och fräscha Volvo 240. Den är gediget byggd av Frank Hoffman. Frank som för övrigt är en av läromästarna bakom Oskars karriär som rallyförare, förutom pappa Anders förstås! – Jag började läsa karta åt Frank när jag var 13 år fram tills jag blev 16, berättar Oskar.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
I det här garaget finns det resurser för att meka rallybil. Titta i taket, den smala trälisten som bildar en rektangel efter bilen. Där hängde man upp ett draperi då grannen Klas Nerelius lackerade om bilen till att bli i det närmaste nyskick! För övrigt finns plats för ytterligare en bil. Ja, upphissad på lyft står reservbilen strax bredvid.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
När Oskar startar upp bilen för att backa ut, tycker jag det låter lite som en Grupp H nästan. Men det är ju Volvo-Power vi pratat om.
– Vi har varit nere i Kinna hos DW Autokonsult, berättar Oskar, han är bra på att få ur hästar i motorn. Den ger 161 hk på bakhjulen och ett vridmoment på 240 NM. Annars är det optimering av mått och balansering som gäller. Det har JB Engine stått för.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Oskar kör på Yokohama och tackar alla snälla sponsorer för deras stöd.
– Kan faktiskt starta tävlingarna på nya däck, det är jag tacksam för, säger Oskar. Den blanka fina tankplåten och de ilsket röda stänkskydden kan nog snabbt bli synbara om man inte åker tillräckligt fort på sträckorna, kan jag tänka mig!
”Konst & Rally” i Järnboås 2024, Östlund först ut av rallyutställarna.

Biverud nästa! Nu ska jag träffa en kille som kör en VOC:are som bara den! En blivande ekonom som har ett år kvar på Örebro Universitet. Vi ska träffas hos föräldrarna som bor vid den kända specialsträckan ”Biverud”, strax utanför Örebro. Hans namn är Oscar Östlund och kör för Hällefors MK.

Ett proffsgarage.
Jag närmar mig Biverud och på vänster sida tonar en vit fin garagebyggnad upp med grusplan framför. Det ser i det närmaste lite idylliskt ut. Jag hälsas välkommen av Oskars pappa Anders som berättar att det tidigare var en liten affär här. Men nu inhyser det ett proffsgarage för rally.

Första bilen köptes i Järnboås.
Oskar spelade fotboll för BK Forward i Örebro men ett korsband gick av och då blev det stopp. Istället handlades det in en rallybil. Bilen köptes i Järnboås av Anders Lönnström.
Det var en perfekt bil, gick bra, berättar Oskar. Kanske inte den finaste utseendemässigt, men en ”riktig” VOC:are!

Pappa var rädd.
Första tävlingen gick på banan i Hällefors vintertid. Pappa satt bredvid och var kartläsare, han var rädd. Jag hade ju knappt kört innan och fick titta ner på växelspaken då jag la i nästa växel för att komma i rätt läge. Men nu är det annorlunda. Från rallyklass ungdom 2018 och 2019 har Oskar avverkat över 70 tävlingar totalt. Och han har växt som rallyförare... Det är imponerande att se hans utveckling!

Volvo 240 och 940 för hela slanten.
Tittar man på kurvan så pekar den oförtrutet uppåt. Vi har att göra med en analyserande och skärpt kille, den saken är klar! Han kör fort, ja riktigt fort! Och det i en Volvo 240.
Nästan alla idag kör Volvo 940, men jag tycker 240:n känns smidigare. Lite lättare och kortare dessutom.
Oskar vet vad han talar om, han har kört nästan 50 tävlingar i 240 och 25 tävlingar i 940!

Håller sig på vägen.
En rullning har han gjort, naturligtvis i hemmatävlingen Rikspokalen 2019. Då med pappa Anders i kartläsarstolen. Turligt nog var Järnboåsaren Micke Lönnström på plats i Järle och hjälpte till att få ut bucklorna och få bilen i åkskick igen! Trots att han åker så fort nu, brukar han oftast hålla sig på vägen.
Men visst, ibland är det riktigt nära! Men man måste ju ha lite tur också, säger Oskar och skrattar!

Finess EMK-Kannan 2023, 10:e totaltid SS3.
Det var nog många som blev förvånade då tiderna var fastställda. Oskar med sin kartis Daniel Andersson från strax utanför Mjölby hade 10:e tid totalt på SS3 som var 1,5 mil lång. Det är grymt kört! Men Oskar berömmer sin kartläsare fullt ut.
- Han är lugn och tydlig, vilket gör att jag litar på honom. Kan inte tänka mig att köra utan noter, säger Oskar.
Totalt blev det plats 17 bland 143 startande i tävlingen. Dock blev de slagna av Daniel Suvala med 1 tiondels sekund i klassen A-B Grp F/VOC/Grp N < 1600. Ja, det är sant!

Vill försvara segern i Svenska RallyCupen i år.
Oskar och Daniel vann cupen förra året på 96 poäng före Daniel Suvala SMK Nyköping. När det här skrivs leder de serien före Elliot Sjögren, Kent Larsson och Daniel Suvala. Där verkar vi ha topp 4? När man pratar med Oskar Östlund blir man förvånad av hur insatt och enkelt allt verkar vara för honom. Han är lugnet själv. Oskar berättar om hur han och Daniel går igenom ”incar-filmen” efter varje tävling. Var och en får berätta om hur han tycker och tänker om resultatet av körning/kartläsande. Proffsigt värre, måste man säga.

Varför går det så fort Oskar?
Jag tror det var väldigt viktigt de två första åren i klass Ungdom. Fick åka med Frank Hoffman och se hur han gjorde. I början åkte jag snålt, men nu går det mer med sladd före kurvan, för att det går fortare överlag. Det gäller också att få med sig farten hela tiden. Kommer också igång snabbt från början i tävlingen, bromspunkten efter lång raka i toppfart är alltid svårt. Men jag tycker mig se förbättring där. Försöker också ligga kvar på växlarna. Ja, vad ska man säga om denna VOC-åkare? Han är en förare av rang, helt enkelt!

Rallyerfarne kartisen Daniel Andersson imponerad.
I början då vi åkte kunde jag säga.
- Nää, sladda inte så mycket nu, det tar för mycket tid! Det sa jag åt honom in på sträckorna. Sen skulle han åka med mig i en tävling, då fick jag en rejäl sladd i början på sträckan. Snabbt sa Oskar och såg nöjd ut, hörru du, sladda inte så mycket! Oskar har blivit extremt duktig på att få med farten genom alla svängar. Inga onödiga inbromsningar, bara en gång.

Jättefint samarbete i bilen.
- Oskar är en extremt ödmjuk person, sen kan ”hornen” växa ut ibland, men det behåller han oftast för sig själv. Han är en extrem tävlingsmänniska, vilket både han och jag är. Vi åker inte för att komma tvåa, utan för att vinna!
Hur kör han bilen Daniel?
- Jaa, jag har ju kört själv och läst åt andra förare. Han är väldigt lugn och fokuserad, jag upplever att han lyssnar på det jag säger. Han har dessutom den rätta känslan. Vi har en jättefight nu med Daniel Suvala SMK Nyköping. Det driver upp tempot!

”Konst & Rally 2024 i Järnboås”.
Välkommen till Skogshyddan, Gammelhyttan i Järnboås för att beskåda häftig akvarellteknik av Karin Pettersson under Ljusstråks konstrunda. Samt Oskar Östlunds vinnande Volvo 240:e VOC.
- Inne i garaget finner ni resultat, startlistor och foton från åren mellan 1970 till 2000. Den 7–8 september mellan kl. 10:00 – 17:00 är ni välkomna, avslutar Nils-Brage och Karin Pettersson.


Bilen är i extremt fint skick invändigt, mycket standard men tävlingsutrustad! När starten ska gå på sträckan gäller det att vara igång direkt. Det här är Oskars recept. – Först slår jag händerna på låren, sedan på ratten och sist på hjälmen, därefter full fart, berättar Oskar.

Men, de här herrarna är också väldigt iblandade i Oskars och Daniels fina resultat. Grannen Klas Nerelius (t.v) och pappa Anders. Klas som är en lackspecialist och snabb gammal Opel Ascona åkare. Pappa Anders kan allt om Volvo 240 VOC! De berättar att servicebussen (bakom) är fullastad av delar vid tävling. Vilken dröm att ha sådana ”servicekillar”. De är alla ett superteam tillsammans.



Publicerad: 2024-07-08 18:24






80-talet åkare i Nyköpings Lövdans.
© emotorsport.seFlitigt arrangerande SMK Nyköping kör höstrallyt Lövdansen, deltävling i 7-klubbars och Finess Onotade Rallyserie. Tre sträckor går dubbelt vilket ger 21km special och 80-talet bilar i en rad klasser, bland annat 15 i tre klasser med chans på rekognosering.

28 åkare genom Trimmat 2wd där Rasmus P...

Publicerad: 2024-10-17 19:25


Ogier och Solberg leder i Central European Rally, WRC2 hotet Rossel tappade hjul.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Sebastien Ogier och Thierry Neuville vann varsin sträcka när Central European Rally tjuvstartade under torsdagens eftermiddag. Totalt efter dagens 14,3km är det Sebastien Ogier som leder rallyt 0,9 sekund före Thierry Neuville.

Stark trea är Andreas Mikkelsen som har 0,8 sekund fram till Neuville...

Publicerad: 2024-10-17 19:22


Solberg jagar fler rallyframgångar i Centraleuropa.
© Oliver Solberg Rally.Oliver Solberg är tillbaka bakom ratten i Central European Rally i Tjeckien, Tyskland och Österrike efter ett litet bakslag i Sydamerika.

23-åringen ledde tävlingen och var i en position att vinna sin första världsmästartitel på sportens näst högsta nivå, men Solberg kan ha tappat chansen med en ...

Publicerad: 2024-10-17 17:59


70-talet åkare för lördagens Mälarturf-Sprinten.
© emotorsport.seTaxinge MK arrangerar finalen för Södermanland / Västmanlands DM när Mälarturf-Sprinten körs, en sträcka på 3,8km körs dubbelt under dagen med 74 startande.

Närmare 50 bilar går i trimmat 2wd och dess tre licensklasser, 20 av dem är A-förare med Antti Johannesson, Markus Theorin, Martin Broberg o...

Publicerad: 2024-10-16 19:55


Se shakedown inför Central European Rally live, start 9:30.
© Hyundai Motorsport. Thierry Neuville som VM ledare startar först på shakedown, torsdag förmiddag, klockan 9:31 på sträckan Tocna som mäter 2,11km. Första körningen går i VM tabellens ordning, tre åk ska genomföras av Rally1 klassen varav det oftast blir två med bra tid.

Livesändning från WRC Promotorn kan ses direk...

Publicerad: 2024-10-16 19:47


Publiktips och sträckbeskrivningar inför Lövdansen.
© SMK Nyköping.SMK Nyköping kör Lövdansen på lördag, riktigt skoj med fullt startfält 83 anmälda. Dem första 68 kör onotat och efter det kommer det 15 ekipage som har chansen att rekognosera och skriva egna noter. Vi bjuder på vägar av allra bästa kvalité, alla 3 sträckorna går 2 gånger!

Första tävlingsbil star...

Publicerad: 2024-10-15 20:28


Missa inte torsdagens shakedown inför Central European Rally.
© Toyota Gazoo Racing.Klockan 9:31 imorgon drar Thierry Neuville av startlinjen på shakedown inför Central European Rally, årets 12:e och näst sista WRC deltävling. På startlinjens tävlandes utanför WRC2 klassen ses Oliver Solberg och Gus Greensmith, den sistnämnde med Jonas Andersson som co-driver.

Sträckan som använ...

Publicerad: 2024-10-15 20:25


Eliantorpsprinten är lördagens final för RS-serien i Östergötland.
© emotorsport.seÖstergötlands RS-säsong tar avslut med Eliantorpsprinten hos Finspångs MS, en sträcka som körs tre gånger under lördagen vilket ger 6km.

57 deltagare fördelat över 11 klasser väntar på starten, knappt 20 av bilarna genom de tre Trimmade 2wd klasserna. Andreas Wilke och Ulf Wiström är två av A-för...

Publicerad: 2024-10-15 20:22


Hannah ses i helgens Opel e-Rally Cup final ihop med WRC Central European Rally.
© ADAC Motorsport.ADAC Opel e-Rally Cup avslutar säsongen ihop med WRC deltävlingen Central European Rally, åttonde och sista rallyt i kalendern för elbilarna denna säsong. Samma final hade man förra året där Calle Carlberg då körde hem titeln som ledde till årets Junior EM säsong - samma pris står nu på spel för mäs...

Publicerad: 2024-10-15 20:18


40-talet ekipage, två Svenskar, 18 sträckor i WRC Central European Rally.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Tyskland, Tjeckien och Österrike delar på årets tolfte WRC deltävling när Central European Rally inleds på torsdag från staden tyska Karpfham inte långt från medarrangörernas landsgränser.
Torsdagen inleds med två sträckor, en på eftermiddag och en på kvällen. Etappen fortsätter under fredagen där ...

Publicerad: 2024-10-14 21:47


Tidigare nyheter:
40-talet ekipage, två Svenskar, 18 sträckor i WRC Central European Rally.
Intresset för Novemberskölden stort, redan över 200 anmälda.
Mille Johansson tog övertygande seger i Polska EM-finalen.
TV-tablå för helgens WRC Central European Rally.
Paddon EM-mästare igen, tabellerna efter Polska finalen.
Så körs Rally Sweden 2025, tre helt nya sträckor, sträckkartor och tidsplan!
Så gick det i Södras RS-final, Eslövs Kanon.
Junior EM silver till Carlberg, Mille klar vinnare i Rally3 och Mabellini tar första EM segern.
Foto från Silverratten.
Adolfsson snabbast från start till mål i Silverratten.
Paddon EM-ledare i Polen, Mille toppar Rally3 och Calle leder J-EM kampen.
Jansson snabbast totalt i Årjängs sprinten.
Hittills fyra Svenska ekipage anmälda för Lausitz Rallye.
Följ Carlbergs Junior EM fight under lördagen, strax start.
Silverratten, Årjängssprinten och Rally Silesia, följ lördagens rallyn.
Hemmahoppet Marczyk bäst på ss1 i Rally Silesia, Mille snabbast i Rally3, Calle tvåa i JEM.
Solberg och Toksports överklagan på Rossels konstruerade tid i Rally Chile tas upp igen.
Franceschi snabbast på shakedown inför Rally Silesia - Mille och Calle snabba i sina klasser.
Följ kvalet inför Rally Silesia, WebTV direkt 10:30.
Södras RS-säsong avslutar med Eslövs Kanon.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 26/10


Rally EM - ERC:
- - - - - 00-00/00


Rally SM:
North Rally 07-08/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 17-20/10


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 09/11




Foto:
Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Henkas Grus & Betong Sprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Västrallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.