NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© emotorsport.se
© emotorsport.se
Äntligen fick Patrik Fredriksson, arkivfoto, sin efterlängtade seger i VOC Elit A.
Tuffa tag när SverigeSerien tog sig an Trollhättan.
PRESSRELEASE

Att förväntningarna var på kokpunkten när VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie körde Västrallyt i Trollhättan tillsammans med SM är förstås ingen överraskning. Och att toppåkarna i VOC, det vill säga SverigeSerie förarna, återigen visar klass gentemot den standardklass som kör sitt RM samordnat med SM är inte heller det någon överraskning för oss som är insatta i svenskt rally. En snabb genomräkning ger vid handen att vinnaren i RM är nästan en minut efter vinnaren i VOC räknat på samma sträckor, trots friare och dyrare reglemente på RM-åkarnas bilar, trots att RM åkarna då fått rekognosera sina noter och trots att RM då vi i VOC klev in i rallyt då redan kört några uppvärmningssträckor. Detta måste vara tunga fakta för den som ska dela ut RM medaljer i Rally Standard i slutet på säsongen.

Enligt traditionen så kör VOC Mekonomen Rally någon gång per säsong tillsammans med SM och inte minst tillsammans med RM i Rally Standard.

Vi bugar djupt för ett toppenarrangemang i Trollhättan. Som oftast när det vankas SM så är allt uppskruvat en steg extra och det är förstås jättekul. Fantastiska sträckor och ett arrangemang i toppklass är vad vi bjöds på i Trollhättan. Med galloperande priser på i stort sett allt så är det inte alldeles säkert att vi i VOC kan fortsätta den trevliga traditionen att köra ett SM och mäta oss direkt mot Standard RM även kommande säsonger. Som instegs- och utvecklingsklass så måste vi sätta förarnas ekonomi i absolut fokus. Det finns dock spännande öppningar även för nästa år och vi hoppas landa förhandlingarna så att vi ska kunna fortsätta den trevliga traditionen, säger klassansvarig Roger Fransson.

Äntligen fick Patrik Fredriksson sin seger i Elit A.
Inför tävlingen spekulerade klassansvarig i att det nu äntligen skulle få vara Patrik Fredriksson tur att få kliva högst upp på prispallen.

Jag har tippat Patrik tidigare och fått fel. Men den här gången fick jag äntligen rätt. Patrik Fredriksson med CoDriver Per Wiksten hade verkligen dagen i Trollhättan och det här är en dag duon sent kommer att glömma. Det gick som på räls och segern satt precis där den skulle och gav till och med lite utrymme för ett stegs säkerhetskörning på dagens sista sträcka.

Hur gick det då för två gånger Dennis?
För Dennis Askling med CoDriver Alan Karlsson gick det riktigt bra hela dagen som slutade med en fin-fin andraplats. För namne Persson gick det sämre. Han var inte ”riktigt där” på hela dagen och till sist så slutande det med en avåkning. Bara att bryta ihop och komma igen som forna skidkungen Per Elofsson myntade. På tredje plats istället Robin Wallon vägledd av Tommy Sjölin.

Daniel Jonsson högst upp i Elit B
I Klassansvarigs tips för Elit B sakandes vinnare Jonsson.
Det är bara att konstatera att i årets upplaga av Elit B så förefaller det att vara bästa tändvätskan att inte nämnas i förhandstipset. Nu ska den där klassansvarige få se förefaller vara hur man resonerar. Så det är bara att ta på sig skämskepsen och be om ursäkt till Daniel och CO-Driver för dagen Emma Hägg för att jag inte trodde på dem den här gången. Stort grattis till stilig seger.

Linkan tvåa.
Magnus Lindkvist med Sara Ridde i högerstolen var den tippade segraren. Presterade jättebra och slutade på fin andraplats. Lika tippade Tim Palmqvist med CoDriver Robin Palmqvist tog en lika fin som säker tredjeplats. Nästa i förhandstipset Jack Ernstson hade läget under kontroll men lite överladd på dagens båda avlutade sträckor slutande med snurrningar och då går klockan fort. Därför blev det bara en femteplats den här lördagen med klassens tekniskt huvudansvarige Björn Kallin in däremellan på fin fjärdeplats.

Linus Flodin i Cupklassen
I Cupklassen var klassansvarig däremot riktigt bra med i förhandstipset.
Linus Flodin med Tobias Fredriksson i högerstolen gjorde ingen besviken. Tog till sist en kassaskåpssäker seger i den tuffa och tajta C-klassen med över en minut. Imponerande! Jonas Karlsson med CoDriver Fredrik Bergström var också med i förhandssnacket och slutade också på fin andraplats. Och förhandstipsets tredje namn, Noah Grönkvist ned Lucas Ivarsson Olsson till höger om sig plockade tredje och sista pallplatsen.

Lägg dessa namn på minnet.
Dessa unga förare är fortfarande lite oslipade i C och deras utveckling går lite stegvis i skov därför emellanåt med avåkningar eller stora tidsdifferenser. Men alla tre och flera namn därtill i VOC Mekonomen Rallys tillväxtklass har det där lilla extra som gör mig säker på att vi kommer att se mycket av dem i framtiden. Så lär er dessa namn redan nu.

Rasmus Hansén stabil i ungdomsklassen
I ungdomsklassen var Rasmus tyvärr ensam till start i Trollhättan.
En stor utmaning som Rasmus med team hade att hantera den här helgen var att med klubbadress NMS Boden ta sig ända till Trollhättan för att köra rally. Guldstjärna! Men mest imponerande är ändå Rasmus körning. Stabilt hela vägen och på tider som hade räckt långt, så långt som till fyra i C till exempel, och det utan vare sig körkort eller noter. Det är inget annat än superimponerande. Här har vi en helt nytt namn att lära oss för det här kommer att räcka långt, jättelångt!

Vi tackar Trollhättan för en fantastiskt fin tävling och hoppas att vi snart ses igen. Serien är med Västrallyt inne i sitt oerhört hektiska slutskede. Nästa anhalt för SverigeSerien redan näst-nästa helg 17 september i Eskilstuna. Sedan kommer den spännande finalen i Örebro redan 1 oktober. Väl mött!


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2022-09-05 16:48






VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
© emotorsport.seVOC Mekonomen Rally vill så här i årets slut passa på att önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Rallyår.

VOC Mekonomen Rally ser tillbaka på ett 2024 där mycket hänt lite bakom kulisserna och som därför inte synts så mycket utåt. VOC är ju en klass, det tror jag det är många som inte ri...

Publicerad: 2024-12-21 12:30


Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
© Wevers Sport.47-årige Holländaren Bernhard ten Brinke gör WRC2 satsning i Skoda Fabia RS Rally2 tillsammans med Wevers Sport.

Med co-driver Tom Woodburn och sponsorn Eurol Lubricants körs en program i WRC2 serien 2025.

Första starten sker i Rally Sweden vilket också blir Holländarens första tävling på snö ...

Publicerad: 2024-12-21 08:27


Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
© emotorsport.seFrån 120 till 150, så accelererar startfältet till Rally Finnskog när arrangören MK Ratten idag kan ge rallyåkarna en julklapp, man utökar startfältet.

De maximala 120 ekipagen slog i taket snabbt när anmälan öppnade, med Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen var intresset stort, många vill...

Publicerad: 2024-12-20 15:44


Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
© emotorsport.seFrån och med säsongen 2025 så öppnas ett nytt sätt att tävla på hög nivå i VOC på sidan om SverigeSerien. I samarbete med Rally SM öppnas möjligheten att tävla i ett RM, Riksmästerskap som körs tillsammans med alla SM-tävlingar. VOC har alltid haft som mål och ledstjärna att vara klassen för alla. F...

Publicerad: 2024-12-20 14:31


Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
© emotorsport.seRally Live sänder sin populära uppesittarkväll på söndag kväll den 22:e, med start klockan 18:00 rullar det igång med snack i studion fram till 21:00.

Redan 18:15 rings första gästen upp, sedan följer det med en ny rallypersonlighet i kvarten fram till slut. Först ut är Patrik Flodin som följs a...

Publicerad: 2024-12-19 21:02


Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
© Jari Liiten Motorsport.En jul uppdatering från Jari Liiten Motorsport,
- Många har varit nyfiken vad som hände med Skodan efter avåkningen i Spanien. Det visade sig att karossen hade tagit alldeles för mycket stryk och vi fick ta beslutet att beställa en ny kaross från Skoda Motorsport.

Efter någon vecka så var...

Publicerad: 2024-12-19 20:57


Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
© emotorsport.seTredje raka SM-guldet och Svenska Mästare sex gånger på sju år i två olika klasser. Nästa år är det åter tvåhjulsdrivet som väntar för Patrik Flodin och Göran Bergsten.
Det har varit jäkligt kul att få köra en sån här potent bil, men var sak har sin tid, sa Göran när han klev ur Polon.

...

Publicerad: 2024-12-19 18:56


Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
© emotorsport.seTvå år i rad har Skoda Motorsport missat EM titeln, inför året införde man ett bonusprogram för de som tävlar i EM med Skoda Fabia Rally2 av någon modell. 13 team med 16 förare var registrerade för årets ERC säsong och körde om pengar på ett Skoda-konto för att köpa reservdelar och service.

Med f...

Publicerad: 2024-12-18 20:44


Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
© M-Sport.Fyra förare på heltid i Toyota Gazoo Racing, tre för Hyundai Motorsport och så kom idag andra föraren till M-Sport Ford WRT som kör full säsong i teamets ena Ford Puma Rally1.

Gregoire Munster bekräftades igår för en fortsättning i teamet, idag är det Josh McErlean som visas upp som andre förare ...

Publicerad: 2024-12-18 20:34


Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
© emotorsport.seWRC2 klassen fortsätter att växa och det är Citroen C3 Rally2 som verkar hetaste bilen just nu, idag presenterade Rachele Somaschini att hon ihop med co-driver Nicola Arena gör ett program om sex deltävlingar i WRC2 nästa säsong.

Hon har tävlat i EM och Tour European Rally och tar nu steget upp i...

Publicerad: 2024-12-18 20:30


Tidigare nyheter:
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Fransk brödrakamp i WRC2 2025, Rossels i samma team.
Anmälan öppen för 19 svenska vinterrallyn!
Ändring ska säkra ideella arrangemang på allmän väg.
Oilcenter Solång Motorsport utökar till två team och sex bilar i Rally-SM 2025.
Hemmaföraren Jonasson till start i Historic med ikonisk bil.
Fyra förare redan klara för Junior WRC start i Rally Sweden.
Cerny satsar på WRC2-start i Rallye Monte Carlo.
Fourmaux vann Rallye National Hivernal du Dévoluy för Rovanperä.
Llarena kör Toyota GR Yaris Rally2 nästa säsong, full EM säsong i eget hyrteam.
Högt tryck på rallysporten, 157 rallyn inrapporterade 2024.
Forumaux före Rovanperä efter dag 1 i Rallye National Hivernal du Dévoluy.
Fem tävlingar för E-Cupen 2025.
Hankook tar över i Rally SM och WRC, Emil berättar om däcken inför SM.
Två månader till Rally Sweden – nu öppnar anmälan.
Så körs Rally Sweden Historic 2025, sex sträckor för max 25 ekipage.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.