|
Inför SSRC finalen – läget i 2WD. PRESSRELEASE
Nu på lördag är det så dags för slutspelet, finalen, i 2017 års Sydsvenska Rallycup. Efter nio tävlingar har nu de åttio främsta poängplockarna plus Ungdomsgänget getts möjligheten att köra finalen. Basen är i Hovmantorp utanför Växjö och 11.30 på förmiddagen ger sig de första ut på de två sträckorna som körs två gånger. Därefter väntar prisutdelningsfest med nästan 300 gäster
Vi har tidigare gått igenom läget i Grupp E och VOC Mekonomen/Grupp F och ska nu titta lite på övriga klasser.
I 4WD är det inte möjligt att ha något annat grundtips än Stoffe Nilsson, Hässleholm. Av de 47 specialsträckorna som körts i årets SSRC så har Stoffe vunnit 40 så Robin Adolfsson, Wäxjö och Nils Jensen, Haninge får finna sig i att slåss om de två andra pallplatserna om allt fungerar för Stoffe.
I Ungdomsklassen har, sett över året, Victor Hansen, Hörby tagit flest sträcksegrar med 25 stycken men tre utmanare Tim Lagerstam, Kullings och Emil Friman, Vetlanda har tagit nio vardera och Calle Carlberg avslutade grundserien med två segrar i Rally Blekinge. Någon av dessa fyra kommer att vara segrare i finalen.
Vad är mer naturligt än att avsluta försnacket med den klass som har varit mest oviss och haft flest olika segrare under året, alltså 2WD. Fjorton förare har tagit sträcksegrar under året, flest har Robin Sandberg, Ryd med sjutton stycken. Därefter Mattis Olsson, Gullabo med sex stycken och sen kommer Tom Kristensson, Hörby och Christopher Zeijlon, Skillingaryd med fyra vardera. Johan Kastenman, Kristianstad har tre sträcksegrar.
Glädjande är också att två B-förare har varit snabbast av alla 2WD på enskilda sträckor, Peder Johansson, Kullings och Johannes Haraldsson, Hässleholm.
Men ändå är det Jimmy Wessbo, Kullings som totalt sett imponerat mest med sin jämnhet och det syns ju också i poängställningen för 2WD, endast en bruten tävling och alltid bland de främsta, oftast topp-fem. Det kräver en ”vårdad attack” i körningen men också ett bra arbete mellan tävlingarna för allt skall funka.
Vem är då Jimmy Wessbo och hans kartläsare Nina Jonasson, Wäxjö.
Jimmy är 33 år och bor i Borås. Jobbar som bilmekaniker tillsammans med ett gäng rallyåkare på (Kristian) Johanssons Bilverkstad i Borås.
- Började åka rally 2007 i en Volvo 740 VOC, åkte VOC fram till 2012 med en liten paus under 2013 då den Grupp H bil som jag åker med idag äntligen var färdigbyggd. Bilen har sedan dess undan för undan fått nya grejer och blir häftigare allt eftersom tiden går och ekonomin tillåter. Mor och far har alltid varit ett stort stöd, de åker på nästan alla tävlingar och är ute i skogen, de har stenkoll och märker direkt på sträcktiderna om något inte stämmer, berättar Jimmy.
Nina är född 1991, bor i Ingelstad utanför Växjö. Jobbar som support-tekniker på NAB Solutions AB i Växjö.
- Började tävla 2010 men har sedan barnsben varit med på tävlingar då både far, farbror och bror tävlar eller har tävlat. Rally har alltid varit den naturliga fritidsintresset, det är sällan släkten träffas utan att det diskuteras rally eller kollas på något klipp på Youtube. Varit totaltvåa i SSRC:s prispottslista två år tillsammans med Erik Telehagen samt utsedd till Årets Co-driver i SSRC 2013. Även här är mor och far ett stort stöd och storebror Anders är en verklig stöttepelare i tävlandet, betonar Nina. Viktigt med bra folk runt omkring sig som förstår och kan sätta sig in i tävlandet.
Nina och Jimmy började tävla tillsammans 2014, då Nina gjorde ett inhopp i en tävling i Vara. Detta då Jimmys dåvarande co-driver Robert fick för sig att testa att köra själv. Lyckade omständigheter för alla inblandade. Tre år senare så är det fortsatt tävlande tillsammans för Nina och Jimmy och Robert kör fortfarande istället för att sitta i högerstolen. Det verkar som att alla är nöjda med hur det blev!
- Slutligen ett enorm tack framför allt till Daniel Sundberg som alltid ställer upp som servicepersonal men också till familj och vänner som står ut med oss och vårt tävlande samt såklart till förstående arbetsgivare, avslutar Nina och Jimmy och ser fram mot finalen
Kan då någon från B- och C-klassen utmana A-förarna. Om vi tittar lite på resultatet från årets sista tävling Rally Blekinge så skiljer det inte så mycket mellan A och B. Peder Johansson och Johannes Haraldsson har som tidigare nämnts plockat sträcksegrar så, absolut, de kan blanda sig i toppstriden Låt oss se vad som händer när startordningen vänds och alla kör på lika villkor.
Vi ser fram mot en spännande final i Hovmantorp.
» Pressrelease från Sydsvenska Rallycupen.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2017-10-23 16:48
|
|
Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden. Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.
Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...Publicerad: 2024-12-26 11:49 Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen. Första deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.
Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...Publicerad: 2024-12-26 09:17 53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige. Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.
Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...Publicerad: 2024-12-26 09:02 1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt. Snart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...Publicerad: 2024-12-23 20:08 Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna. Veckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.
Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...Publicerad: 2024-12-23 19:48 Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K. Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.
För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...Publicerad: 2024-12-23 11:17 Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll. Under söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.
Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...Publicerad: 2024-12-22 22:44 Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong. Det blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.
Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...Publicerad: 2024-12-22 22:36 Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden. 21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...Publicerad: 2024-12-22 17:46 ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte. EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.
Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...Publicerad: 2024-12-22 15:06
|
|
Tidigare nyheter:
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden. ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte. Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen. Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet. Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025. VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt! Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden. Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet. Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong. Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden. Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen. Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025. Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare. Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025. Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen. Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige. Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025. Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna. Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet. Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Nyhetsarkiv:
[ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
|
| |