NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Elias Lundberg gästade och vann i VOC-finalen i Rikspokalen.
PRESSRELEASE

Oktober, VOC Mekonomen Rally och säsongsfinal har de senaste åren blivit synonymt med SMK Örebros klassiska tävling Rikspokalen. Med cirka fyra mil fullfartsprov fördelade på tre stenhårda specialsträckor av absolut toppkvalitet erbjöd klubben klassens finaldeltagare en suverän inramning. Efter ett år i bland annat SM gästade Elias Lundberg återigen klassen och visade att det nyligen inkasserade JSM-guldet inte var en tillfällighet. Elias segrade i Elit A och Emil Andersson fick med sig dito placering i Elit B. Cupklassen fick återigen se Gustav Johansson som segrare och talangen Joakim Ellner Landberg som klivit in i klassen med sin 240 tog hem guldet bland ungdomarna.

Trakterna norr om Örebro är begåvade med några fantastiska rallyvägar, vägar som SMK Örebro år efter år lyckas få tillgång till för Rikspokalen, en av säsongens sista rallytävlingar. Arrangemanget är rättmätigt populärt och när klubben kan erbjuda bra lokaler att utgå ifrån, en central serviceplats, vägar av högsta kvalitet och faciliteter att för klassen att genomföra omfattande tekniska kontroller så är den ett perfekt val för VOC Mekonomen Rallys finaltävling. För övrigt en teknisk kontroll där sex bilar valdes ut för topplyft och stor kontroll, ett ekipage nekade kontroll och i en bil återfanns en icke godkänd kamaxel.

Rikspokalen har de senaste året varit vår finaltävling och inte undra på. Relationen med tävlingsledningen har varit mycket god genom åren och vi uppskattar hela arrangemanget, inte bara från ledning utan uppenbarligen också ifrån de tävlande som ställer upp i stor mängd år efter år.

Stor efterkontroll där motorer lyftes på hela sex bilar.

I år genomförde vi med tävlingsledningens goda minne dessutom en större teknisk kontroll utförd av klassens tekniker som slöt upp och synade motorerna på utvalda ekipage. Tyvärr för vissa blev det en ledsam historia för en förare, men för klassen är det viktigt att vi genomför de här kontrollerna regelbundet. Extra ledsamt är att den drabbade föraren köpt motorn av en motorbyggare och litat på försäkringar om att allt är reglementsenligt. Den kam som hittades var en omslipad kopia av den kam som är godkänd i klassen, något som absolut inte gett den tävlande någon fördel, snarare tvärtom. Men i regelhänseende så spelar detta ingen roll, den är ändå inte godkänd enligt vårt tydliga reglemente.

Otroligt viktigt att kontrollerna genomförs.

VOC Mekonomen Rally är känd för att vara en plantskola för talanger som till exempel dagens vinnare Elias Lundberg. Precis som en växt behöver rätt förutsättningar att frodas behöver våra talanger detsamma. Den viktigaste komponenten är hård, tuff och rättvis konkurrens genom hela sin utveckling. Ingen annan klass erbjuder det så tydligt som VOC Mekonomen Rally och det är främst på grund av att det inte är materialet utan föraren som avgör resultatet. Ingen annan klass har heller så många och så omfattande tekniska kontroller som vi, och det är väldigt viktigt för att säkra rättvisa förhållanden.

Elias Lundberg gästar och vinner i Elit A

När en regerande svensk mästare gästar klassen skulle man kunna tro att segern vore kassaskåpssäker. Vi återkommer till resonemanget senare men i Elit A kunde konstateras att marginalen till tvåan Pontus Lönnström var betydligt större än vad som är brukligt. Avståndet till trean återställde ordningen och 5,7 sekunder efter Pontus återfinner vi Kristoffer Karlsson.

Elias gästade klassen redan i Eskilstuna men bromsproblem grusade unge Elias planer. Redan i uppsnacket varnade jag för Elias (red.anm. Roger, det torde inte vara en kioskvältare att tippa Elias som potentiell vinnare.) och uppenbarligen var målet att vinna inget Elias tog lätt på. Vill också säga hur roligt det är att få se Pontus Lönnström tillbaka i Sverigeserien. Du har varit saknad Pontus och vi ser gärna mer av dig nästa år. Inte heller är jag förvånad att se Kristoffer Karlsson på pallen, här går det alltid fort så också denna helg. För några andra trogna pallplatsvinnare gick det trögare, men det är inget annat att vänta i en finaltävling när så mycket står på spel och man måste prioritera totalplacering i serier framför placering i den enskilda tävlingen.

Snabbe Emil Andersson segrade i Elit B

Emil Andersson tog återigen en seger i Elit B. Han har inte sällan under året varit totalsnabbast i klassen men denna helg ställde sig Elias i vägen för det. För att knyta an till det tidigare resonemanget så var Emil faktiskt bara 13,8 sekunder efter Elias. Även tvåan Patrik Fredriksson håll ett imponerande tempo och körde in som två i klassen före Dan Rhodin.

Jag vet inte mer vad jag kan säga om Emil Andersson och hans framfart. Han gör en så kallad drömserie och maximerar poängen i SverigeSerien och har gjort livet mer än surt för sina konkurrenter. Men som han har kört. Vi ska med spänning följa Emils framfart i sin vidare karriär. Skuggan bakom Emil kan verka stor och mörk men Patrik Fredriksson ska på inget sätt skämmas då även han kör gudabenådade bra. Dan Rhodin levererar även han tider som inte är långt ifrån pallen i klassen ovanför. Jag har sagt det många gånger i år och det tål att upprepas, Elit B har verkligen varit klassen att ha ögonen på i år.

Gustav Johansson tar fjärde segern i rad

Efter Eskilstuna konstaterade vi att Gustav Johansson tog sin tredje seger i rad. Inte var det slut med sviten här utan en fjärde seger stod på Gustavs önskelista och han fick som han ville. Segern var dessutom erövrad med besked då tvåan Mattias Hjalmarsson och trean Mattias Jacobsson, sanningen att säga, aldrig kunde mäta sig med Gustavs sträcktider. Likväl levererade de Gustavs flanker på pallen fina sträcktider och bjöd åskådarna på en riktigt bra sekundstrid.

Gustav har verkligen seglat upp som en av klassens stjärnor och han imponerar verkligen. Han är faktiskt snabbast av alla på dagens första sträcka. Radar upp segrarna och han gör det med besked. I Elit A hade Gustavs tid nätt och jämt räckt till en andraplats i dagens sällskap. Vi välkomnar, om än sent, även Mattias Hjalmarsson till serien som inleder med en meriterande andraplats före årets dubble serievinnare Mattias Jacobsson. Stort grattis till er alla.

Joakim Ellner Landberg bytte klass och vann direkt

Efter en genomgång av Joakim Ellner Landbergs bil för att säkerställa att den platsar i klassens tuffa reglemente gjorde unge Joakim entré och presenterade sig med en seger direkt. Viktor Hansen och Isak Vikman utkämpade en för året traditionsrik kamp strax bakom Joakim och slutade tvåa respektive trea.

Välkommen till klassen Joakim. Jag har noterat Joakims framfart under året och jag är glad att han valt att ta sig an motståndet i vår klass och som han gör det. Viktor och Isak har med sitt orimligt höga tempo visat sig svåra för de flesta att rå på men Joakim visade tydligt att han också vill vara med och ”leka”. Alla tre har under året gjort en remarkabel utvecklingsresa och vi fortsätter följa de tre i deras utveckling. Som sagts många gånger tidigare och i många olika sammanhang, det är i mycket hög grad i VOC Mekonomen Rallys juniorklass vi först får se framtidens svenska rallystjärnor.

Med Rikspokalen gör vi bokslut av VOC Mekonomen Rallys nationella serier. I ett separat reportage tittar vi närmre på slutresultaten i serierna och rapporterar från lördagskvällens festligheter när klassens deltagare samlades i typisk varm gemenskap.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2017-10-19 17:13






Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
© Toyota Gazoo Racing.Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.

Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...

Publicerad: 2024-12-26 11:49


Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
© emotorsport.seFörsta deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.

Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...

Publicerad: 2024-12-26 09:17


53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
© emotorsport.se Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.

Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...

Publicerad: 2024-12-26 09:02


1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
© emotorsport.seSnart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...

Publicerad: 2024-12-23 20:08


Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
© emotorsport.seVeckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.

Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...

Publicerad: 2024-12-23 19:48


Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
© Svenska RallyCupen.Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.

För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...

Publicerad: 2024-12-23 11:17


Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
© emotorsport.seUnder söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.

Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...

Publicerad: 2024-12-22 22:44


Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
© emotorsport.seDet blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.

Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...

Publicerad: 2024-12-22 22:36


Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
© JC Raceteknik.21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...

Publicerad: 2024-12-22 17:46


ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
© Anders Blomqvist.EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.

Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...

Publicerad: 2024-12-22 15:06


Tidigare nyheter:
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.
Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025.
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.