|
Rally-SM avslutas i världsmästarstil. PRESSRELEASE
Nykorade världsmästaren Pontus Tidemand är favorit när Rally-SM avslutas i helgen i Linköping. Men det är en annan kvartett som slåss om guldmedaljen.
Kampen om totalsegern i East Sweden Rally förväntas stå mellan efteranmälda Pontus Tidemand, Charlottenberg, och P-G Andersson, Årjäng. Båda kör Skoda Fabia, R5 respektive WRC. Tidemand säkrade nyligen VM-guldet i WRC 2 i Tyskland, medan Andersson har två JVM-guld på sin långa meritlista. Och var överlägsen i SM 2016.
Båda gör sina första SM-starter i år, och kan därför inte nå någon medalj.
Det kan däremot Mattias Adielsson, göteborgaren som senast i Köping hade skogens fight med Tobias Johansson, Ludvika. Redan då lovade de fortsatt kamp i Linköping.
Troligast är ändå att när ovanstående kvartett gjort upp om pallplatserna i finalen, är det någon av Thomas Thunström, Niklas Hägg eller Michael Wikström som tar hem SM-guldet. Thunström har bästa utgångsläget, då han leder med fem poäng och alla sex deltävlingar räknas.
– För oss är det bara bra om inte Adielsson tar rubbet, och så ska vi hålla Hägg och Wikström bakom oss. Så det blir full attack från första metern, lovar Thunström som senast tog hem ett SM-guld till Ludvika 2001.
Bodens Wikström vann å andra sidan Sprint-SM i vintras och Ilsbos Hägg har två guld tidigare i Otrimmat 4WD.
Poängställning i Trimmat 4WD inför finalen:
1. Thomas Thunström Ludvika MS Citroën 66
2. Niklas Hägg SMK Hälsinge Skoda/Ford 61
3. Michael Wikström NMS Boden Ford 59
4. Mattias Adielsson Göteborgs MF Mitsubishi 50
5. Jörgen Jonasson Vännäs MK Skoda 36
I klassen trimmat 2WD (tvåhjulsdrivet) övertog Robin Sandberg, Ryd, ledningen i Köping, från Fagerstas Martin Lundquist, och det är här den stenhårda finishen står. För rullar de bara över startrampen får de tio poäng vardera, vilket gör att Pelle Wilén, Eskilstuna, inte kan konkurrera om SM-guldet. Däremot är han alltid en kandidat till klassegern. Han har också all anledning att ligga på, för en seger kan ge ett silver, förutsatt att Lundquist i princip blir poänglös. Wilén skuggas dessutom av en vilt jagande trio.
– Det finns ingen anledning att slå av på takten! Snarare höja den, konstaterar Wilén.
Poängställning i Trimmat 2WD inför finalen:
1. Robin Sandberg Ryds MK Toyota 77
2. Martin Lundquist Fagersta MK VW 69
3. Pelle Wilén Strängnäs AMS Toyota 45
4: Andreas Sjölander SMK Gävle Citroën 39
5. Jonas Åkesson Karlskrona AK Volvo 38
6: Kristian Johansson Kinds MK Suzuki/VW 31
Klassen Otrimmat 4WD har varit för liten och ojämn. Spänningen finns istället på det planet att ledande Jacob Jansson, Kopparberg, med förkärlek blandar sig i striden om totalsegern. Trots att han kör en otrimmad Mitsubishi Evo X R4.
Jansson totalvann premiären, var tvåa totalt i Karlskrona och trea i Gävle. Då alla som startar i Linköping får tio extra poäng räcker det att han rullar över startrampen så är det efterlängtade guldet hans.
Poängställning i Trimmat 2WD inför finalen:
1. Jacob Jansson MK Kopparberg Mitsubishi 102
2. Emil Carlsson Katrineholms MK Mitsubishi 66
3. Michael Jakobsson SMK Nyköping Mitsubishi 51
I Otrimmat 2WD har Anders Åberg, Hässleholm, ett fint utgångsläge. Det räcker med att han blir femma i klassen och tar ett extra poäng på powerstage så är guldet i hans händer.
Alla vet dock att i rally kan allt hända, och Johnny Andersson från Hedemora siktar oavsett på att ta sin tredje raka delseger i klassen. Vilket i och för sig är ett måste om han ska utmana om den ädlaste medaljen.
Poängställning i Otrimmat 2WD inför finalen:
1. Anders Åberg Hässleholms MK Peugeot 103
2. Johnny Andersson SMK Hedemora Peugeot 85
3. Mikael Jirvelius Fjugesta MK Ford 64
4. Joakim Hiljeström Kullings MS Ford 45
5. Jonas Bodin Grödinge MK Citroën 43
Juniorerna har satt färg på årets mästerskap i rally. Ofta högt upp i resultatlistan vid en jämförelse med betydligt mer rutinerade seniorer.
I JSM Otrimmat leder supertalangen Elias Lundberg, från Sala. 19-åringen är oerhört mogen för sin ålder och har ett naturligt spårval. Vilket gör att han leder trots att motorn i hans Peugeot 208 R2 rasade i Östersund och det blev en nolla i protokollet. Sedan körde han punktering i Karlskrona, men lyckades ändå hämta in så han blev tvåa. Till det har han tre övertygande segrar så här långt.
Sebastian Johansson är "ålderman" i gänget och den som vann då Lundberg körde punka. Segern i Östersund tog Daniel Röjsel, en snabbfotad talang från Falun som redan provat på fyrhjulsdrivet och det med lysande resultat. Självklart vill han avsluta på topp med sin Fiesta R2 Ecoboost, som Ford Sverige håller honom med.
Poängställning i JSM Otrimmat inför finalen:
1. Elias Lundberg SMK Sala Peugeot 101
2. Sebastian Johansson Gotlands MF BK Ford 90
3. Daniel Röjsel SMK Dala Falun Ford 87
4. Victor Karlsson Vimmerby MS Ford 42
5. Anton Eriksson SMK Sundsvall Peugeot 36
I JSM Trimmat är det ultra tätt och spännande. Emil Karlsson, Hällefors, leder inför upplösningen med bara en ynka poäng. Tvåa är Andreas Persson, Torsby, med två klassegrar så här långt. Karlsson har bara en, men å andra sidan nollade Persson i premiären. Så poängmässigt har det jämnat ut sig.
Persson vann för tre veckor sedan i Köping, men Karlsson var snabbast före det i Gävle. Möjligen kan det faktum att 25-årige Emil Karlsson gör sitt sista år som junior väga till hans fördel.
– Absolut! Plus att ingen riktigt har lyckats i SM förut i en bakhjulsdriven Volvo. Det vore kul att få göra det, säger Karlsson.
Pontus Åhman får inte heller räknas bort. Han vann vintertävlingarna och hittar han rätta gruskänslan kan han mycket väl utmana om guldet, liksom Pontus Jakobsson.
Poängställning i JSM Otrimmat inför finalen:
1. Emil Karlsson Hällefors MK Volvo 88
2. Andreas Persson MK Ratten Renault 87
3. Pontus Åhman Almunge MK Opel 69
4. Pontus Jakobsson SMK Nyköping Toyota 62
5. Markus Theorin Skillingaryds MK Suzuki 45
East Sweden Rally i korthet
Nio specialsträckor på sammanlagt 127 kilometer. Antalet anmälda i SM är 74 ekipage. Till det fem föråkare och 32 i lokala "Östgötaklassen 2wd".
En publiksträcka på asfalt, i direkt anslutning till tävlingscentrum vid Saab Arena. Denna körs två gånger.
I varje klass utdelas poäng till de tio främsta i mål enligt följande: 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1.
På den nionde och sista sträckan får förarna möjlighet att fightas om ytterligare viktiga poäng, där den snabbaste i varje klass får 3 power stage-poäng. Näst snabbaste två poäng, och en tredje tid ger ett poäng.
Dessutom får samtliga startande i finalen tio extra poäng.
» Pressrelease från Rally SM.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2017-09-04 20:06
|
|
Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden. Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.
Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...Publicerad: 2024-12-26 11:49 Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen. Första deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.
Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...Publicerad: 2024-12-26 09:17 53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige. Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.
Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...Publicerad: 2024-12-26 09:02 1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt. Snart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...Publicerad: 2024-12-23 20:08 Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna. Veckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.
Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...Publicerad: 2024-12-23 19:48 Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K. Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.
För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...Publicerad: 2024-12-23 11:17 Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll. Under söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.
Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...Publicerad: 2024-12-22 22:44 Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong. Det blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.
Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...Publicerad: 2024-12-22 22:36 Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden. 21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...Publicerad: 2024-12-22 17:46 ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte. EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.
Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...Publicerad: 2024-12-22 15:06
|
|
Tidigare nyheter:
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden. ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte. Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen. Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet. Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025. VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt! Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden. Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet. Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong. Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden. Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen. Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025. Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare. Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025. Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen. Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige. Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025. Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna. Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet. Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.
Nyhetsarkiv:
[ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
|
| |