NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Skoda Auto.
© Skoda Auto.
Pontus och Jonas nöjda med helgen, nya och nyttiga erfarenheter av seriens svåraste tävling.
Pontus Tidemand fyra i Monte Carlo-premiären.
PRESSRELEASE

Skoda Motorsports rallyess Pontus Tidemand gjorde sin debut i Rally Monte-Carlo med målsättningen att skaffa erfarenhet från en av de svåraste deltävlingarna i rally-VM. Han tog sig igenom de krävande sträckorna, landade på fjärde plats och inkasserade just den rutin han behöver för kommande år.

Efter några säsonger som stammis i WRC-cirkusen, har Pontus Tidemand deltagit i så gott som alla Europeiska event. Rally Monte-Carlo var däremot en tävling han fortfarande väntade på att få uppleva. Men i helgen var det dags att ta sig an det här anrika och legendariska rallyt som sätter vilken elitförare som helst på prov. Då det här eventet inte ingår i Pontus WRC 2-program för säsongen, där sju tävlingar nomineras, stod erfarenhet i centrum när han nu tog plats bakom ratten i sin SKODA Fabia R5.
- Att få köra Monte Carlo-rallyt kändes speciellt eftersom det är ett så omtalat event med väldigt unika förhållanden, berättar Pontus. Det är en sådan tävling där man verkligen vill lyckas en dag och för att kunna göra det är erfarenheten det som väger tyngst.

Pontus och hans co-driver Jonas Andersson inledde starkt och efter torsdagens mörkerkörning och fredagens långa sträckor hade de kopplat grepp om andraplatsen i R5-kategorin. De fortsatte stabilt i rallyts tuffa förhållanden även under lördagen, men deras framfart hindrades av två punkteringar som kostade dem över två minuter. Mot slutet av dagen slog de tillbaka genom att ta en sträckseger och placerade sig på fjärde plats.

Under finaldagen väntade bland annat två passeringar över klassiska Col de Turini på de fyra sista sträckorna, som tillslut blev tre när en tvingades strykas av säkerhetsskäl. Med målet att ta in så mycket som möjligt av rallyt, passade Pontus och Jonas på att korrigera noter inför kommande år samtidigt som de höll sig på den säkra sidan för att riskfritt kunna fullfölja tävlingen. De behöll fjärdeplatsen och blev elva totalt. Vann R5- och WRC 2-klassen gjorde Pontus teamkamrat i EVEN Management, och för helgen även i SKODA, Andreas Mikkelsen.
- Jag är nöjd med premiären, säger Pontus efter målgång. Det har varit utmanande och tufft, precis som det ska vara, och jag har lärt mig mycket om skiftande väder, grepp och däckval. Inför sista sträckan började det snöa och vi hade inte optimala däck så vi nådde inte tredjeplatsen men i mål kom vi. Att genomföra hela tävlingen var syftet och placering blir mindre väsentligt när vi inte kör för VM-poäng även om man alltid siktar in sig på pallen.

Med det karaktäristiska väglaget bestående av en förrädisk blandning av snö, is och torr asfalt spelar isnotförarna en viktig roll. I Monte Carlo har Pontus haft hjälp av VM-rutinerade rallyföraren P-G Andersson och crosskart föraren Per Björnson och passar på att hylla dem för sina insatser.
- De har gjort ett kanonjobb och ska verkligen ha cred för det eftersom det här rallyt skulle vara omöjligt att ta sig igenom utan noggranna isnoter. Det har också varit en fördel att Jonas har tävlat här många gånger och han läser som vanligt noterna felfritt. Nu är säsongen igång och vi ser verkligen fram emot vår hemmatävling, Rally Sweden, om ett par veckor och att få börja kampen om VM-titeln i WRC 2, säger Pontus.

Rally Sweden avgörs mellan den 9 och 12 februari med ny bas i Torsby i norra Värmland.

Resultat Rally Monte-Carlos R5-klass (RC2):
1. Andreas Mikkelsen (NOR) 4:09:36.3
2. Jan Kopecký (CZE) +3:25.4
3. Bryan Bouffier (FRA) +6:36.7
4. Pontus Tidemand (SWE) +6:43.7
5. Eric Camilli (FRA) +9:55.8


» Pressrelease från Pontus Tidemand.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2017-01-22 15:36






Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
© Toyota Gazoo Racing.Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.

Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...

Publicerad: 2024-12-26 11:49


Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
© emotorsport.seFörsta deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.

Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...

Publicerad: 2024-12-26 09:17


53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
© emotorsport.se Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.

Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...

Publicerad: 2024-12-26 09:02


1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
© emotorsport.seSnart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...

Publicerad: 2024-12-23 20:08


Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
© emotorsport.seVeckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.

Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...

Publicerad: 2024-12-23 19:48


Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
© Svenska RallyCupen.Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.

För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...

Publicerad: 2024-12-23 11:17


Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
© emotorsport.seUnder söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.

Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...

Publicerad: 2024-12-22 22:44


Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
© emotorsport.seDet blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.

Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...

Publicerad: 2024-12-22 22:36


Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
© JC Raceteknik.21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...

Publicerad: 2024-12-22 17:46


ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
© Anders Blomqvist.EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.

Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...

Publicerad: 2024-12-22 15:06


Tidigare nyheter:
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.
Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025.
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.