NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Intervju

Racingprofilen Göranssons största rallyäventyr.


© Richard Göransson
Richard Göransson ihop med co-driver Emil Axelsson inför årets East African Safari Rally.


© Ericsson-Motorsport
Det var med en Mitsubishi i Rikspokalen hösten 2010 som Richrad gjorde sin första tävling i rallybil - där efter blev det satsning mot grupp N klassen i Rally Sweden 2011.


© Ericsson-Motorsport
Med en Mini John Cooper Works i Rally Sweden gjorde sig Richard Göransson känd för hela världen, det 2012 som var hans andra vintersäsong i rallysporten.


"Nummer ett är att vi ska komma imål och ha väldigt kul..."



© Ericsson-Motorsport
Med en vit Porsche 911 för Team Tidö och Race 4 Health blir det tillsammans med Emil Axelsson start i East African Safari Classic Rally 2013!



Richard Göransson var en av de sista namnen in i startlistan för East African Safari Rally - Örebrosonen kör en av Team Tidös sex Porschar i Race 4 Health projektet.


Richard - du har åkt rally tidigare, men inte historiskt och ett sådant här långrally i krävande terräng.
- Denna satsningen görs av Team Tidö och projektet www.race4health.com. Vi kommer förutom vårt tävlande samla in pengar till välgörande ändamål via hemsidan. Det är ett fantastiskt projekt som jag är oerhört stolt att få vara en del av. Tävlingen och bilen är helt ny för mig. Att få köra Safari Rallyt har alltid varit en stor dröm som nu går i uppfyllelse!

Men vad vet du om tävlingen du ger dig in på?
- Lite lagom skulle jag nog säga. I teamet kör även mästarna Stig Blomqvist och Björn waldergård och de kommer få agera bollplank och informationsbank åt mig som nybörjare.

Hur har det gått med förberedelserna, testat bilen och känt på klassikern?
- Det blev klart och bekräftat väldigt sent att jag skulle köra så jag kommer testa bilen ett par dagar på plats nere i Kenya innan start för att få testa med rätt förutsättningar. I övrigt har jag letat filmer på internet för att skapa mig en bra bild om vilka utmaningar vi ställs inför, och det är många. Allt från dimma, lervälling, vattenpassager och berg. Den största utmaningen kommer att få bilen att hålla ihop och köra smart - det krävs för att nå målgång.

Nu sker starten med Emil Axelsson bredvid dig - första gången ihop för er?
- Ja det är första gången vi tävlar ihop. Vi har jobbat en hel del tillsammans vid sidan av banan då vi bland annat har samma personliga sponsor i form av it-konsultbolaget HiQ. Emil är en av Sveriges bästa kartläsare, men det blir Safaripremiär även för honom.

Vad har du för försväntningar på tävlingen?
- Nummer ett är att vi ska komma imål och ha väldigt kul. Gör vi det utan några större problem så kommer vi vara på pallen!

Om du nu inte vinner, vem vinner då årets upplaga av East African Safari Rally?
- Björn Waldergård tillhör ju absolut en av favoriterna med alla sina segrar och erfarenheter.

Vintersäsong har tidigare inneburit rally för dig, blir det en fortsättning i någon form även efter Safari Rallyt?
- Det är inte klart än. Just nu håller jag på att säkerhetställa min racingsäsong för 2014 och efter det kan jag ta beslut på vad som händer i vinter. Men det är klart att det är lockande att köra mer rally!





"- Rally Sweden, En enorm opplevelse..."
- Mads Östberg.


"självklart att försöka vinna, det vill väl alla."
- Mats Thorszelius.


Läs; Waldegård, rallymästaren mot nya äventyr.


"Du ser! Man lär sig något varje dag..."
- Magnus Wigren.



Läs; Göransson om rallysatsningen och WRC tävlandet.
- Richard Göransson.



Läs; En seger och säsongen är betald.


Läs; Sandell, "Jag vet vad som krävs".


"han har bytt från Opel till Ford så då vinner han inte."
- Janne Westlund.



Läs; Ring och Lindman kör för det är skoj!


Läs; Succé för Norska SubaruCupen, Jerker förklarar varför!


 Â© Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.