NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Intervju


Waldegård, rallymästaren mot nya äventyr.



© Ericsson-Motorsport
Björn Waldegård, på bilden från Midnattssolsrallyt 2006.


© Bo Axelsson, www.rally-racing.com
Björn och hans mekaniker förbereder Porschen inför 2005 års Safari Rally.


© Bo Axelsson, www.rally-racing.com
Björn körde East African Safari Classic, då i denna Porsche med David Cavanagh som kartläsare.


© Ericsson-Motorsport
Under Midnattssolrallyt 2006 körde Björn och Mathias en Porsche 911. Resultat, tvåa totalt.


© www.eastafricansafarirally.com
Bilen, En Ford Escort MK1 som Björn och Mathias kommer köra i East African Safari Classic 2005.


© Ericsson-Motorsport
Björn och Mathias på ev av Midnattssolsrallyts sträckor utanför Tidaholm. Självklart vill han köra också i år!


© Ericsson-Motorsport
Björn agerade föråkare under Svenska Rallyt 2007.


Björn Waldegård, ett namn som de flesta känner till, även de utan intresse för motorsport. Vår förste världsmästare i rally, då 1979 är fortfarande aktiv inom motorsporten. Nu mera hör vi Björn referera bland annat rally VM och Dakar Rallyt på Eurosport. Men han har inte lagt rallyåkande på hyllan. Mellan den 25:e november och 3:e december körs East African Safari Classic, där startar Björn med sonen Mathias i kartläsarstolen. Men redan nu är Björn i Kenya. Teamet han tävlar för, Historic Motorsport, är på plats för att träna inför Safari Rallyt, med på testet är också Björns teamkamrat i tävlingen, Stig Blomqvist som blir en av konkurrenterna i tävlingen.


Sedan du slutade med "elit" tävlande, vad har hänt sedan dess?
- Jag slutade på elitnivå 1992 och sedan dess har det tävlats sporadiskt. Har sedan dess bara kört ett antal historiska rallyn och uppvisningar som jag blivit inbjuden till. Mellan varven tar jag det lugnt och kopplar av på gården i Roslagen.

Det blir långt ifrån första gången du deltar i Safari Rallyt när tävlingen startar i december.
- Det stämmer. Jag har startat i 19 Safarirallyn plus den klassiska tävlingen 2005.
När stiftade du bekantskap med tävlingen första gången?
- Mitt första besök gjorde jag 1971. Safari Rallyt och Kenya blev en del av mitt rallyliv, jag älskade landet och lokalbefolkningen från första början.
Kanske kan dina framgångar också göra det till en "favorit"?
- Jodå, att jag lyckats vinna rallyt 4 gånger gör ju inte saken sämre.

Målgång efter en lång tuff tävling.
I East African Safari Classic 2005 körde du Porsche.
- Det var Australiern David Cavanagh som frågade om jag ville köra hans Porsche 911 i 2005 års tävling, med honom som kartläsare. Jag tackade ja direkt, var inget att tveka på. Det var ett litet team med små resurser och utan erfarenhet av den tuffa tävlingen.
Men ni tog er imål.
- Utan min son, Mathias, som då var med som mekaniker hade vi inte kommit i mål. Jag var verkligen tillbaka på gräsrotsnivå då, vi mekade och slet oss till mål på ren envishet. Jag fick utmärkelsen "The Spirit of the Rally". En utmärkelse jag uppskattade enormt.

I år kör du för Historic Motorsport och då en Ford Escort.
- Efter 2005 års rally blev jag erbjuden att köra nästa upplaga, tävlingen körs vart annat år, av Safari Classic för Historic Motorsport, då som sagt i en Ford Escort Mk1. Även då tackade jag ja direkt.
Ett team som drivs av David Sutton?
- Ja temat drivs av David Sutton som varit i rallybranschen lika länge som jag. På 70-talet, då jag körde för Ford England, drev Sutton Fords "farmarteam". Jag körde några tävlingar för honom då och på 80-talet körde jag Audi Quattro vid några tillfällen för Sutton´s team.
Nu får du Stig Blomqvist som teamkamrat.
Ja det blir spännande. Stig Blomqvist har haft mycket att göra med David Sutton, Historic Motorsport dom senaste 10 åren. Det här blir första gången Stig och jag kör i samma team. Mathias slipper i år att sköta mekanikerjobbet utan blir min kartläsare, det ska bli roligt.

"Stig och jag har bra chans på segern."
Tävlingen körs i december, men redan under mars ska ni till Kenya?
- Stig och jag kommer att testa bilen i Kenya under mars månad. Ironiskt nog är vi där samtidigt som IRC kör Safari Rallyt som är seriens första tävling för året. IRC är ju FIA´s nya serie med inriktning på de nya Super 2000 bilarna, då med unga förare bakom ratten. Samtidigt är två gubbar från Sverige där och har lika roligt i en Escort från 70-talet. Safari Rallyt lever alltså fortfarande dock som 2 dagars tävling. Classic versionen som vi kör senare i år är långt och tufft som förr i tiden.

Ett gäng förare finns redan i anmälningslistan till tävlingen, vem ser ut som "värsta" konkurrenten hittills?
- Både Stig och jag vet att vi har vinstchans med Fordarna, de är bra. Någon av Porscharna från Tuthill teamet är nog dom svåraste konkurrenterna.

Midnattssolsrallyt en riktig höjdare.
Förra året körde du succétävlingen Midnattssolsrallyt, får vi se dig där också i år?
- Innan Safari hoppas jag komma till start i Midnattssolsrallyt igen. Det var en riktig höjdare förra året.
Räkna med att det kan bli tufft, Stig Blomqvist är redan anmäld, då i en Ford Escort.

Sist men inte minst, som kommentator i eurosports sändningar i bl.a. Rally VM kommer frågan man inte kan låta bli. Vem tror du tar hem titeln i WRC, JRC och P-VM 2007?
- Grönholm tar stora VM. Sen blir det svenskt för hela slanten, Per-Gunnar Andersson eller Patrik Sandell i JVM och Patrik Flodin blir mästare i grupp N.

Vi tackar Björn för intervjun och önskar lycka till med årets tävlande. Men räkna med att Björn kommer nämnas mer här framöver. Både när det gäller Midnattssolsrallyt och East African Safari Classic...




Nästa deltävling:
E-cupen:
- - - - - 00/00


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally 07-08/02


Rally VM - WRC:
Forum8 Rally Japan 21-24/11


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 Â© Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.