NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Fjärde seger för säsongen och säkrad titel för Joge.
PRESSRELEASE

* 2010 års Evolution Challenge trots att en deltävling återstår.
* Patrik Johansson gav ordenligt motstånd och var bara tre sekunder bakom Joge.
* Markus Hällbo hittade åter formen och tog tredjeplatsen.
* Hans-Erik Weng hade ledningen då han tvingades bryta dag två.


Jimmy Joge blev 2010 års mästare i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden i lördags, då han vann den femte deltävlingen av sex – Västrallyt. Efter en helt makalös kamp tävlingen igenom med Patrik Johansson och Jesper Johansson, lyckades Joge och hans co-driver John Stigh ändå öka lite till på de sista sträckorna. Med en marginal på bara tre sekunder segrade de, inte bara i Västrallyt utan i hela cupen!

Deras fart var imponerande. Vid målgång hade de exakt samma sluttid som totalsegraren, och först sedan reglerna plockats fram fick Joge ta andraplatsen totalt. Han hade nämligen kört något långsammare på den allra första sträckan, jämfört med totalsegraren. Johansson/Johansson slutade fyra totalt. Två av de fyra främsta i SM-deltävlingen kom alltså från Evo Challenge!

Med start och mål utanför Saab Museet i det vackra Trollhättan, kördes den första etappen redan på fredagskvällen. Den innehöll fyra sträckor, innan det var dags för nattvila och ytterligare sju sträckor på lördagen. Förutom sträcka ett och fyra, som kördes på en folkracebana strax norr om staden, kördes alla andra på grusvägar runt om Trollhättan.

Med strålande väder och vägar i perfekt skick såg deltagarna i Evolution Challenge fram mot att åter få tävla efter nästan fyra månaders uppehåll. Men för Anders Jonasson/Jörgen Lindahl blev det dramatiskt redan innan start: när de lämnade servicen upptäcktes ett oljeläckage från bakaxeln.

Trots att mekanikerna slet som djur och bytte bakaxel på kortast möjliga tid överskred teamet maxtiden, och Jonasson/Lindahl tvingades inse att de inte kunde starta. De fick inrikta sig på lördagens sträckor. Joge/Stigh fick också hicka vid starten, då de bestraffades med tio sekunders tillägg för en påstådd förseelse vid tidskontrollen.

En strålande start fick däremot Hans-Erik Weng/Henrik Hulterskog. De var snabbast på tre av de fyra inledande sträckorna, en insats som placerade dem i ledning med 7,8 sekunder. Bakom dem hade Johansson/Johansson inlett striden med Joge/Stigh – precis som tidigare under säsongen. Efter fyra körda sträckor skilde det 0,4 sekund mellan dem. Båda förarna rapporterade att de inte var hundra procent nöjda så långt.

Efter att ha gjort lite förändringar med bilen under sommaren, var Markus Hällbo/Lars Gustafsson äntligen nöjda med hur den betedde sig. Att de var fyra, bara fem sekunder bakom Joge/Stigh gjorde dem ännu gladare.

Missnöjda över hur tävlingen startat var däremot Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson. Deras Evo uppförde sig inte alls som förväntat därför att elektroniken till differentialen krånglade. För Joachim Carlström/Jörgen Norman trasslade det mesta, inklusive att motorn stannade på sträcka tre och fyra. Felet spårades till bränsletillförseln. Cindy Brüggemann/Henrik Lennartsson tyckte inte att de hittade rätt med sin nya set up, medan Fredrik Alsdal/Per Schlegel var mer än nöjda med sin Evo X.

Lördagen visade sig också från den bästa sidan vädermässigt. Joge/Stigh var riktigt alerta på morgonens tre första sträckor. De vann de två första (sträcka fem och sex), och var inte bara snabbast i Evo Challenge utan i hela SM-fältet! För att inte halka efter svarade Johansson/Johansson med att vara snabbaste Mitsubishi på sträcka sju. Men för Weng/Hulterskog gick det sämre.

De höll farten uppe på sträcka fem och sex, men SS7 blev tävlingens sista för dem. De tappade för en kort stund linjen och då gick en drivaxel av bak. Motlut och start på asfalt hjälpte inte till i det läget. Missnöjda efter en annars så lysande start fick de ge upp med sin Evo X.

Så långt i tävlingen hade Johansson/Johansson plockat fram blydojan och var i ledning med 1,9 sekunder före Joge/Stigh när det var dags för service. Hällbo/Gustafsson var nu trea, även om de hindrats av en annan tävlande som rullat framför dem på SS6.

Eftermiddagens runda innehöll fyra sträckor söder om Trollhättan. Efter den korta SS8 kunde det inte vara mer tätt i ledningen: Johansson/Johansson och Joge/Stigh hade exakt samma tid! Båda ekipage lovade att ge allt på de tre sträckor som återstod. På den första var Joge/Stigh något snabbare – 0,3 sekund. På nästa 1 sekund. Även sista vann de, men bara med 1,7 sekunder vilket gav Joge/Stigh segern med tre sekunder.

Faktum är att Joge/Stigh åkte så fort att de vid målgång hade exakt samma tid som bästa trimmade ekipage, Jonas Wigren/Jon Magnusson i en Ford Focus WRC. De senare fick totalsegern sedan särskiljningsreglerna tagits fram.
Johansson/Johansson slutade fyra totalt efter sin makalösa strid med Joge/Stigh.

Hällbo/Gustafsson avslutade dagen komfortabelt och körde in som tredje Evo Challenge, med Carlström/Norman fyra – nöjda med en problemfri andra dag i tävlingen. Femma blev Brüggemann/Lennartsson som medgav att de hade kunnat köra snabbare bitvis. Förtjusta i sträckorna var de, precis som Alsdal/Schlegel som blev sexa.

Fullt så lyckosamma blev inte Karlsson/Walfridsson under lördagen. Bilen fortsatte att bete sig konstigt och när diffen fram slutade fungera hamnade de i diket på SS9. De kom visserligen igång igen, men för att inte göra någonting värre med en oberäknelig bil valde de att bryta.

Mest otursdrabbade var ändå Jonasson/Lindahl. Efter att inte ha kört en meter under fredagen bestämde de sig för att köra lördagens sträckor som ett test. Efter lyftet vid målgången på sista sträckan gled de för långt ut i en höger, doppade ner i diket och rullade.

Dagen var istället Joges. Segern var han fjärde för säsongen i Evolution Challenge och han säkrade mästerskapet trots att en deltävling återstår. På målrampen i Trollhättan sa han:
”Efter säsongen jag hade förra året, har den här varit mycket bättre och att vinna Evolution Challenge totalt med en omgång kvar är fantastiskt! Jag tryckte på hårt idag, i syfte att säkra mästerskapet. Fast vi ska i alla fall åka finalen, för John har chans att bli bästa co-driver och jag har möjlighet att få ett bra resultat i SM.”

Joge vinner en sponsrad start i FxPro Cyprus Rally, final i IRC (Intercontinental Rally Challenge) där han kommer att möta Mitsubishimästarna från England och Irland. Den av de tre som vinner på Cypern får titeln European Evolution Challenge Champion.

2010 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, JR Motorsports, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, FxPro Cyprus Rally, Mitsubishi Motors Sweden och, för Västrallyt, Västra Bil Mitsubishi, Kungsbacka.

Evolution Challenge Sweden – Resultat deltävling 5
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) 53:22.9
2 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 53:25.9
3 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 54:50.6
4 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 56:49.4
5 Cindy Brüggemann (Gamleby)/Henrik Lennartsson (Skillingaryd) 57:18.4
6 Fredrik Alsdal (Arboga)/Per Schlegel (Arboga) 1:00:06.8

Brutna
SS7 Hans-Erik Weng (Säffle)/Henrik Hulterskog (Stensjön) Drivaxel
SS9 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) Transmission
SS11 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd) Avåkning

Mästerskapsställning efter 5 deltävlingar
Förare
1 Jimmy Joge 58
2 Patrik Johansson 50
3 Markus Hällbo 25
4 Joachim Carlström 24
5 Anders Jonasson 22
6 Cindy Brüggemann 21
7 Hans-Erik Weng 15
8 Ramona Karlsson 12
9 Roger Enlund 11
10 Fredrik Alsdal 10
11 Tobias Gustafsson 7
12= Jari Saarinen 6
13= Joachim Grahn 6

Co-drivers
1 Jesper Johansson 50
2 John Stigh 48
3 Lars Gustafsson 25
4 Jörgen Norman 24
5 Jörgen Lindahl 22
6 Christer Carlsson 21
7 Henrik Hulterskog 15
8 Henrik Lennartsson 14
9 Miriam Walfridsson 12
10 Per Schlegel 8
11 Anders Berglund 7
12= Henrik Apelskog 6
12= Joakim Nilsson 6
14 Eveline Walfridsson 4
15 Anders Carlsson 2
16 Richard Eliasson 1


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2010-09-07 16:17






Brynildsen klar för Yaris Rally2 satsning i Norska Mästerskapet 2025.
© Norges Bilsportförbund.Under lördagen avtäckte Eyvind Bryildsen en Toyota GR Yaris Rally2 på Toyota i Moss, bilen hämtades hem för några veckor sedan och nu hade den folierats i Toyotas färger och gjorts redo för tävlande.

Eyvind och svågern Jörn Listerud går för full satsning i Norska Mästerskapet, där möter han framf...

Publicerad: 2024-11-23 14:48


Tänak och Gryazin VM-leder inför sista etappen.
© Hyundai Motorsport. Lördagens sju sträckor i Forum8 Rally Japan, Ott Tänak och Martin Järveoja fortsätter hålla greppet om ledningen, nu 38 sekunder före Elfyn Evans. Upp som trea har Sebastien Ogier gått, men då 1:33 minut från teamkompisen före. Adrien Fourmaux åtta sekunder bakom som bäst hos M-Sport och som femma ...

Publicerad: 2024-11-23 13:25


16:e plats för Kireev och PG efter första 12 milen i Silver Fern Rally.
© Per-Gunnar Andersson.Första tävlingsdagen av Nya Zeeländska Silver Fern Rally avverkad, under natten har sju av de åtta sträckorna körts, den inledande avbröts efter bara 10-talet bilar. Britten James Ford i en Ford Escort MK2 har tillhört de snabbaste på sträckorna, leder totalt 1:12 minut före Nya Zeeländaren Deane Bu...

Publicerad: 2024-11-23 08:29


Jämtlands MK kör tre Vintersprintar på Östersunds Motorstadion till billig peng.
© emotorsport.seJämtlands MK arrangerar tre Vintersprintar med start från den 26:e januari, sedan körs den andra tävlingen 22:e februari och den 9:e mars avslutar man rallytävlandet på Östersunds Motorstadion för vintern.
- Konceptet kräver en liten organisation och kan hålla låga avgifter, en startavgift på 50...

Publicerad: 2024-11-22 21:34


Rally Japans andra dag inleds, Tänak i topp och Pajari hotar Solbergs guld i WRC2.
© Hyundai Motorsport.Forum8 Rally Japan närmar sig andra etappen, fem minuter över midnatt skakar andra dagens igång, den stora frågan, ska Thierry Neuville plocka några poäng efter en fredag med tekniska problem och en 15:e plats totalt. Kan ledande Ott Tänak hålla trycket uppe och leda efter lördagens etapp som ger he...

Publicerad: 2024-11-22 21:27


Rallynatt, Silver Fern Rally inleds med Svenskt på startlinjen.
© Tuthill Porsche.21:10 Svensk tid inleds Silver Fern Rally med den första specialsträckan av totalt 55 i rallyt, den Nya Zeeländska tävlingen som körs över sju dagar med 100 mil special.

Åtta sträckor på 12 mil väntar under natten svensk tid, vid klockan 06:00 lördag morgon beräknas första bilarna gå in i parc f...

Publicerad: 2024-11-22 19:30


Tänak utmanar Neuville om WRC titeln, Belgaren i problem.
© Hyundai Motorsport.Som vanligt en hård dag i Japan när Forum8 Rally Japan avverkat de nio första sträckorna, Estländaren Ott Tänak leder rallyt och värste konkurrenten, Thierry Neuville är bara 15:e man. efter tekniskt strul. Problem med bilen, ingen effekt och tiden rinner iväg för Belgaren som trots allt hade 25 poä...

Publicerad: 2024-11-22 05:13


100 mils Silver Fern Rally startar ikväll, PG på startlinjen med notblocket i händerna.
© East African Safari Classic Rally.Christchurch till Wanaka på Nya Zeeland, ett sju dagar långt Silver Fern Rally. Rallyt med mycket historiska bilar har 102 mil special på grus framför sig när starten går på lördag lokal tid, eller fredag kväll med Svenska mått mätt.

35 av de 50-talet ekipagen går i Historic och det är där vi ser...

Publicerad: 2024-11-21 20:36


Eskilstuna Sprintcup redo för 2025, kalender och regler presenterade.
© emotorsport.seEskilstuna Sprintcup går mot sin 13:e säsong, redan nu presenterar Eskilstuna MK sina fyra deltävlingar för 2025. Samtliga tävlingar körs på klubbens egna motorområdet på Ekebybanan.

Sprintar i April, Maj, Augusti och så oktober månads Finalsprint står på kalendern för den kommande säsongen. Unde...

Publicerad: 2024-11-21 20:14


Följ första dagen av WRC finalen, åtta sträckor i Forum8 Rally Japan.
© M-Sport.Efter dagens korta publiksträcka kör i natt Forum8 Rally Japan igång på allvar, totalt åtta sträckor för fredagen. Närmare 2,4mil långa Isegami´s Tunnel 1 inleder klockan 23:44 svensk tid.

Inabu / Shitara på närmare två mil och Shinshiro med 17km körs innan det är dags för däckskifte vid 4-tiden ...

Publicerad: 2024-11-21 19:28


Tidigare nyheter:
Vem blir årets co-driver, Thomas Carlssons Minnesfond söker kandidater.
Wikvist Motorsport, vi växlar upp 2025!
Under lördagskvällen hyllades pristagarna i Fyrklöverns Sprintcup 2024.
Efter shakedown, nu rallystart i Japan, ss1 inleds 11:05.
Brittiska Mästerskapet med kalendern för 2025.
Shakedown, följ live med WebTV och Resultat.
5,5år, 1929 dagar och 413 sträckor - ännu en säsong utan krasch för Calle Carlberg.
Shakedown inför Forum8 Rally Japan i natt, WebTV live och Resultat.
Högt tryck på vinterrally, läget inför Tierpsrundan, Finnskogsvalsen & Dyngsvängen.
Hektisk vecka för Wesslén inför Rally Show Santa Domenica, till helgen tävlas det.
Startfält, sträckor, TV-tablå och länkar inför WRC-finalen Forum8 Rally Japan.
Christer Hedlund och Elina Svensson fortsätter samarbetet, med Polo R5 och Escort MK2.
Meeke kör föråkare med uppdaterade Hynundai i20 N Rally2 i helgens Rallye du Var.
ERC-kalendern 2025, Royal Rally en av åtta deltävlingar, men utan Junior EM status!
Reiersen & Bergsten prisade, så löd Svenska Rallyförarklubbens motiveringar.
Datumen klara för Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, EM-serien till Värmland 29-31:e maj.
TV-tablå för WRC finalen, Forum8 Rally Japan.
Liiten fortsätter med Skodan, med kör också nybyggd Volvo 940 i Supercupen.
Galleri, foto från Motorsportsalongen 2024.
McRae avslutar rallyåret i Canada, kör nästa helgs Rally of the Tall Pines.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
- - - - - 00/00


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally 07-08/02


Rally VM - WRC:
Forum8 Rally Japan 21-24/11


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.