|
EVO Challenge summerar Kong Christian Race. PRESSRELEASE
Kong Christian Race – 25 april 2009.
* Jimmy Joge vann Evolution Challenge och totalt.
* Jocke Nyman kämpade väl och blev tvåa.
* Joachim Grahn slutade trea i sin seriedebut.
* ”Kongen” blev första tävling med en totalsegrande Evo Challenge-förare, någon som inte hänt tidigare och serien introducerades 2001.
* Samtliga i topp tre var förare i Evo Challenge.
Efter en imponerande körning i helgens Kong Christians Race kunde Jimmy Joge och hans co-driver Mikael Johansson vinna den andra deltävlingen i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden. De vann också tävlingen totalt, vilket är första gången någonsin som en Evo Challenge-förare är allra snabbast sedan serien startade i England för nio år sedan.
Faktum är att nivån på Mitsubishi-fältet i Kongen var så högt att samtliga i topp tre tävlar i serien, med Jocke Nyman/Bo Holmstrand på andra plats och Joachim Grahn/Rikard Nilsson trea.
Årets Kong Christians Race i Kristianstad genomfördes i vårsommarsol, med fem specialsträckor i skogarna norr om stan. Även om vägarna har en slät yta, är de kända för att vara utslagsgivande med mycket sten i kanterna. Att köra brett eller att gena i kurvorna är inte att rekommendera.
Förra årets mästare i serien, Andreas Magnusson/Henrik Hulterskog gjorde comeback för att försöka försvara sin titel. Och de började strålande genom att vara snabbast av alla i tävlingen, trots att bilen inte gick riktigt rent.
Vid första serviceuppehållet, efter sträcka ett, var Nyman/Holmstrand 1,6 sekunder bakom ledande Magnusson/Hulterskog, med Joge/Johansson endast 0,2 efter på tredjeplats. Seriens nykomlingar Grahn/Nilsson var fyra, och femma vinnarna av premiären i Lima, Markus Hällbo/Lars Gustafsson - som liksom många andra var missnöjda med arrangörsnoterna denna gång.
Med Joachim Carlström/Jörgen Norman på sjätte plats och Hans-Erik Weng/Anders Fredriksson på sjunde var Mitsubishimästerskapets arrangörer mer än nöjda: samtliga i serien låg bland de tio främsta! Men för Magnusson/Hulterskog lurade besvikelsen bakom hörnet, för redan på väg ut till nästa sträcka bestämde de sig för att bryta för att inte riskera motorn som fortsatte gå illa.
Joge/Johansson hade inga sådana problem, utan tog ledningen både i cupen och totalt med 0,6 sekund före Nyman/Holmstrand. Och efter att ha justerat stötdämparna på bilen passerade Hällbo/Gustafsson Grahn/Nilsson upp till tredjeplats just på sträcka tre.
Men Carlström/Norman fick det inte att stämma, och de snurrade 600 meter innan målskyltarna. Innan de kom igång igen hade de förlorat över 30 sekunder. Weng/Fredriksson hade fortfarande inte kommit underfund med noterna och förlorade tid. På tredje sträckan klippte de också vad som skulle bli en av tävlingens ökända stenar, och skadade ett styrstag. Trots att servicen förberedde för ett byte överskred de tiden och kunde inte tas in i resultatlistan.
Efter att ha utökat sin ledning till 1.9 sekunder gick Joge/Johansson ut på de avslutande två stäckorna med målet att ta segern. Uppgiften blev lättare då Hällbo/Gustafsson tappade rytmen i noterna, halkade av vägen och tappade över två minuter innan de kom loss från en sten på SS4. De kom ut igen precis före Nyman/Holmstrand, som tvingades slå av på farten i dammet. Med bara en sträcka kvar hade Joge/Johansson skaffat sig en ledning på 9 sekunder.
Med alla hjul på vägen gjorde Joge/Johansson en perfekt sista sträcka och segern var klar – både i Evo Challengen och totalt. Marginalen till Nyman/Holmstrand blev 8,6 sekunder efter att de gjort allt i sin makt för att ta ifatt.
Då Hällbo/Gustafsson satt fast på stenen, tog Grahn/Nilsson över tredjeplatsen, medan Carlström/Norman klättrade upp till fjärde.
“Det är stort att både ha vunnit Evo-cupen och hela tävlingen”, sa Joge vid målgång. ”Vi fick ju bryta i premiären och renovera motorn efter det. Sen rasade kopplingen när vi skulle testa inför Kongen, så 24 timmar innan tävlingen fick vi byta den. Därför är jag väldigt nöjd med resultatet, inte bara för egen del utan för hela teamet”.
Nästa, den tredje deltävlingen i Evolution Challenge Sweden äger rum den 15-16 maj, då i samband med SM-deltävlingen South Swedish Rally.
2009 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Öhlins stötdämpare, PIAA strålkastare, Sparco racekläder, MPart and Mitsubishi Motors Sweden.
Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige deltävlingen 2
Resultat
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson (Vansbro) 28:40.3
2 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 28:48.9
3 Joachim Grahn (Yngsjö)/Rickard Nilsson (Kristianstad) 29:49.5
4 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 30:31.9
5 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 32:50.8
Brutna
SS1 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) Misfire
SS3 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) Bent steering
Ställning efter deltävlingen 2
Drivers
1= Markus Hällbo 18
1= Jocke Nyman 18
3 Joachim Carlström 13
4 Jimmy Joge 12
5 Hans-Erik Weng 10
6 Joachim Grahn 8
7 Peter Eriksson 7
Co-drivers
1 Lars Gustafsson 18
2 Jörgen Norman 13
3 Mikael Johansson 12
4= Anders Fredriksson 10
4= Bo Holmstrand 10
6= Rikard Nilsson 8
6= Pär Almkvist 8
8 Per-Erik Svensson 7
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2009-04-28 19:00
|
|
Brynildsen klar för Yaris Rally2 satsning i Norska Mästerskapet 2025. Under lördagen avtäckte Eyvind Bryildsen en Toyota GR Yaris Rally2 på Toyota i Moss, bilen hämtades hem för några veckor sedan och nu hade den folierats i Toyotas färger och gjorts redo för tävlande.
Eyvind och svågern Jörn Listerud går för full satsning i Norska Mästerskapet, där möter han framf...Publicerad: 2024-11-23 14:48 Tänak och Gryazin VM-leder inför sista etappen. Lördagens sju sträckor i Forum8 Rally Japan, Ott Tänak och Martin Järveoja fortsätter hålla greppet om ledningen, nu 38 sekunder före Elfyn Evans. Upp som trea har Sebastien Ogier gått, men då 1:33 minut från teamkompisen före. Adrien Fourmaux åtta sekunder bakom som bäst hos M-Sport och som femma ...Publicerad: 2024-11-23 13:25 16:e plats för Kireev och PG efter första 12 milen i Silver Fern Rally. Första tävlingsdagen av Nya Zeeländska Silver Fern Rally avverkad, under natten har sju av de åtta sträckorna körts, den inledande avbröts efter bara 10-talet bilar. Britten James Ford i en Ford Escort MK2 har tillhört de snabbaste på sträckorna, leder totalt 1:12 minut före Nya Zeeländaren Deane Bu...Publicerad: 2024-11-23 08:29 Jämtlands MK kör tre Vintersprintar på Östersunds Motorstadion till billig peng. Jämtlands MK arrangerar tre Vintersprintar med start från den 26:e januari, sedan körs den andra tävlingen 22:e februari och den 9:e mars avslutar man rallytävlandet på Östersunds Motorstadion för vintern.
- Konceptet kräver en liten organisation och kan hålla låga avgifter, en startavgift på 50...Publicerad: 2024-11-22 21:34 Rally Japans andra dag inleds, Tänak i topp och Pajari hotar Solbergs guld i WRC2. Forum8 Rally Japan närmar sig andra etappen, fem minuter över midnatt skakar andra dagens igång, den stora frågan, ska Thierry Neuville plocka några poäng efter en fredag med tekniska problem och en 15:e plats totalt. Kan ledande Ott Tänak hålla trycket uppe och leda efter lördagens etapp som ger he...Publicerad: 2024-11-22 21:27 Rallynatt, Silver Fern Rally inleds med Svenskt på startlinjen. 21:10 Svensk tid inleds Silver Fern Rally med den första specialsträckan av totalt 55 i rallyt, den Nya Zeeländska tävlingen som körs över sju dagar med 100 mil special.
Åtta sträckor på 12 mil väntar under natten svensk tid, vid klockan 06:00 lördag morgon beräknas första bilarna gå in i parc f...Publicerad: 2024-11-22 19:30 Tänak utmanar Neuville om WRC titeln, Belgaren i problem. Som vanligt en hård dag i Japan när Forum8 Rally Japan avverkat de nio första sträckorna, Estländaren Ott Tänak leder rallyt och värste konkurrenten, Thierry Neuville är bara 15:e man. efter tekniskt strul. Problem med bilen, ingen effekt och tiden rinner iväg för Belgaren som trots allt hade 25 poä...Publicerad: 2024-11-22 05:13 100 mils Silver Fern Rally startar ikväll, PG på startlinjen med notblocket i händerna. Christchurch till Wanaka på Nya Zeeland, ett sju dagar långt Silver Fern Rally. Rallyt med mycket historiska bilar har 102 mil special på grus framför sig när starten går på lördag lokal tid, eller fredag kväll med Svenska mått mätt.
35 av de 50-talet ekipagen går i Historic och det är där vi ser...Publicerad: 2024-11-21 20:36 Eskilstuna Sprintcup redo för 2025, kalender och regler presenterade. Eskilstuna Sprintcup går mot sin 13:e säsong, redan nu presenterar Eskilstuna MK sina fyra deltävlingar för 2025. Samtliga tävlingar körs på klubbens egna motorområdet på Ekebybanan.
Sprintar i April, Maj, Augusti och så oktober månads Finalsprint står på kalendern för den kommande säsongen. Unde...Publicerad: 2024-11-21 20:14 Följ första dagen av WRC finalen, åtta sträckor i Forum8 Rally Japan. Efter dagens korta publiksträcka kör i natt Forum8 Rally Japan igång på allvar, totalt åtta sträckor för fredagen. Närmare 2,4mil långa Isegami´s Tunnel 1 inleder klockan 23:44 svensk tid.
Inabu / Shitara på närmare två mil och Shinshiro med 17km körs innan det är dags för däckskifte vid 4-tiden ...Publicerad: 2024-11-21 19:28
|
|
Tidigare nyheter:
Vem blir årets co-driver, Thomas Carlssons Minnesfond söker kandidater. Wikvist Motorsport, vi växlar upp 2025! Under lördagskvällen hyllades pristagarna i Fyrklöverns Sprintcup 2024. Efter shakedown, nu rallystart i Japan, ss1 inleds 11:05. Brittiska Mästerskapet med kalendern för 2025. Shakedown, följ live med WebTV och Resultat. 5,5år, 1929 dagar och 413 sträckor - ännu en säsong utan krasch för Calle Carlberg. Shakedown inför Forum8 Rally Japan i natt, WebTV live och Resultat. Högt tryck på vinterrally, läget inför Tierpsrundan, Finnskogsvalsen & Dyngsvängen. Hektisk vecka för Wesslén inför Rally Show Santa Domenica, till helgen tävlas det. Startfält, sträckor, TV-tablå och länkar inför WRC-finalen Forum8 Rally Japan. Christer Hedlund och Elina Svensson fortsätter samarbetet, med Polo R5 och Escort MK2. Meeke kör föråkare med uppdaterade Hynundai i20 N Rally2 i helgens Rallye du Var. ERC-kalendern 2025, Royal Rally en av åtta deltävlingar, men utan Junior EM status! Reiersen & Bergsten prisade, så löd Svenska Rallyförarklubbens motiveringar. Datumen klara för Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, EM-serien till Värmland 29-31:e maj. TV-tablå för WRC finalen, Forum8 Rally Japan. Liiten fortsätter med Skodan, med kör också nybyggd Volvo 940 i Supercupen. Galleri, foto från Motorsportsalongen 2024. McRae avslutar rallyåret i Canada, kör nästa helgs Rally of the Tall Pines.
Nyhetsarkiv:
[ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[ Nyheter 2005 ][
Nyheter 2004 ][
Nyheter 2003 ][
Nyheter 2002 ][
Nyheter 2001 ]
Upplevelser från happy-day.se
|
| |