Mastertrailer.   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Mats Bilar   

   
MaxSport   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Trendab AB   

   
SA Tech AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© VOC Mekonomen Rally.
© VOC Mekonomen Rally.
Patrik Fredriksson favorit på Värmländsk hemmaplan.
Nu kör vi, VOC Mekonomen Rallys VinterSerie startar i Torsby
PRESSRELEASE

Att VOC Mekonomen Rally inleder säsongen med deltävling i Torsby och Rally Finnskogsvalsen är en stabil tradition. Säsongen 2024 är inget undantag. På lördag är det därför återigen dags för VOC klassens fartfantomer att utmana Torsbyskogarnas spännande och utmanande vintervägar. I år på vägar i fantastiskt fint vinterskick efter fin-fint vinterrallyväder i Värmland. Kampen kommer att blir stenhård. Och underhållande.

Torsby har bjudit VOC Mekonomen Rally på jättefina vinterrallyn i ett flertal år och har också blivit utsedd till årets arrangör av klassens deltagare flera gånger. I år har dessutom vädrets gudar varit snälla med vinterrallyväder för Torsbyområdet så riktigt fina vägar är att vänta. Ett rally i toppklass helt enkelt.

Rallyt har blivit en tradition, nästan en institution i vår kalender. I år kommer vi precis som vi gjort tidigare att dela rallyt i två. Tre sträckor före service i dagsljus, en perfekt inledning på säsongen. Efter en lite förlängd service så kör vi resten av rallyt, två av sträckorna i repris, som ett separat andra rally i mörker som för oss i VOC Mekonomen Rally alltså räknas som deltävling två i årets VinterSerie, säger klassansvarig Roger Fransson.

För de i klassen som eventuellt tvingats bryta före service är det öppet att starta om i tävling två, det vill säga efter service, utan några tidstillägg bara man hinner till sin tid i fältet ut från service.

I år startar VOC Mekonomen Rally säsongen med ett par stora nyheter. Den största är att SverigeSerien numera bara är sommartävlingar och vintertävlingarna körs därför som en separat VinterSerie på fyra deltävlingar. En annan stor nyhet är att A och B förare från och med nu tävlar tillsammans i en sammanslagen elitklass, Elit A/B.

Vinterrally i Sverige slåss med tuffa förutsättningar. Vinterrallydäcken har blivit extremt dyra, nya kostnader för skyltning och allmänt skenande priser på allt från bensin och diesel till boende. Minskande startfält tvingar arrangörerna att höja startavgifter för att överhuvudtaget få rallyt att gå ihop samtidigt som alla deras kostnader också skenat iväg. En negativ spiral som det inte är lätt att bryta.

Det tuffa läget återspeglas också i VOC.
Rallyt som sådant samlar 58 till start trots att det förutom att ingå i vår VinterSerie också ingår i MAS-Rallycup. Det är ungefär hälften så många som det brukade locka innan diverse kriser rörde om i världen och förstås också i svenskt rally. VOC är inte förskonade. Vi har sexton bilar till start och håller med det ungefär vår andel av startfältet. Annars skulle man kunna tänka sig att en klass som vår, där det i huvudsak tävlas utan eller med mycket begränsat sponsorstöd, så skulle ökade privata kostnader göra att vår klass drabbas ännu hårdare - men så är det alltså inte, gott så. Vår kloka grundmodell för att hålla tillbaka kostnader och hålla bilar up-to-date ser alltså ut att fortsatt fungera även in på klassens 35 år som börjar nu.

Utveckling pågår!
Detta sagt så känner jag mig förstås inte alls nöjd med att ha 16 bilar till start. Som lök på laxen så har dessutom jobbet återigen satt käppar i hjulet för mig och Lotta att komma till start, efter Coronanedstängningen har det nästan vilat en förbannelse över vårt eget tävlande. Jag vet att det pågår spännande dialoger och initiativ förare i klassen emellan, men dessa tror jag inte vi kommer att se frukt av förrän tidigast då SverigeSerien tar fart till sommaren.

Sedvanligt tuffa tag att förvänta i VOC Mekonomen Rally
År efter år så kan vi konstatera hur tuffa klasserna är i VOC. Den stora mängden tävlande i klassen totalt och de precis jämna bilarna skapar en hård och utvecklande konkurrens. I detta är ju faktiskt klassen helt unik.

Färre till start i Torsby än vad vi varit tidigare om åren men med en hel rad kanonförare på plats så blir konkurrensen ändå tuff. Går det ens att förutspå en vinnare i klasserna?

Absolut! Fjolårets mästare Patrik Fredriksson får utan tvekan bära oket av att vara favorit i Elit A/B. Det tror jag för övrigt är en mening som jag kommer att upprepa fler gånger under kommande säsong. Magnus ”Linkan” Lindqvist som fajtades med Patrik ända in i målsnöret i fjol är definitivt första utmanare speciellt när underlaget är snö och is, kanske till och med att han borde gälla som favorit? Det är hårfint. Spännande också att Kent-Ola Björklund kommer till start igen, det är en utmanare av rang och honom hoppas vi få se mer av under året.

Av B-förarna i den sammanslagna klassen tror jag det är fjolårets B-vinnare Tim Palmqvist som tillsammans med Jonas Karlsson har lägsta oddsen på pallplatser, men det finns många fler namn som det blir intressant att följa. Uppklassade Gabriel Banger och Stein-Fredrik Akre eller Arvid Larspers för att nämna tre. Tufft kommer det att bli.

C-förarklassen är den klass där det tyvärr är tunt antal startande i Torsby. Kanske är det de dyra däcken som alla pratar om som gör att våra C-förare inte riktigt hakar på våra serier förrän till sommaren? I klassen tror jag Ville Larsson uppklassad från junior trots sina unga år blir svårslagen nu när han dessutom får noter.

Välkomna alla till en ny rafflande säsong i VOC Mekonomen Rally. Välkomna till Finnskogsvalsen. Välkomna till en härlig rallydag där vi lovar att fajterna kommer att vara tuffa och underhållande.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2024-01-10 21:34






Startlistan för Rally Magic Historic klar, 12 klassiker sprintar i Höljes.
© emotorsport.seAnders Hedström blev sista namn in i Rally Magic i Höljes den 5:e juli, på fredagen i samband med starten av VM helgen i Rallycross körs det rallysprint på området i Höljes.

Hedström kommer i en Ford Escort och blir där 12:e och sista ekipage in i startlistan för Historic där Stig Blomqvist i Aud...

Publicerad: 2024-05-24 19:09


Åtta rallyn att följa under lördagen, bl.a. Varvloppet och EHG sprinten.
© emotorsport.seVarvloppet hos Vara MK är störst för helgen, fem mil special och närmare 100 bilar när klubben avslutar sitt 100 års jubileum. Västras DM och Sverigeserien för VOC kör om poäng.

Finess Onotade Rallyserie och 7-klubbars kör hos Eskilstuna MK med rallyt EHG sprinten. Ett 70-tal tävlan...

Publicerad: 2024-05-24 18:28


Vara nästa för VOC Mekonomen Rallys tuffa SverigeSerie.
När en klass som funnits i 35 år möter en klubb som fyller ärevördiga 100 år så är det osannolikt att inte vägarna möts tidigare, det har helt säkert hänt men här får kalenderbitarna något av en utmaning för det var i alla händelser väldigt länge sedan SverigeSerien gästade Vara och Varvloppet. Men ...

Publicerad: 2024-05-24 18:18


Svenskt i tyska Hunsrück Rallye.
© emotorsport.seFyra sträckor dubbelt, totalt 68km special är vad som väntar i Tyska Hunsrück Rallye som tredje deltävling i nationella mästerskapet. En bit över 100 startande varav ett Svenskt ekipage i lista.

Med nummer 14 ses Simon Andersson och Jörgen Jönsson i Renault Clio Rally4, går ut som andra ekipage b...

Publicerad: 2024-05-23 20:21


Fem mil special och 90-talet bilar i Varvloppet.
© emotorsport.seVästras DM och VOC Sverigeserien åker Varvloppet hos Vara MK på lördag, det är fem mil special som väntar med tre sträckor som går dubbelt, plus en sjunde och avslutande.

Rallyt är störst för helgen med 90-talet åkare till start, VOC Sverigeserien slår rekord för året, 26 deltagare i andra deltäv...

Publicerad: 2024-05-23 20:19


Snabba vändningar, det kan avgöra Skogsåket, andra deltävling i E-Cupen.
© emotorsport.seSkogsåket är andra stoppet i E-Cupen 2024, med Team Skogsåkarna som arrangör. Vändprov väntar med 13km SP totalt fördelat över totalt fem prov, tre unika.

42 ekipage varav 23 tävlandes för poäng i E-Cupen, just för cupen i grupp E ser vi Keith Wennberg, Johan Gustafsson, Boo Hugoson, Rickard Klah...

Publicerad: 2024-05-23 20:09


Rute-Rullen, distriktstävling på Gotland.
© emotorsport.seRute-Rullen är andra deltävling för Gotlands DM och Gotland Rally Cup där Gotlands MF BK arrangerar. 9km special totalt där en sträcka går tre gånger.

27 åkare går för tävlingen fördelade över tre av de fem inbjudna klasserna, trimmat 2wd med 14 deltagare är givet störst där Sebastian Johansson, ...

Publicerad: 2024-05-23 20:05


Publikparkeringar till lördagens EHG Sprinten.
© emotorsport.seEskilstuna MK med EHG Sprinten på lördag, deltävling för Finess Onotade Rallyserie, 7-klubbars. Två mil special på tre sträckor, den första och sista sträckan är den samma.

Karta & Program säljs vid Start & Mål på Ekebybanan där också publikparkering finns, följ pilning.
- Vi har också fått t...

Publicerad: 2024-05-23 18:40


Världsmästaren gör comeback, Petter Solberg kör Bauhaus Royal Rally of Scandinavia
© Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.Den norska världsstjärnan Petter Solberg plockar ner hjälmen från hyllan. När EM-rallyt BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia avgörs i Karlstad och Värmland den 13 till 15 juni står den tidigare världsmästaren åter på startlinjen i högsta klassen.

Tillsammans med den rutinerade kartläsaren Jonas And...

Publicerad: 2024-05-22 22:19


Petter Solberg kör Polo GTI R5 i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
© emotorsport.sePetter Solberg med VW Polo GTI R5 i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, nästan fem års uppehåll men nu är jag tillbaka i rallysporten igen skriver Petter på sociala medier.

Tillsammans med backning av Monster, Pirelli och Castrol gör Petter Solberg start i den Svenska EM deltävlingen, och det i f...

Publicerad: 2024-05-22 22:14


Tidigare nyheter:
Onotat när Eskilstuna MK kör lördagens EHG sprint.
Tre Svenska bilar i lördagens Rally Sønderjylland, Helin kör för mästerskapet.
Grahn i helgens finska gruspremiär, SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli.
Fiskaretorget basen för Midnattssolsrallyt i Västervik, men hur går planeringen?
Tavares ska rädda Lancia, vill marknadsföra inom rallysporten.
EHG sprinten på gång, info om programförsäljning.
1300 Rallycup summerar gruspremiären i Zabra Rallyt.
12:e rallyt i år för Andervang, kör helgens ELE Rally.
Far och son Kristoffersson fyller på till Rally Magic.
Calle Carlberg tillbaka i Rally-SM!
Hägg och Grahn, båda på pallen i danska Yokohama mästerskapets andra deltävling.
Foto från Violenrallyt.
Internationellt meriterat startfält när Rally-SM kommer till Uppland.
Så gick det i Hällefors MK´s Vårsprint.
Kroatisk EM åkare och Junior EM ledande Mille kör Rally Uppland.
Fyra svenska vinnare när Volvo Euro Cup körde Finska Ikaalinen Spa Ralli.
Kalle körde hem premiären av Svenska RallyCupen, Violenrallyt.
Holmgren snabbast totalt i Engh Mek-rallyt.
Violenrallyt bjöd på högt tempo i sommarsol, Kalle snabbast totalt.
Tre söndagsrallyn med Svenskt intresse.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skogsåket 25/05


Rally SM:
Rally Uppland 31-01/06


Rally VM:
Rally Italia Sardegna 30-02/06


Svenska RallyCupen:
Kolsvarundan 08/06




Foto:
Violen Rallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Nyköping.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Nyköping.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Nyköping.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.