NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Pablo Villaroel.
© Pablo Villaroel.
Mikael Ericsson välkomnar Rally Sweden och WRC-cirkusen till sin hemstad Umeå.
Mikael Ericsson välkomnar rally-VM till Umeå.
PRESSRELEASE

Han vann två VM-rallyn 1989 och och tillbringade tio år i världseliten. Nu välkomnar Mikael Ericsson Rally Sweden och WRC-cirkusen till sin hemstad, Umeå.
Jag kunde aldrig i min vildaste fantasi drömma om att jag skulle få uppleva det här i min hemstad och dessutom få dela glädjen med alla Umeåbor, säger han.

Mikael Ericsson har fakta och beprövad erfarenhet bakom sitt påstående och behöver inte ifrågasättas vidare. Under tio år körde han professionellt med sammanlagt 40 VM-deltävlingar runt om i hela världen. Han rattade till sig sju pallplatser på dessa tävlingar och är i statistiken på topp-fem-listan över Sveriges bästa rallyförare genom tiderna.
Totalt vann han 78 delsträckor i VM-sammanhang där endast svenska rally-ikonerna Stig Blomqvist, Björn Waldegård och Kenneth Eriksson är före honom.
Han får fundera länge när han ombeds beskriva betydelsen av att rally-VM ska köras i Umeå med omnejd.
Ja, du...egentligen finns det inga alternativ till att inte gå och titta på rallyt. Det kommer bli spektakulärt och actionfyllt. Det liknar nog ingenting annat många har varit med om tidigare som sportevent, berättar Ericsson.

Hjälpte till och fick Rally Sweden till Umeå.
Med sin erfarenhet har han tillsammans med bland annat Vännäs MK:s Roland "Micro" Åström och Johnny Olofsson varit delaktig i Rally Swedens placering i Umeå.
Jag har plockat fram förslag och idéer på sträckor i våra trakter och varit med och träffat politikerna. Umeå har ju tidigare genomfört SM-rallyt, men det här blir något helt annorlunda. Det blir ett par dimensioner till i arrangemanget. Jag är extra glad att det inte behövdes särskilt mycket övertalningsförmåga för att övertyga Umeås politiker.

Mikael Ericsson har verkat i en spännande värld, långt ifrån vad de flesta fått uppleva. Född och uppvuxen på stadsdelen Grubbe i Umeå lämnade han en gång i tiden björkarnas stad för att den stora vida rallyvärlden. Under tio års tid levde han ett drömliv i VM-cirkusen som heltidsanställd fabriksförare, men det krävdes också mycket jobb för att hålla sig kvar i världseliten som professionell rallyförare.
Blickar jag tillbaka så krävdes det en enorm energi bara att komma till start i en enda VM-deltävling. Jag hade lägenhet i Kensington i London för att spara 20 resdagar per år. Jag hade uppemot 280 resdagar per år. På den tiden var det lite annorlunda. Då testade man bilarna tre veckor i rad inför tävlingarna och bodde ofta på landsbygden för att vara i närheten av teststräckorna.

Vann två VM-rallyn 1989.
Höjdpunkten i karriären kom samma år som Berlinmuren revs och Globen byggdes, 1989. Under loppet av några varma augusti-veckor körde Mikael Ericsson hem såväl VM-rallyt i Argentina som klassiska Jyväskylä-rallyt.
Det betydde ju massor för självkänslan där och då. Jag är dessutom extra stolt att jag vann de här tävlingarna med två olika team och med två olika bilmärken, berättar han och tillägger:
Jyväskylä är den VM-deltävling som alla vill vinna. Det är den mest krävande och utslagsgivande. Det är inte något jag säger för att jag har vunnit, i princip alla förare säger samma sak. Före mig hade bara en svensk vunnit, Stig Blomqvist 1971.

Tuff start på proffskarriären.
Backar vi bakåt drygt tre år i tiden, till våren 1986, startade proffskarriären för Mikael Ericsson. Men det som borde och skulle ha blivit hans livs lyckligaste ögonblick i rallysammanhang blev istället en berg- och dalbana rent känslomässigt.
Hans finske vän och tävlingskonkurrent sedan junioråren Henri Toivonen körde ner i en ravin i Corsica-rallyt och avled till följd av kraschen.
Jag hann knappt sörja och mådde så dåligt att jag bara ville spy och bara några minuter efter att jag nåtts av dödsbeskedet ringde fabrikschefen Cesare Fiore och erbjud mig en förarplats i Lancia-teamet. Det var mycket att hantera.

Mikael Ericssons karriär har både kostat och betalat av sig beroende på hur man väljer att sammanfatta det. Det fanns ljusa, men även mörka stunder.
Alla timmar i förarstolen tvingade honom att steloperera ryggen.
Hierarkin i rallyvärlden var också stenhård.
Fabriksteamen och bilmärkena som står bakom rallysatsningarna pumpar in extrema pengar. Redan på min tid i mitten på 80-talet hade vi Lancia-stallet en omsättning på runt en halv miljard och runt 500 personer i teamet. Det handlade bara om att vinna, ingenting annat. Kom jag tvåa pratade inte fabrikschefen med mig, det vara bara att acceptera. Konkurrensen var mördande, säger Ericsson som lyckades navigera och trots allt klamra sig fast som fabriksförare under tio år.

Får fortfarande idolpost från rallyfans.
I rallyvärlden är han inte bortglömd. Då och då får han fortfarande hämta in idolpost från brevlådan hemma i villan på Ön, beläget mitt i Umeälven, från fans över hela världen som vill ha idolkort signerade.
Kärleken till rallysporten är bestående och kommer att vara livslång för honom. Sedan han la rallyhjälmen på hyllan har han hjälpt Rally Sweden varje år och bland annat varit chaufför åt Michèle Mouton, världens mest framgångsrika kvinnliga rallyförare och numera VM-chef på FIA (Internationella bilsportförbundet).
Det kommer jag göra även här i Umeå och jag kommer njuta av varje ögonblick. Det gjorde jag inte alltid under karriären. Att få vara med om ett VM-rally här i Umeå, ja, det är nästan som en saga.


» Pressrelease från Svenska Rallyt AB.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2022-02-16 18:23






Brynildsen klar för Yaris Rally2 satsning i Norska Mästerskapet 2025.
© Norges Bilsportförbund.Under lördagen avtäckte Eyvind Bryildsen en Toyota GR Yaris Rally2 på Toyota i Moss, bilen hämtades hem för några veckor sedan och nu hade den folierats i Toyotas färger och gjorts redo för tävlande.

Eyvind och svågern Jörn Listerud går för full satsning i Norska Mästerskapet, där möter han framf...

Publicerad: 2024-11-23 14:48


Tänak och Gryazin VM-leder inför sista etappen.
© Hyundai Motorsport. Lördagens sju sträckor i Forum8 Rally Japan, Ott Tänak och Martin Järveoja fortsätter hålla greppet om ledningen, nu 38 sekunder före Elfyn Evans. Upp som trea har Sebastien Ogier gått, men då 1:33 minut från teamkompisen före. Adrien Fourmaux åtta sekunder bakom som bäst hos M-Sport och som femma ...

Publicerad: 2024-11-23 13:25


16:e plats för Kireev och PG efter första 12 milen i Silver Fern Rally.
© Per-Gunnar Andersson.Första tävlingsdagen av Nya Zeeländska Silver Fern Rally avverkad, under natten har sju av de åtta sträckorna körts, den inledande avbröts efter bara 10-talet bilar. Britten James Ford i en Ford Escort MK2 har tillhört de snabbaste på sträckorna, leder totalt 1:12 minut före Nya Zeeländaren Deane Bu...

Publicerad: 2024-11-23 08:29


Jämtlands MK kör tre Vintersprintar på Östersunds Motorstadion till billig peng.
© emotorsport.seJämtlands MK arrangerar tre Vintersprintar med start från den 26:e januari, sedan körs den andra tävlingen 22:e februari och den 9:e mars avslutar man rallytävlandet på Östersunds Motorstadion för vintern.
- Konceptet kräver en liten organisation och kan hålla låga avgifter, en startavgift på 50...

Publicerad: 2024-11-22 21:34


Rally Japans andra dag inleds, Tänak i topp och Pajari hotar Solbergs guld i WRC2.
© Hyundai Motorsport.Forum8 Rally Japan närmar sig andra etappen, fem minuter över midnatt skakar andra dagens igång, den stora frågan, ska Thierry Neuville plocka några poäng efter en fredag med tekniska problem och en 15:e plats totalt. Kan ledande Ott Tänak hålla trycket uppe och leda efter lördagens etapp som ger he...

Publicerad: 2024-11-22 21:27


Rallynatt, Silver Fern Rally inleds med Svenskt på startlinjen.
© Tuthill Porsche.21:10 Svensk tid inleds Silver Fern Rally med den första specialsträckan av totalt 55 i rallyt, den Nya Zeeländska tävlingen som körs över sju dagar med 100 mil special.

Åtta sträckor på 12 mil väntar under natten svensk tid, vid klockan 06:00 lördag morgon beräknas första bilarna gå in i parc f...

Publicerad: 2024-11-22 19:30


Tänak utmanar Neuville om WRC titeln, Belgaren i problem.
© Hyundai Motorsport.Som vanligt en hård dag i Japan när Forum8 Rally Japan avverkat de nio första sträckorna, Estländaren Ott Tänak leder rallyt och värste konkurrenten, Thierry Neuville är bara 15:e man. efter tekniskt strul. Problem med bilen, ingen effekt och tiden rinner iväg för Belgaren som trots allt hade 25 poä...

Publicerad: 2024-11-22 05:13


100 mils Silver Fern Rally startar ikväll, PG på startlinjen med notblocket i händerna.
© East African Safari Classic Rally.Christchurch till Wanaka på Nya Zeeland, ett sju dagar långt Silver Fern Rally. Rallyt med mycket historiska bilar har 102 mil special på grus framför sig när starten går på lördag lokal tid, eller fredag kväll med Svenska mått mätt.

35 av de 50-talet ekipagen går i Historic och det är där vi ser...

Publicerad: 2024-11-21 20:36


Eskilstuna Sprintcup redo för 2025, kalender och regler presenterade.
© emotorsport.seEskilstuna Sprintcup går mot sin 13:e säsong, redan nu presenterar Eskilstuna MK sina fyra deltävlingar för 2025. Samtliga tävlingar körs på klubbens egna motorområdet på Ekebybanan.

Sprintar i April, Maj, Augusti och så oktober månads Finalsprint står på kalendern för den kommande säsongen. Unde...

Publicerad: 2024-11-21 20:14


Följ första dagen av WRC finalen, åtta sträckor i Forum8 Rally Japan.
© M-Sport.Efter dagens korta publiksträcka kör i natt Forum8 Rally Japan igång på allvar, totalt åtta sträckor för fredagen. Närmare 2,4mil långa Isegami´s Tunnel 1 inleder klockan 23:44 svensk tid.

Inabu / Shitara på närmare två mil och Shinshiro med 17km körs innan det är dags för däckskifte vid 4-tiden ...

Publicerad: 2024-11-21 19:28


Tidigare nyheter:
Vem blir årets co-driver, Thomas Carlssons Minnesfond söker kandidater.
Wikvist Motorsport, vi växlar upp 2025!
Under lördagskvällen hyllades pristagarna i Fyrklöverns Sprintcup 2024.
Efter shakedown, nu rallystart i Japan, ss1 inleds 11:05.
Brittiska Mästerskapet med kalendern för 2025.
Shakedown, följ live med WebTV och Resultat.
5,5år, 1929 dagar och 413 sträckor - ännu en säsong utan krasch för Calle Carlberg.
Shakedown inför Forum8 Rally Japan i natt, WebTV live och Resultat.
Högt tryck på vinterrally, läget inför Tierpsrundan, Finnskogsvalsen & Dyngsvängen.
Hektisk vecka för Wesslén inför Rally Show Santa Domenica, till helgen tävlas det.
Startfält, sträckor, TV-tablå och länkar inför WRC-finalen Forum8 Rally Japan.
Christer Hedlund och Elina Svensson fortsätter samarbetet, med Polo R5 och Escort MK2.
Meeke kör föråkare med uppdaterade Hynundai i20 N Rally2 i helgens Rallye du Var.
ERC-kalendern 2025, Royal Rally en av åtta deltävlingar, men utan Junior EM status!
Reiersen & Bergsten prisade, så löd Svenska Rallyförarklubbens motiveringar.
Datumen klara för Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, EM-serien till Värmland 29-31:e maj.
TV-tablå för WRC finalen, Forum8 Rally Japan.
Liiten fortsätter med Skodan, med kör också nybyggd Volvo 940 i Supercupen.
Galleri, foto från Motorsportsalongen 2024.
McRae avslutar rallyåret i Canada, kör nästa helgs Rally of the Tall Pines.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
- - - - - 00/00


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally 07-08/02


Rally VM - WRC:
Forum8 Rally Japan 21-24/11


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.