SA Tech AB   

   
Mastertrailer.   

   
MaxSport   

   
Mats Bilar   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Trendab AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Emil Bergkvist Motor om bragden i Belfast.
PRESSRELEASE

Vi lämnade Sverige på fredagen 27/3 och flög till Belfast med en skön känsla i kroppen. Målsättningen med deltävling två i Junior ERC var att plocka så många poäng som möjligt. Vi kände att vi inte behövde överladda för att köra ikapp någon, utan ta det i vår fart och säkra så många poäng som möjligt.

Inför tävlingen har mycket tid lagts på att finputsa på vissa moment i rallybilen. Emil och Joakim har gått igenom det som gått bra och dåligt, för att analysera och göra allt lite bättre. För bättre kan det alltid bli, det gäller att vara noggrann och jobba med dom små detaljerna.

50 mil SS i Opel Adam R2 utan något stort fel under Rally Liepaja samt Rally Sweden hade gett oss ett lugn och en trygghet inför deltävling två Circuit of Ireland.

Vi hade med hjälp av vårt team ADAC Opel Motorsport kunnat lägga upp så bra förberedelse som möjligt inför Junior ERC Circuit of Ireland, där vi startade i en tävling som heter Midland Stage motor Rally helgen före Junior ERC. Där vi rekade under Lördagen 28/3, för att sedan starta tävlingen Söndag kl 09,40 lokal tid.

Tävlingen kördes på 3 sträckor som går 3 gånger på totalt 11 mil ss mil, och vi fick till en bra känsla direkt. Efter tre körda sträckor ledde vi klassen och allt flöt på bra. När vi kom in på service så vill vår ingenjör testa andra fjäderben, som borde passa Emils körstil bättre. Sagt och gjort, 28 minuter senare lämnade vi servicen med 4 nya fjäderben. Emil kände direkt att bilen blev stabilare och vi kunde pusha mer med den nya setupen. Tillslut vann vi tävlingen med lite mer än en minut.

Efter det så förflyttade vi oss till ett annat område för att köra dom sista testerna under Måndagen, med vägar som var mer lika de som skulle avverkas i Circuit of Ireland. Där kunde vi finjustera det sista med setupen och noterna. Och få till den där sista sköna känslan när allt stämmer.
När reccen började på Tisdagen så fick vi se hur tuffa och krävande sträckor Irland kan frambringa. Det regnade ganska mycket och var svårt att veta hur mycket information vi skulle ta med i våra noter, frågeställningen var följande. Kommer rallyt köras under våta eller torra förhållanden? Prognosen sa vått men vi fick hör av många att det kan ändra sig på några timmar. Värt att tilläga är att det började regna ca 20 gånger under Tisdagen, och där i mellan solsken och snabbt upptorkande vägar.

Onsdagen flöt på bra, vi kände att noterna satt bra, och vägarna är väldigt speciella mot vad vi har kört tidigare på asfalt. Men den sköna känslan satt kvar.

Torsdag och shakedown plus kval. Vi åkte två kval åk, för att få känna på greppet och så Jocke fick läsa lite noter i full fart. När vi väl stod på startlinjen till kvalet så var vi bestämda med att sätta en så bra tid som möjligt. Sämre tid innebar sämre startposition, vilket innebär mer grus, lera, smuts på vägarna. Vi fick till ett helt okej åk, och kvalade in som tredje bil i Junior ERC. Samtidigt förstod vi att hemma grabbarna kommer åka fort. Vi var ca 0,9 sekunder efter de snabbaste på 3 km sträcka.
Lördag och första tävlingsdag. Regn. Vi började lite försiktigt på SS1, vi hade fyrhjulsläpp i en full farts höger bland annat, men fick till en helt okej tid. Rättare sagt snabbast av alla junior ERC förare, med ca 5 sekunder. Insikten att vi var snabbast fick oss att ta det lite lugnare på de nästkommande sträckorna, vilket innebar att vi låg tvåa efter första dagen.
Söndag, avgörandet. Vi kom till servicen ca 35 minuter innan vi fick plocka ut bilen ur parc ferme. Då fick vi reda på att ledaren från fredagen hade fått 5 minuters tidstillägg för att han hade missat en däckmärkning, så var vi plötsligt i ledningen. Och vår teamkamrat Marijan Griebel var tvåa, ca 15 sekunder bakom oss. Opel etta och tvåa, intressant.

Vi åkte ut på första loopen av sträckor, 4 stycken till antal och försökte pusha lite. Men redan i 3:e svängen på SS9 (första sträckan på lördagen) så hade vi missbedömt ett lyft. Vi hade ”Håll lite vänster över litet lyft”. Det borde ha varit ”Varning håll vänster över stort lyft”. Men med Emils skicklighet att reda ut krissituationer så blev det inte värre än att vi var ca 30-40 cm från ett hus. Vi tog det lite lugnare än planerat på SS9 efter detta, men vi var fortfarande i ledningen. Vi fortsatte i vårt tempo och vid lunch uppehåll så hade ledningen krympt till 8,8 sekunder. SS13 och SS14 var samma korta stadssträcka, här fick vi rätt tid i tidkortet (vilket är det viktiga) men fel tid på internet. Sen gav vi oss ut på samma loop som på morgonen. Vi kände att vi måste sätta in ett ryck någonstans för att ta hem segern, samtidigt som det är superviktigt att ta bilen i mål. SS16 var rätt sträcka, den är lång, bitvis riktigt snabb och har sina trixiga kombinationer. Här tog vi i rejält. När vi kom i mål på sträckan stod våran ingenjör och bara skakade på huvudet åt våran tid.

De två avslutande sträckorna tog vi i vårt normala tempo, och kunde bärga segern med 15,2 sekunder före vår teamkamrat.

Känslan att vinna en tävling där inte så många tror på en är otroligt tillfredställande. Vi har nu visat att vi klarar att behärska snö/is/grus men också asfalt på högsta internationella nivå.


» Pressrelease från Emil Bergkvist Motor.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2015-04-07 18:25






Patrik Flodin tog tredje raka segern efter rafflande avslutning i Rally Uppland.
© Niklas Falk / Svensk Bilsport.När den fjärde deltävlingen av årets Rally-SM avgjordes med Rally Uppland i Tierp blev det seger för Patrik Flodin och Göran Bergsten. De regerande mästarna vann tävlingen totalt och i klassen Internationella 4WD. I 2WD blev det en debutantsegrare - i en Volvo 240.

Det blev en rafflande avslutnin...

Publicerad: 2024-06-01 19:14


Ogier leder Rally Italia Sardegna - Pajari toppar WRC2.
© Toyota Gazoo Racing.Om Sebastien Ogier tappade ledningen under lördagens första halva tog han med besked tillbaka den under eftermiddagen. Två nya sträckor dubbelt och direkt tre raka sträcksegrar av Ogier. På eftermiddagens fjärde och sista sträcka var han tiondelar från Elfyn Evans som blixtrade till, men Fransmannen...

Publicerad: 2024-06-01 19:09


Flodin och Bergsten vann Rally Uppland med en sekund, tackar motståndet för fighten!
© Hampus JuterydFjärde SM-deltävlingen Rally Uppland gick av stapeln i dag och blev en gastkramande historia där Patrik Flodin och Göran Bergsten tillsammans med GK Door Team Sweden lyckades knyta ihop säcken med minsta möjliga marginal och utökar därmed sin SM-ledning.
Det var en brutalt gastkramande tävling...

Publicerad: 2024-06-01 18:21


Liljegren och Hovind, SM vinnare i 2wd under Rally Uppland.
© emotorsport.seKullings MS åkarna Isac Nordström och Victor Bergsander var snabbast genom Bredänge, sista sträckan i Rally Uppland för den trimmade tvåhjulsdrivna klassen.

Segern för klassen tog Tim Liljegren och norska co-drivern Sunniva Rudi med Volvo 240 och segermarginal slutade på 14 sekunder före Patrik H...

Publicerad: 2024-06-01 17:35


Norsk totalseger i Bengtsfors BilTeknik Racet.
Med ett 30-tal ekipage i Bengtsfors BilTeknik Racet kördes fyra sträckor dubbelt. Det krävdes 14 minuters körning för snabbaste ekipage som var Norskt, Ola P Hovelsrud från NMK Fluberg som C-förare i Trimmat 2wd. Segermarginalen totalt var 0,9 sekund före Sven Hansen.

I klassen hade Hovelsrud stö...

Publicerad: 2024-06-01 17:06


En sekund avgjorde Rally Uppland - Flodin och Nydén vinnare i 4wd.
© emotorsport.seEn sekund, större blev inte Patrik Flodin och Göran Bergstens segermarginal i Rally Uppland. De åtta bilarna i Internationella 4wd tog just målgång på den 7km avslutande sträckan Bredänge.

Fredrik Åhlin toppade sträckan före Tom Kristensson och Dennis Rådström, Isak Reiersen och Pontus Tidemand f...

Publicerad: 2024-06-01 16:45


Adolfsson körde hem Midsommardansen Sprint.
Dubbelt Tisse Racing i Midsommardansen Sprint när den preliminära resultatlistan visar på Robin Adolfsson som vinnare 5,2 sekunder före Arvid Johansson. Två sträckor dubbelt där Nils Jensen tog tredjeplatsen i klassen.

Som trea totalt hittar vi Rickie Borgström som med 8,5 sekunders marginal vann...

Publicerad: 2024-06-01 16:27


Tänak ny ledare i Rally Italia Sardegna, Neuville bryter efter avåkning.
© Hyundai Motorsport.Lördagens fyra första sträckor i Rally Italia Sardegna är avverkade, två sträckor som körts dubbelt innan ekipagen går in för däckbyte.

Tänak snabbast idag.
Ott Tänak har varit snabbast på första och senaste sträckorna, något som fört upp honom som ledare i rallyt, 3,5 sekunder före Seba...

Publicerad: 2024-06-01 13:01


Flodin ny ledare, toppar Rally Uppland i halvtid.
© emotorsport.seTre sträckor avverkade under första delen av lördagen i Rally Uppland, Patrik Flodin är den som avancerat upp som ledare i rallyt vilket han gjorde redan på den inledande sträckan på förmiddagen. Tvåa efter ss5 är nu Tom Kristensson som är 6,9 sekunder från ledaren och har Dennis Rådström 1,2 sekund...

Publicerad: 2024-06-01 12:38


Ward och Bakkerud fyller på till Rally Magic.
© emotorsport.seRally Magic fortsätter att fylla på med intressanta namn i startfältet, i förra veckan blev klassen Historic klar men 12 ekipage men det finns fortsatt platser i den fyrhjulsdrvina Rally2/R5 klassen.

Senaste två namnen är Calle Ward som gör lite av comeback i rallybil, tar sin VW Polo GTI R5 till...

Publicerad: 2024-06-01 10:14


Tidigare nyheter:
Flodin ny ledare, toppar Rally Uppland i halvtid.
Ward och Bakkerud fyller på till Rally Magic.
Följ lördagen i Rally Uppland, Rally Italia Sardegna, Bengtsfors BilTeknik Racet och Sprintserien.
Isak Reiersen leder Rally Uppland - Dött lopp i 2WD.
Ogier leder Rally Italia Sardegna, Pajari bäst i WRC2.
Reiersen, Nydén, Liljegren och Hovind i SM topp efter ss2 i Rally Uppland.
Stjärnspäckat startfält i Royal Rally Legends.
Historiskt stort intresse för SM-veckans rallysprint.
Häng med under fredagen i Rally Uppland och Rally Italia Sardegna.
Rally-SM kalendern 2025, planer för arrangörer 2026-2027.
50-talet åkare för Midsommardansen Sprint.
100-talet bilar och nio sträckor när SM eliten gör upp i Rally Uppland.
WebTV & Resultat från shakedown inför Rally Italia Sardegna klockan 8:00!
WebTV direkt från shakedown inför Rally Italia Sardegna imorgon.
Allergisk reaktion stoppar Solberg från start på Sardinien.
Mille Johansson EM-genrepar i Rally-SM.
Far mot son i Solbergs comeback - kör Bauhaus Royal Rally of Scandinavia!
40-talet åkare totalt, Svenska och norska eliten utmanar EM-toppen i Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
Följ Rally Uppland – Gratis via Rallyradio och Youtube.
Drive VXO säkrade historisk Rally-SM seger med BMW på framtidssäkrade bränslen.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Ekrundan 07/09


Rally SM:
East Sweden Rally 23-24/08


Rally VM:
Rally Italia Sardegna 30-02/06


Svenska RallyCupen:
Kolsvarundan 08/06




Foto:
Varvloppet.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Violen Rallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Nyköping.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Nyköping.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.