Till den fjärde VM deltävlingen blir det också nya regler som börjar gälla i Rally VM. Från och med Portugal kommer samtliga startande ekipage ha möjlighet att tävla om VM poäng på den avslutande PowerStage sträckan, högljudda röster kom från både Citroen och VW efter Rally Mexico.
I Mexico bröt bl.a. Mads Östberg och Andreas Mikkelsen under lördagen men startade om för söndagens sträckor, de hade ingen chans på extra VM poäng på den avslutande sträckan.
Chans på poäng hade där emot Mikko Hirvonen som bröt fredagsetappen, han startade om och körde till sig en tredjetid på avslutande sträckan. Nu har dock beslutats att samtliga som kommer till start på sträckan har samma möjlighet till poäng.
Ändrad startordning.
Samtidigt kommer startordningen att ändras, det innebär att förare i WRC klassen som bryter ena dagen och startar om kommer få starta först och "sopa banan" åt de övriga.
Beslutet kommer efter påtryckningar från bl.a. Hyundai vars andreförare, Chris Atkinson hade problem under första etappen i Mexico, han och teamet tog dock bilen genom samtliga sträckor och reparerade. Chris fick starta först dagen där på då han var sist i resultatlistan av WRC åkarna som kört samtliga sträckor, de ekipage som istället brutit fick starta sist av WRC bilarna, d.v.s. bakom ledaren på de mest perfekta vägarna.
Mindre körning på shakedown.
Efter strulet i Rally Sweden där däcken var den stora frågan och många bara "rullade igenom" shakedownsträckan ändrar man nu i reglerna. Då, i Rally Sweden var de stora VM teamen tvungna till minst fyra genomkörningar på sträckan - det har man nu halverat. Endast två genomförda körningar krävs nu för de registrerade WRC teamen. Med detta hoppas man att ekipagen ska köra hårdare och kunna testa mer utan att riskera däcken allt för mycket. För privatåkarna gäller fortsatt tre genomkörningar.
Publicerad: 2014-03-27 18:34