Temperaturen, Snöfall, Vindar eller avgörande startpositioner - ursäkterna och ämnena kring Rally Sweden brukar vara många. I år väntas samtalsämnet stavas Däck!
Mycket talar alltså för att däcken blir det stora samtalsämnet när Rally Sweden drar igång och förarna får säga sitt, årets förhållande bjuder på en tunn isskorpa som bara efter några bilar är borta, där under väntar gruset som äter dubb. Den sena och länge varma vintern kom till en snabb ändring då snön föll, lagom till helgen kom mildvädret som mjukade upp snön, men någon större portion kyla väntas inte inför rallyt så vägarna hinner frysa till. De närmaste två dagarna visar minusgrader, men bara ett par snäpp under nollan innan det vänder mot snö och nya plusgrader igen.
Dock väntas ingen större tjäle under isen vilket gör vägarna mjuka och spåriga - samtidigt spar det dubben en aning jämfört mot en genomfrusen grusyta.
Bilder från dagens rekognosering visar på delar av Kirkener sträckan som bjuder på stora bitar grus och mjuka vägar redan nu - sträckan körs dubbelt den första dagen.
Lång dag utan service.
Första dagen är också något som kan bli en avgörande faktor, torsdagens samtliga sex specialsträckor körs utan service. Man har 15 minuter på sig under morgonen att fixa eventuella problem efter den inledande superspecial sträckan, men där efter väntar bara tankstopp innan man är tillbaka i Hagfors under kvällen. Det innebär dubbla reservdäck för att ha en chans att klara dagen som bjuder på sex mil special och risk för punkteringar.
* Specialsite om Rally Sweden 2014 - klicka här *
Publicerad: 2014-02-03 19:44