Jan Hagman är ett namn som dykt upp i anmälningslistan till East African Safari Rally. Vem är du och ditt team?
- Riflex Sport finns i Rimbo och vi åker i den legendariska motorklubben MK Rimbo från Roslagen. Vi var på 70-talet en del av Fib Aktuellt Rally Team / Shell Rimbo. Det är samma gubbar som förut i teamet, mekaniker Jan Olsson och Bosse Eriksson, det är bara sonen Martin som är ny. Utan bra mekare står sig alla Rally Team sig slätt eller helt still.
Stora planer för 2013 förstår vi?
- Planen för 2013, vi ska åka Historiska RallyCupen eller RM, Martin kör där och jag är kartläsare, om det blir noter kommer Lotta Lundquist rycka in, det har fungerat bra i den Mitsubishi Lancer EVO 5 som Martin kör med ibland. Midnattsolsrallyt och kanske någon tävling i Finland står på programmet, i dessa tävlingar kommer vi åka Ford RS 2000.
Mycket häftiga bilar i garaget?
- Det är beställt en ny Porsche SC från Tuthill i England som vi räknar med att den ska blir klar i april. Första tävlingen är ett Rally i Marocko i maj, sedan ska vi ta hem bilen till Rimbo för att förbereda den för Safari Rallyt som går dom två sista veckorna i november. Där får man ha tre mekaniker så då tillkommer Porsche specialisten Luckas Andersson i teamet.
Jan och Martin kommer att köra och vara co-driver och hela teamet kommer att ingå i det stora Tuthill Rally Team i Safarirallyt. Det är första gången i Kenya och då anser vi att man måste ha stöd från Richard Tuthill och Björn Waldegård som kan det här med Safari.
Glade Markus Hällbo har synts sporadiskt i skogen det senaste.
- Inför 2013 har bilen plockats ner totalt för genomgång samt lackering, den har ju sett ut som en folkracebil det senaste året, skrattar Markus.
Vidare med tävlingar så börjar min bästa del av säsongen nu, jag kommer att försöka åka det mesta av vintern, längre planer finns inte i dagsläget.
- Jag fick smak för att åka utomlands när vi i höstas var i Tyskland och tävlade i Lausitz Rally, så varför inte. Rejäla tävlingar på kontinenten i alla fall, samt att det inte var nått snack om att bilarna lät eller luktade illa där nere, rally var folkfest, avslutar Hällbo.
Hos Kristian Johansson, Kinds MK talas det om fortsättning med Corsan, stämmer det?
- Ja, vi fortsätter med den Opel Corsa B som jag köpte i våras. Jag har fått bort diverse "barnsjukdomar" och är riktigt nöjd med bilen. Pricken över i ett var vinsten i Linköpings SM deltävling där jag visade att det går även vinna med en Opel. 2013 blir det satsning på SM. Målsättningen är naturligtvis ett guld!
Hinner ni med några tester innan säsongen startar?
- Vi ska hinna med både ett test och en mindre tävling så vi kommer väl förberedda till första deltävlingen i Sandviken. Förutom SM blir det bara någon enstaka tävling i mellan SM för att hålla farten uppe. Inga större uppdateringar på bilen men dom senaste uppdateringarna från Öhlins får det bli till fjädringen. Annars "bara" genomgång av bilen.
Och Fredrik fortsätter som co-driver?
- Ja Fredrik fortsätter som kartläsare, vi känner varandra väl nu, tror det är åtta säsonger nu, så det känns alltid tryggt att ha honom med. Medans jag väntar på att tävlingssäsongen drar igång så håller jag igång med lite enduro och annan fys träning för att vara i trim till säsongen.
Nisse Bergquist ser vi ofta rallyåkande i äldre Volvobilar, så även fortsättningsvis?
- Planeringen för nästa år är i full gång, vi hade tänkt åka Bergslagrallyt i trettonhelgen som vanligt och bokade därför en semesterresa under två veckor i februari, nu flyttade den tävlingen till 2:e februari och vi missar första RM & Cup tävlingen tack vare detta, det var riktigt tråkigt.
Istället blir det Snow Rally i februari som vi kör som första tävling sedan blir det historiskt EM för hela slanten ute i Europa. Vi väljer där att börja med Tjeckien och på Irland som första anhalter i EM. Där efter väntar Belgien, Estland, Finland, Italien, Spanien och så avslut med tävlingen i Ungern den 8-9:e november. Med den satsningen hoppas vi komma på pallen i Categori 1 i FIA Historic Rally 2013.
Inget mer tävlande i Sverige?
- Vi kanske hinner med någon mer RM eller Cuptävling hemma också men det får ge sig efterhand.
Bilarna blir de samma i teamet?
- Just nu planerar vi att köra med röda Amazonen och med PV:n som reservbil, men vi har lagt bud på en starkare bil i categori 1 som vi hoppas kunna köpa till säsongen 2013!
Esko Junttila hittar vi som co-driver hos Mats Myrsell, ihop åker de bl.a. den historiska EM serien och det med stor framgång. 2012 slutade med säkrat EM guld med tre deltävlingar kvar av serien. Mats och Esko fortsätter med sina Porschar på bred front, ett digert program med tävlingar nämns, de är bl.a. ett av alla anmälda ekipage till de historiska klasserna i Rally Sweden utöver EM serien.
En fortåkare i Ekonomi är Anton Brorsson, med flera fina resultat i ryggen blir det till 2013 både bil och klassbyte inför 2013?
- Vi kommer att göra en satsning på Sverigeserien för Volvo Original 2013 i en Volvo 940. Vi valde denna väg eftersom det är en bra cup som går över hela Sverige, även en helg i Finland, och det är många bra förare med att kämpa emot. Vi kommer även gå upp som A-förare vilket även det blir en utmaning att direkt gå in och möta dom snabbaste och dom som ofta nött VOC-bil i flera år, men då har vi några att sträva efter att klå. VM föraren Patrik Sandell och snabbe VOC åkaren Mattias Lönn kommer även att gå in och hjälpa teamet med allt från körträning till detaljer runt om rally så vi har bra support och hjälp att tillgå.
Då blir det en rikstäckande resa för er med Sverigeserien.
- Ja vi kommer att köra alla tävlingar i Sverigeserien men även de flesta tävlingarna här hemma i Jämtland. Sedan kommer vi köra mycket tester för att få många mil i bilen och komma väl förberedda inför varje tävling.
Publicerad: 2013-01-02 09:47