P-O Davidsson har synts som föråkare under hösten i en röd Volvo 240 Turbo.
- Ny bil och nya visioner. Har byggt den första nybyggda "grp-a bil" enligt reglemente för App-k klassen 1982-1985, säger P-O.
Vidare berättar han om att han väntas göra första vintertestet i Torsby den 19:e januari.
- Där efter hoppas jag få chansen att förgylla den historiska klassen i Svenska Rallyt avslutar P-O.
Tommy Vestlund syntes i skogarna på SM finalen 2012, men körningen har det varit tunt med. Men vad väntar nu, det ryktas om att bilen ska uppdateras?
- Vi jobbar lite grann med att bygga om vår Mitsubishi Lancer EVO 7 till Nationell Special, om allt går som det ska är den "omreggad" till nyår. Bilen kan då med lite enklare medel få lite mera knuff i motorn, något som vi saknat dom sista åren vi åkte i Otrimmat 4WD. Hur mycket som vi bygger om vet vi inte i dagsläget, så det får vi se.
Men vad ska du köra för tävlingar?
- Som det ser ut nu kommer vi inte åka något helt mästerskap, men hoppas göra något inhopp i någon FM tävling under vintern. Vi sneglar också mot SM tävlingen, sprinten i Falun då det är hemmaplan. Sandviken vore också roligt där vi åkte bra 2010 och nu när det är endagars tävling så blir det lite enklare att rodda ihop.
- Jag är hedrad, att som pensionär få frågan om mina motorsportplaner för 2013 säger Björn Waldegård när vi når honom.
Vi har redan sett dig anmäld till East African Safari Rally, vad väntar mer för dig?
- Jag är mycket privilegierad som fortfarande är vid så god hälsa att jag kan acceptera de många fantastiska inbjudningar jag får. I år har jag varit på ett antal "happenings" i Österrike, Sverige, Italien, England, Belgien, Danmark och Japan - det har varit många roliga resor.
Och 2013?
- Har en känsla av att 2013 blir minst lika häftigt. Det som är klart är föråkare i Rally Sweden och höjdpunkten East African Safari Classic Rally, det tillsammans med min son Mathias, och vi kör för Team Tidö.
Emil Bergkvist var en av de stora överraskningarna i rallyskogen 2012, från ungdomsåkare till a-förare på mindre än en säsong. Nu väntar stora planer för den unge rallytalangen. Det talas om SM satsning!
- Vi vet att det är mycket nytt med SM och vi har mycket att lära där, men vi har som mål att försöka vinna någon deltävling och pallplats totalt.
Men där får du inte åka den Volvo 940 du gjorde i år!
- Nej, det blir delvis nytt på bilfronten också, en Ford Fiesta R2 blir det i SM serien. Men Volvon finns kvar - med den ska vi vinna Sverigeserien totalt skrattar Emil, men samtidigt förstår vi att det är på allvar när man hör om framtidsplanerna!
Vad blir första tävlingen för er?
- Första tävlingen blir Offerdalingen och därefter börjar SM och Sverigeserien, vi tänker köra hela serierna så det blir mycket tävlande. Om vi kommer med så tänker vi åka SM sprinten i Falun också, ett nytt kul evenemang. Det kommer troligtvis att bli några fler lokala tävlingar också. Innan Offerdalingen har vi också planerat in ett test hos Depå Grande för att slipa formen.
Henrik Appelskog ses i högerstolen hos Johan Holmberg, där brukar det handla om SM satsning med Suzukin. Så även 2013?
- Våra planer för nästa år är full satsning på SM! Vi ska försöka öka tempot ytterligare ett snäpp och vara med och vinna deltävlingar totalt i trimmat 2WD.
Bilen blir den samma?
- Den genomgår just nu en renovering och uppfräschning för att vara i toppform när säsongen drar igång. Planen är även att försöka hinna med något vintertest innan första SM´et hälsar Henrik.
Ett kort men bestämt svar kommer från Toni Sundkvist, han co-driver till fortåkande Göteborgaren Leif Peterson. Blir det en ny satsning mot SM även 2013?
- Vi satsar på att försöka sno tillbaka guldet ifrån Johan säger Toni som samtidigt meddelar att det blir med samma bil dom de senaste säsongerna.
En av de snabba c-förarna i de sydligare distriken under året har varit Victor Karlsson. Blir det fortsättning i VOC?
- Planerna kommer bli att utvecklas ännu mer med noterna, till kommande säsong har vi klassat upp oss från C till B-förare vilket gör att tempot kommer naturligtvis att bli högre. Där målet givetvis är att vara A-förare innan året är slut. Vi kommer att satsa på Sverigeserien för Volvo Original som inleds i januari uppe i Torsby som är första deltävlingen på snö av tre deltävlingar. Dock blir det ett litet uppehåll till grussäsongen som inte drar igång förrän i Juni där Dackefejden är barmarkspremiär. Mest spännande är nog deltävling 6 & 7 som körs som en tvådagars tävling i Finska Tammerfors tillsammans med Finska Mästerskapet. Utöver detta kommer vi göra lite inhopp i Smålands DM och lite andra serier för att hålla tempot uppe mellan Sverige Serien deltävlingarna. Det blir häftigt att fightas i VOCs egna "SM serie".
Ni fortsätter med den vinstrika VOC´en?
- Bilen blir detsamma, men nu under vintern har vi lämnat iväg motorn för en uppdatering som i stort sett slutade med en helt ny motor och allt är nu optimerat till max.
Nu väntar vi bara på lite delar ifrån lackeraren och större översyn innan vi är repo för vintersäsongen samt att bilen ska upp i bromsbänk och ställas in ordentligt. Efter sista Sverigeserien deltävlingen i Sundsvall är planen att bilen ska få sig en uppdatering innan grussäsongen drar igång så allt är ok även till grussäsongen. Vi ser fram emot säsongen och hoppas den blir lika bra som år 2012 var avslutar Victor.
Publicerad: 2012-12-31 10:33