Bara två deltävlingar kvar i WRC serien 2012 - drygt tre månader till premiären 2013 - det ger en intensiv tid av spekulationer hur VM teamen kommer bemannas. Att Sebastien Loeb väljer att avsluta sin karriär på heltid, VW kommer in som ny tillverkar och Hyundai jagar "testförare" gör marknaden speciell. En snabb titt runt i världen så kan ryktena smidigt summeras...
Hos Citroen fortsätter Mikko Hirvonen, han väntas få Daniel Sordo som andreförare, spanjoren väntas återvända till sin tidigare arbetsgivare efter bl.a. inhopp hos Ford och styrning hos Mini. Thierry Neuville fortsätter med tredjebil i "juniorteamet" - där väntas också 24-årige fransmannen Sebastien Chardonne göra inhopp under året – lika så Sebastien Loeb som vill göra fem starter under säsongen.
Nykomlingarna VW har Sebastien Ogier som kontrakterad förare, andremannen väntas presenteras så fort man har möjlighet - där har länge spekulationerna om Jari-Matti Latvala florerat, till och med finländarens manager har talat om att framtiden är viktig i nästa avtal - tre år med VW är inte helt oväntat. Andreas Mikkelsen och Kevin Abbring väntas starta nästa säsong i var sin Skoda Fabia super2000 - när VW sedan känner sin nya Polo R WRC i nog bra skick kommer de båda plockas upp i ett eget VW Junior Team. Till märket nämns också Evgeny Novikov - unge ryssen jobbar nämligen på hemmaplan för att starta en ny märkescup med just VW - då i R2 bilar.
M-Sport och Ford blir ett mer osäkert kort, de har kontrakt med Ford om ännu en säsong - Jari-Matti väntas lämna samtidigt som Petter Solberg kan göra det samma enligt flera källor - möjligen kan hans arbete med sponsorer åt teamet ge honom ännu en säsong. Samtidigt nämns Mads Östberg och Evgeny Novikov från andra håll, båda unga talanger med möjlighet att satsa pengar hos teamet. Frågan är om någon av dem är intresserade - Norrmannen ryktas förhandla med Prodrive och Mini - Ryssen nämns som intresserad privatåkare hos VW. Kanske blir Estländaren Ott Tänak den gode Malcolm Wilsons lösning – men mest troligt är nog en fabrikssits för Östberg och Andersson.
Vad som händer hos Mini är fortsatt okänt - det mest pekar dock mot att Prodrive tar tillbaka titeln som fabriksteam. Kris Meeke är en förare att nämna i slaget om de två fabriksbilarna – det brittiska teamet är nog Svenskarna största hopp om en VM plats nästa säsong.
En bra förare krävs till Hyundai - någon med erfarenhet som kan hjälpa teamet med tester - en möjlig kandidat skulle kunna vara Petter Solberg även om namn som Jari Ketomaa nämns...
Spekulationerna är många - efter VM finalen i Spanien lär det mesta klarna!
Publicerad: 2012-10-09 21:59