Mini gjorde sensationell debut med ett begränsat VM program under årets säsong. Redan i Italien där man debuterade visade man framfötterna, några sträcksegrar och fina placeringar har gjorts under året. Bästa resultatet kommer från Frankrike där Daniel Sordo länge fightades om segern. Vid målgång efter 23 specialsträckor skiljde bara 6,3 sekunder mellan vinnande Sebastien Ogier i Citroen och tvåan Dani Sordo i Mini John Cooper Works. Även om inte fabriksteamet stått på startlinjen i många tävlingar har flera privatåkare i stort sett kört hela säsongen.
Nu kan den väntade framgångssagan för den klassiska biltillverkaren gå en annan väg än den som tidigare stakats ut. Till 2012 har man sedan tidigare aviserat inträde och full satsning i VM serien med stöd från BMW. Nu saknas pengarna och kanske står man utanför VM även nästa säsong. Anledningen är den att Minis ägare - BMW - hellre satsar pengarna på racing i DTM serien.
Ska man fortsätta mot WRC serien får man göra det på egen hand meddelar BMW. Ett beslut som kräver att David Richards och hans företag Prodrive måste få ihop egna sponsorer för tävlande, något man inte lyckats med ännu enligt en intervju i tyska medier - men det finns intressenter.
Dagens budget räcker bara till sju, som högst åtta deltävlingar nästa år för fabriksteamet. Betydligt större program krävs för att WRC serien ska acceptera en anmälan om att bli fabriksteam. Nu jagar Richards både pengar och regeländring för att kunna vara med och köra som fabriksteam och genom det locka fler sponsorer till satsningen och därmed kunna få ihop ett fullt program. En ny homologering av Coopern sägs också vara framflyttad. Kanske tvingas Mini lämna WRC projektet innan de ens hunnit starta - om inte de sista sponsorpengarna faller in.
En lösning kan vara att det finns många förare som önskar göra privata satsningar i Mini efter årets fina resultat - både för SWRC och WRC serien finns ett flertal förare som avviserar start eller i alla fall är starkt intresserade. Detta kan ge Prodrive både pengar och stöd att kunna fortsätta utveckla bilen och leverera bättre delar till privatåkare, även om man själva inte är ett fabriksteam.
Vad som än händer kan vi räkna med ett flertal Minibilar på startlinjen i Rally Sweden i februari.
Publicerad: 2011-11-27 09:11