Midnattssolsrallyt 2011 startar idag i Västerås, en stad de sedan återvänder till varje dag. Ikväll rullar man ut på publiksträckan vid Rocklunda för en första kort special. Sex sträckor under torsdagen då rallyt inleder på allvar, tre sträckor före uppehållet i Hällefors och tre på vägen tillbaka mot gurkstaden. De placerar "klassiska" rallymarker på sin väg genom landet. Fredagen innebär samma upplägg, skillnaden är att man nu går norr över och tar sig en bit mat i Östhammar. En sträcka kortare för lördagen som avslutar rallyt, där inleder man med två sträckor innan lunchen i Brevens Bruk och avslutar rallyt med två riktiga sträckor på väg mot Västerås där kör sista sträckan som publiksträcka. Totalt handlar det om 18 specialsträckor på 17 mil, totalt ska besättningen sitta i bilarna i 110 mil under dagarna tre!
Favoriter och fina bilar bland fortåkarna.
Med nummer ett av de 119 i "fortåkarklasserna" går Kenneth Bäcklund ut, den stora frågan är om han också kommer tillbaka som nummer ett vid målgången av rallyt på lördag eftermiddag, många tror det i alla fall. De som väntas hota om segern skulle kunna vara Leif Asterhag som nog får bättre och bättre koll på sin Celica för var år. Mats Jonsson sågs förra året bland åskådarna i skogen, nu sitter han själv i en Ford Escort MK1 - att Mats har farten vet vi, men frågan är om bilen hänger med i ett högt tempo. Stig Blomqvist och Björn Waldegård åker Porsche i samma team, frågan är om teamets Porschar är mer tillförlitliga i år än tidigare och om vägarna passar deras bilar. Snabba är de men frågan är om även tempot är nog högt. Comeback för Åke "Bryggarn" Andersson, han i Porsche och samma team likt tidigare nämnda, saknar troligen farten från start. Andrew Siddall och Geoff Bell är de utländska ekipage vi väntar till toppen, med tanke på deras fart förra året kan de nog nu hänga med från start. De har också rutin med längre rallyn och flitigt tävlande! Kanske blir det första året med utländsk vinnare?
Kenny Bräck har imponerat på tester och tävlingar inför, dess värre brukar det oftast då gå tvärt om när det väl gäller. Men vi hoppas på en Bräck i högform med bra tider och en bra topp 10 placering i en välbyggd Ford Escort MK2. PG Andersson sakna i år, istället står Patrik Flodin för ungdomen i tävlingen, har visat god fart i Volvo och bakhjulsdrift tidigare, åker nu Volvo 240, räkna med bra placering om materialet håller. Erik Johansson är ende med 4wd, skulle bilen hålla är han givet topp tre men bilen har visat sig småstrulig tidigare. Som föråkare på motorcykel har vi ofta sett Annie Seel, nu sitter hon i en Porsche 911 med Maria Andersson och är med i tävlingen. Intressant blir att se vilken fart Annie har med fyra hjul.
Inga direkta överraskningar i bilparken i år, men ändå finns det några ekipage att hålla ett extra öga på.
Förhoppningsvis har Steve Perez med en nyrenoverad Lancia Stratos fått bättre fart under karossen i år, förra året drogs han med många småfel men kämpade sig genom tävlingen för att ge publiken en skymt av bilen. Där många hade gett upp kastade sig teamets mekaniker på bilen för att få den vidare. Thomas Thelin med en läcker Fiat 131 Abarth, bilen gjorde debut förra året är en annan skönhet till bil. Lars Nyström åker Porsche 911 turbo och Jonas Lindvall med Saab 99 turbo, två bra bilar! En annan bil att kolla extra på är Mikael Brodd och hans Opel Kadett GTE, en riktigt läcker skapelse. Bo Axelsson åker en minst sagt udda Jaguar E-type. Sent i listan ser man Bo Rönnbäck med Ford Fairlane Crown Victoria.
Ryska affärsmän blandat med häftiga bilar i regularity.
Inte mindre än 55 ekipage fick plats i listan över regularity och dess två klasser. Här har Saab blivit en dussinbil bland annars spritt fält med spännande och vackra bilar. Först startar i alla fall Lasse Jönsson och journalisten Gunnar Dackewall i en Mercedes 300 SL och bakom syns bl.a. Rolls Royce, Lancia Stratos, Triumph TR 3B och Skoda 110R bland betydligt vanligare Volvo och Porschar. Rena "Ryssklassen" med såväl far som son Antonov ihop med sina affärspartners i Saabar. Det samma med Svenskbekante Victor Muller som i alla fall haft greppet om Saab en tid innan han började sälja ut sitt ägande när pengarna tröt.
Publicerad: 2011-07-13 10:59