För mindre än ett halvår sedan presenterade Ford och M-Sport sina planer på en super2000 bil som ska bli en ersättare för den nuvarande Ford Focus WRC. Idag presenterades och testades den för första gången i klassiska kamouflagefärger på en asfaltslinga nära hemmabasen i Cumbria.
En första bil är klar, kaross för en andra är även på gång och väntas vara klar i mitten/slutet av oktober. Ett pressat tidsschema har hållits och nu är bilen på banan för ett intensivt testprogram, allt för att stå helt klart och att vara godkänd från 1 januari 2010 för internationellt tävlande. Då ska bilen vara konkurrenskraftig och utvecklad, redo för privatmarknaden men också för större team. Meningen är att bilar ska hinna levereras för tävlande som tänkt deltagande i såväl IRC, nya World Rally Cup samt nationella mästerskap.
Idag körde Matthew Wilson de första varven på testbanan. Matthew kommer att fortsätta testa bilen i Storbritannien under närmsta veckorna för att därefter ge sig ut i Europa för såväl grus som asfalttester. Allt för att kunna testa bilen på de flesta typer av underlag och förhållanden som finns. Matthew är då bara en av flera förare som under hösten och tidiga vintern får chansen att köra och vara med i utvecklingen av bilen. Säkert ser vi även Jari-Matti Latvala och Mikko Hirvonen bakom spakarna i bilen. Även tilltänkta kunder ska få chansen att så fort som möjligt få en chans att utvärdera bilen inför sina kommande satsningar.
Även om de nya WRC bilarna från 2011 inte går fullt ut enligt super2000 reglementet så kommer den nya Fiestan vara en grund för den nya bilen, utvecklad av samma team som nu ligger bakom den vinstrika Ford Focusen i VM serien.
Publicerad: 2009-09-28 21:59