Lancia Ypsilon HF Rally4 ser dagens ljus den första januari 2025, företaget som av ägarna fått förtroende att starta upp rallyverksamheten igen. Först ut en Rally4-klassad bil där man haft bra draghjälp av systerbilarna Peugeot 208 och Opel Corsa som finns i samma koncern - men levererar ändå en "ny" bil.
Starten av leveranser sker redan efter nyår, ett tag siktade man på våren men bilen har gått igenom FIA´s besiktning och godkännande och pappren ska vara klara till nyår. Detta innebär att stor debut kan ske redan i Rallye Monte Carlo.
Första året siktar man annars på hemmaplan, redan nu är Lancia Rally Trophy startad och kommer köras ihop med sex deltävlingar i Italienska Mästerskapet med start under våren för att säkerställa att nog många bilar finns tillgängliga.
Priserna i cupen är fina, för det första delas startfältet in i tre klasser med juniorer för förare under 25 år. Mellan 25-35 går man i klassen Masters och över 35, ja då är man expert. Det finns priser om 300´000 euro att köra om.
Men ett större pris för cupens vinnare är en säsong i EM serien 2026 där Lancia då går in med ett fabriksteam i ERC-serien.
Eugenio Franzetti ska leda den nya motorsportsatsningen som går under namnet Lancia HF Corse, han menar att även om likheterna med Peugeot 208 Rally4 är stora så är detta en helt annan bil, Lancian baseras på Stellantis koncernens gemensamma plattform för mild hybrid bilar, något inte är fallet för Peugeot - men medger att man samarbetat i utvecklinen och delat på erfarenheter.
Publicerad: 2024-10-25 22:58