- Jag har ägt bilen i dryga 10 år, berättar Tomas Åkesson då jag besöker honom i hans supergarage under jorden! För att göra en lång historia kort så hittade jag bilen på Blocket 2012 och den fanns nere i Vara. Jag och min grabb Mårten åkte dit, men var snabbt hemma igen! Den såg ”inte” bra ut då den stod där på logen. Innan hade den stått utomhus med mossa på taket!
Dök upp igen på Blocket.
Ett halvår senare dök den upp på Blocket igen, till bättre pris. Jag beslutade mig för att åka till Vara igen. Jag tog med mig kärran. Jag provade bilen och den gick som tusan i 5 minuter, sedan mycket sämre? Men jag visste vad det var för fel och köpte Lancian i alla fall!
Världens framgångsrikaste rallybil,
- Tror Stig-Åke Robertsson som precis kommit på besök i garaget.
Felet var vevaxelsensorn. Är det inte rätt avstånd går motorn jättekonstigt. Det var för högt avstånd! Jag fräschade till bilen när jag kom hem och körde några tävlingar. Sedan plockade jag ner bilen totalt för genomgång och 2016 blev den klar. Jag tog hit en besiktningsman, FIA tekniker, för att få den historiskt klassad. Tänkte åka Midnattssolsrallyt 2017. Men papperna kom aldrig, det tog 8 månader från Paris? Det fick ställas in.
Dekalsats från England.
Men först skulle bilen lackeras vit. Det gjorde Kenneth Karlsson i Närkes Kil, han är billackerare och gammal kompis. Vi lackade också silverfärg i kupén, precis som fabriksbilarna. Därefter var det dags att få på dekalerna/stripsen, det var svårt. Ja riktigt svettigt, jag höll på en vecka.
Gick klockrent hela 2017.
Jag vann historiska klassen J2 som den här bilen går i. Jag visste, den höll ett helt år och bara gick o gick! Jag bestämde att inför 2018 då ska motorn uppdateras riktigt, sedan ska vi ta i ordentligt! Jag beställde kamaxlar från England, men fick fel. Så började det krångla … Jag la ner det hela, för rallysäsongen var redan igång.
2018 o 2019 en prövning, likaså Pandemiåret 2020.
Men började tävla trots allt, men då kom felen. Mellandiffen gick sönder, bränslepumpar trasiga. Blev tvåa efter Anders Söderberg i klassiska. Hyfsat resultat i alla fall! 2019 skulle midnattssolsrallyt gå i Örebro! Jäklar vad kul, men då tog KAK bort fyrhjulsdrivna bilar ur tävlingen. Fick inte vara med, då tog jag fram Escorten istället. Hann åka två vintertävlingar 2020 med Deltan innan pandemin kom, därefter blev den ståendes.
Välkomna i Påskhelgen - rally på långfredagen.
Karin Pettersson visar sin konst i Ateljén, 29-30-31:e mars mellan klockan 11–17.
Det är akvareller, mest abstrakta motiv, många målade på stonepaper.
Tomas Åkesson visar sin Lancia Delta Integrale Gr A, långfredagen 29:e mars klockan 11–17.
- Varmt välkommen till Ateljé Vallnäsvägen 2 i Örebro hälsar Karin och Nils-Brage Pettersson
Karin Pettersson visar sin konst i Ateljén, det är akvareller, mest abstrakta motiv, många målade på stonepaper. Foto: Nils-Brage Pettersson.
Glädjande kommer Teknis MC:s Lancia-förare Tomas Åkesson vara på plats hela långfredagen under ”Konst & Rally i påsk. Det här är en kille som har lång erfarenhet av rallykörning, bilbyggande och kunskap av att lösa allehanda tekniska problem. Foto: Nils-Brage Pettersson.
Publicerad: 2024-03-06 19:44