Under eftermiddagen avslutades Belgiska Rallye du Condroz - startfältet har varit stjärnspäckat med Petter Solberg, Kris Meeke och självaste Citroen Racing chefen Yves Maton - detta var några av förarna som körde Citroen bilar av olika modeller i tävlingen.
Bröt i ledning.
Petter Solberg ihop med tidigare co-drivern Phil Mills körde en Citroen C4 WRC men tvingades bryta redan under lördagen med tekniska problem - det var efter ss10 som bilen drabbades av tekniska problem och ekipaget tvingades bryta, rapporter talar om motorproblem vilket omöjliggjorde omstart. Petter och Phil ledde efter 10 sträckor rallyt med 17,8 sekunder till hemmaåkaren Kris Princen i en Subaru Impreza WRC S12B.
Två av lördagens 14 specialsträckor ströks, en av dem kvällens sista - ledde rallyt efter första dagen gjorde Princen med 6,8 sekunder till Kris Meeke, britten körde en Citroen DS3 R5. 12 sekunder där efter följde Freddy Loix i en Skoda Fabia super2000.
Ingen kunde hota Princen.
Söndagens åtta sträckor blev en defilering för Kris Princen till mål med sin Subaru, hemmaåkaren tog målflagg efter två timmars körning med närmare 40 sekunder till Kris Meeke - britten drabbades av växellådsproblem i sin R5 bil men kunde på 25 minuters service se teamet byta växellåda i bilen utöver den ordinarie servicen.
Freddy Loix blev samtidigt frånåkt under dagen, tar tredjeplatsen totalt men är två minuter bakom vinnaren. Bakom fortsätter hemmaåkarna att rada upp sig, närmast Eric Cunin i en Skoda Fabia WRC, där efter Pieter Tsjoen i en Peugeot 208 T16 R5 följt av David Bonjean i en Citroen Xsara WRC.
Utöver Solberg sågs Yves Matton och co-driver Daniel Elena i listan över brutna ekipage, de bröt båda dagarna med sin Xsara WRC - först med tekniskt haveri och under söndagen efter avåkning. Även en DS3 WRC fanns på startlinjen, den med Bertrand Grooten som förare - också han försvann innan avåkning. Totalt bröt 64 ekipage av de 140-talet startande.
Publicerad: 2014-11-02 19:17