NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Nordahl tog greppet och släppte det aldrig i Eskilstuna.
PRESSRELEASE

Pär Nordahl och CoDriver Patrik Barth var bestämda redan på de två första sträckorna i Eskilstuna. Med det kopplade de greppet om tävlingen, ett grepp som de sedan aldrig skulle släppa. Med segern så blir SverigeSerien i Elit A minst sagt dramatisk inför de avslutande tre tävlingarna. Nordahl/Barth och Brorsson/Arhusiander ligger i delad ledning. Mer ”VOC” än så här blir det inte!

Eskilstuna MK stod med EMK Kannan värd för deltävling såväl i SverigeSerien som SommarSerien. En jättefina tävling på rakt igenom riktigt fin byväg som på klassiskt sörmländskt manér bjöd på många utmaningar och svårigheter. Att tävlingen var utmanande visade sig också i ovanligt många brutna ekipage.

Totalt var det hela 28% av de startande som inte kom i mål. Självklart var det inte bara avåkningar utan i huvudsak var det tekniska problem. Men VOC Mekonomen Rally utmärkte sig precis som vanligt i positiv bemärkelse. Hos oss var det bara knappt 18% som bröt att jämföra med de 36% brutna i övriga klasser som är det som skapar den höga snittsiffran totalt, förklarar klassansvarig Roger Fransson.

Pär Nordahl körde fantastiskt i Elit A
Den här dagen var det ingen som rådde på Pär Nordahl och CoDriver Patrik Barth.

Nordahl stortrivdes i Eskilstuna. På första sträckan utmanades han rejält av Victor Karlsson vägledd av Ida Bood. För Victor var det lite ”vinna eller försvinna” vad gäller SverigeSerien. Han tog i för kung och fosterland och det slutade som det oftast gör med en avåkning redan på långa SS2. Victor kom upp igen men med en dryg minut borta så var dagen förstörd.

Anton Brorsson med David Arhusiander i högerstolen tvåa.
Den här dagen var Nordahl omutlig. Ett annan duo som satsade allt var 240-fantomen Patrik Adolfsson och CoDriver Jesper Samuelsson. Men här kom dikesbesöket redan på dagens första sträcka. Då hjälpte det föga att de bättrade på SS2 och sedan faktiskt var snabbast på sträcka tre, fyra och fem. Den förlorade tiden gick inte att ta tillbaka och dagen slutade på en för paret beskedlig sjunde plats. Brorsson/Arhusiander skuggade hela tiden Nordahl men hela tiden några sekunder efter och slutade dagen tvåa drygt 20 sekunder efter Nordahl, en ovanligt stor marginal mellan dessa två. På tredjeplats presenterade sig ett nytt namn, Erik Brodin med Marcus Jansson som ”bisittare”.

I SverigeSerien ligger som nämnts Nordahl och Brorsson i delad ledning, Adolsson 11 poäng bakom på tredje plats. SommarSerien leder Victor Karlsson men med Brorsson bara 10 poäng efter och Nordahl på tredje plats ytterligare 5 poäng bakom, båda dessa med en tävling mindre räknad och i den här serien återstår bara finalen.

Fredrik Eckhardt trivdes på hemmavägar i Elit B

Elit B var den klart största klassen i EMK Kannan med hela 20 startande. I den här klassen har väldigt mycket av diskussionen de senaste tävlingarna handlat om Erik Karlström.

I Eskilstuna var Erik, för dagen med CoDriver Henrik Söderqvist, inte riktigt i sedvanligt slag. Istället var det hemmaföraren Fredrik Eckhardt och CoDriver Charlie Ekström som tog hand om tillställningen. Från början rejält utmanade av duon Fredrik Jansson/Daniel Andersson som faktiskt var klassnabbast på dagens första sträcka. Men från och med SS2 så var det Eckhardt/Ekström som ägde showen. Ingen panik för Karlström som till sist slutade tvåa men med Jansson på tredje plats bara en sekund efter.

I SverigeSerien leder Eckhardt med Jansson på andra plats. Andreas Broberg trea tätt följd av Erik karlström, men då har Karlström en tävling mindre räknad. Det här kommer att bli hur tufft som helst inför avslutningen på säsongen i synnerhet som Fredrik Eckhardt tvingas avstå Finland på grund av en begravning.

Vi tänker på dig på flera sätt, Fredrik!
SommarSerien leder Karlström komfortabelt och är redan klar segrare, med Eckhardt på andra plats och Tommy Larsson på en tredje. Strid om pallplatserna kommer det att bli när nu bara finalen återstår.

Patrik Westerberg ångar på i Cupklassen
I årets upplaga av både SverigeSerien och SommarSerien är det tre ekipage som utmärkt sig: Patrik Westerberg med CoDriver Kent-Ola Björklund, Pontus Jardstedt med Gunnar Flodén vid sin sida och Mikael Bodén med Peter Johansson som ciceron.

De här tre paren har mer eller mindre abonnerat på pallplatser då man fullföljt. Eskilstuna var ett paradexempel. Den här dagen var det Westerberg före Jardstedt i sin tur före Bodén.

Topptid oavsett klass är en topptid även totalt.
Det är egentligen fel att jämföra tiden mellan förarklasser men med den utveckling vi haft i klassen speciellt de senaste två-tre åren så är det svårt att låta bli. Nu är topptider i förarklassen också topptiden totalt bland alla VOC Mekonomen Rallybilar, oavsett om det står A, B eller C på förarlicensen - en fantastiskt trevlig utveckling.

SverigeSerien leder Bodén nu 10 poäng före Weserberg, men då har Westerberg en bruten tävling och alltså en 5 poängare med i sin serie. Jardstedt skuggar ytterligare 15 poäng bakom, men med en tävling mindre räknad, och alltså en nolla i sin serie. Även här kommer det att blir extrem dramatik ända till slutet av finalen i Örebro.

SommarSerien leder Westerberg trots sin brutna tävling, Jardstedt tvåa 16 poäng efter, och Bodén ytterligare 21 poäng bakom men med en tävling mindre räknad. Här är Westerberg redan klar vinnare men striden om de övriga pallplatserna kan bli hur tuff som helst i finalen.

Mattias Jacobsson i juniorsklassen
Mattias Jacobsson är årets dominant i ungdomsrally. Han har redan säkrat SverigeSerien på drömresultatet 150 poäng av 150 möjliga. Med segern i Eskilstuna så tar han också ett rejält grepp om SommarSerien. Faktum är att Mattias med seger i finalen i Örebro faktiskt kan nå drömresultatet 150 poäng av 150 möjliga även här.

Det kan nästan verka som om vi glömmer att uppdatera texten på ungdomsrally mellan tävlingarna, men sanningen är att Mattias Jacobsson ångar på och går från klarhet till klarhet. Klassansvarig har nästan slut på superlativer, för det är ingalunda så att Mattias är utan utmanare. Sebastian Orava kör fantastiskt. Och i Eskilstuna presenterade sig ett helt nytt namn, Elias Lundberg och körde jämnt med Mattias på två sträckor och till och med tog en sträckseger på dagens sista sträcka, och slutade till sist tvåa i ungdomsklassen. Men, Mattias till stabil seger.

Vad ska stoppa Mattias?
Nu kan nog bara ett haveri eller en avåkning hindra honom från att säkra också segern i SommarSerien i finalen. Mattias har 8 poäng till godo på Sebastian. Vinner Sebastian så har Mattias råd att vara på femte plats… nåja, riktigt avgjort är inte det här ändå! Vi får till att börja med se hur många startande det blir i Örebro. Kanske kommer jättesnabba Emelie Axelsson och vänder upp-och-ner på mycket? Är det något som min egen rallykarriär har lärt mig så är det att ”det inte är över förrän det är över”.

Nu laddar klassen för Finland. Och sedan final i Örebro.
När detta skrivs så håller de flesta teamen på att titta över det sista inför årets stora rallyäventyr – Pirelli Rally i Tammerfors, Finland. Böljande bitvis ursnabba finska vägar, och de klassiska finska lyften som ibland inte är något annat än ”take-off”. Och allt detta inför en minst sagt rallytokig finsk publik.

I år även med finska Mekonomen på plats med all sin personal som en extra krydda för oss i VOC Mekonomen Rally. En rallyupplevelse som går utanpå det mesta.

En månad efter det samlas klassen till slutlig och avgörande batalj som i år blir i Odensvängen i Örebro. Rafflande är det nästan alltid i VOC Mekonomen Rally, årsavslutningen 2014 kommer inte att blir något undantag från detta.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2014-09-23 17:10






Under lördagskvällen hyllades pristagarna i Fyrklöverns Sprintcup 2024.
© Fyrklöverns Sprintcup.Under våren såg Fyrklöverns Sprintcup dagens ljus, ett samarrangemang mellan Åmåls MK, Säffle MC, Dals MK och Bengtsfors MC som gick ihop och startade cupen bestående av fyra deltävlingar, en från respektive motorklubb.

Den 19:e oktober tog cupen målgång hos Bengtsfors MC som körde final, i lörda...

Publicerad: 2024-11-20 21:44


Efter shakedown, nu rallystart i Japan, ss1 inleds 11:05.
© Hyundai Motorsport.Efter nattens shakedown drar Forum8 Rally Japan igång med ss1 under förmiddagen Svensk tid. Klockan 11:05 inleds Toyota Stadium SSS 1 som mäter 2,15km och bjuder publiken på show.

Följ starten på den spännande WRC finalen som väntas bjuda spänning in till mål i klasserna, många intressanta fighte...

Publicerad: 2024-11-20 20:30


Brittiska Mästerskapet med kalendern för 2025.
© Probite British Rally Championship.Land efter land presenterar sina nationella mästerskap, för ett par veckor sedan var det Brittiska Rally Mästerskapet som presenterade en säsong om sex deltävlingar från februari till oktober.

Deltävlingarna är nu adderade i vår kalender för 2025 där vi också matat in allt fler Svenska tävlingar ...

Publicerad: 2024-11-20 20:27


Shakedown, följ live med WebTV och Resultat.
© Toyota Gazoo Racing.Första start på shakedown inför Forum8 Rally Japan rullar iväg 01:01 på torsdagsdygnet, sträckan sänds live första tiden och kan ses i vår WebTV & Video avdelning genom WRC Promotorns sändning. den som inte vill hålla sig vaken kan den också ses i efterhand på samma plats!

Resultaten går också li...

Publicerad: 2024-11-20 20:20


5,5år, 1929 dagar och 413 sträckor - ännu en säsong utan krasch för Calle Carlberg.
© nim-fotos, Nico Meyer.Tittar vi i backspegeln på säsongen 2024 ser vi ännu en säsong utan en krasch för Calle Carlberg, det betyder alltså att senast Calle åkte av vägen var 5,5år sedan då han med sin Volvo 940 slog i en sten och krökte bakaxeln i Snapphanerallyt 2019.

Man kom i mål på sträckan och hade kunnat genomf...

Publicerad: 2024-11-20 19:50


Shakedown inför Forum8 Rally Japan i natt, WebTV live och Resultat.
© Toyota Gazoo Racing.Forum8 Rally Japan, den som vill se årets sista shakedown live från WRC serien får köra nattvak. Om några timmar, när klockan slår 01:01 drar Thierry Neuville iväg på sträckan Kuragaike Park som mäter 2,75km.

Första vändan genom sträckan går i VM tabellens ordning vilket ger två Hyundai i20 N Ral...

Publicerad: 2024-11-20 17:25


Högt tryck på vinterrally, läget inför Tierpsrundan, Finnskogsvalsen & Dyngsvängen.
© emotorsport.seVinterkollen - tre rallyn inför 2025 har öppnat anmälan, först ut Tierpsrundan den 11:e januari, veckan efter är det Finnskogsvalsen och så den 8:e februari, en nykomling i Dyngsvängen.

Tierp inleder med SuperCupen och Upplands DM där anmälan står på 16 ekipage, här inväntar nog många väderläget ...

Publicerad: 2024-11-19 21:39


Hektisk vecka för Wesslén inför Rally Show Santa Domenica, till helgen tävlas det.
© emotorsport.seTill helgens körs Rally Show Santa Domenica med 130-talet tävlande, lördag förmiddag är det shakedown hos den Kroatien arrangören. Fram mot kvällen körs en 3,8km lång sträcka dubbelt innan det blir nattvila. Sträcka på 7,77km blir sträckan för söndagen då den körs tre gånger innan målgång.

Men ra...

Publicerad: 2024-11-19 20:33


Startfält, sträckor, TV-tablå och länkar inför WRC-finalen Forum8 Rally Japan.
© Hyundai Motorsport.WRC final i Japan, Forum8 Rally Japan levererar den spännande avslutningen där det är öppet om medaljerna i klasserna. 44 tävlande i listan varav 30 tävlandes för VM klasser, resterande i nationella klasser.

Nattrally för oss i Sverige.
Natten till torsdag körs shakedown och vid 11-tiden ...

Publicerad: 2024-11-19 20:27


Christer Hedlund och Elina Svensson fortsätter samarbetet, med Polo R5 och Escort MK2.
© emotorsport.sePlanen blir först och främst att åka de två första Rally-SM deltävlingarna i vinter samt i Rally Sweden Historic som går ihop med VM tävlingen.
- Det ska bli en riktigt rolig vinter och kul att få med Elina då samarbetet i bilen har utvecklats väldigt bra under de tävlingar vi åkte ihop under hö...

Publicerad: 2024-11-19 16:59


Tidigare nyheter:
Meeke kör föråkare med uppdaterade Hynundai i20 N Rally2 i helgens Rallye du Var.
ERC-kalendern 2025, Royal Rally en av åtta deltävlingar, men utan Junior EM status!
Reiersen & Bergsten prisade, så löd Svenska Rallyförarklubbens motiveringar.
Datumen klara för Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, EM-serien till Värmland 29-31:e maj.
TV-tablå för WRC finalen, Forum8 Rally Japan.
Liiten fortsätter med Skodan, med kör också nybyggd Volvo 940 i Supercupen.
Galleri, foto från Motorsportsalongen 2024.
McRae avslutar rallyåret i Canada, kör nästa helgs Rally of the Tall Pines.
Motorsportsalongen 2024 med Rådström, Rally SM, 40-års jubileum och framtidstro på rally.
Blomqvist och Cederberg hyllade på MotorsportSalongen.
Isak och Theo prisade med stipendier av Svenska Rallyförarklubben 2024.
Rally1-bilar 2025, ingen eldrift, lättare och mindre restriktor.
Foto live från Motorsportsalongen 2024, öppnar klockan 10:00 på Nöjesfabriken.
Rådström och Rudi kör Yaris Rally2 i Rally SM 2025 för GK Door Team Sweden.
Croatia Rally tar plats i 2025 års EM serie.
Svenska RallyCup vinnaren Nattsson siktar på nya segrar, i Hyundai i20 R5.
Konst, rally & glögg den andra advent - varför inte låna ut bilen till kartläsaren?
Programmet för MotorsportSalongens scener, spännande gäster pratar motorsport.
Calle Carlberg, Rally är en lagsport!
Peugeot och Opel överlägsna i Rally4, har 75% av marknaden och växer med nytillskott.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
- - - - - 00/00


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally 07-08/02


Rally VM - WRC:
Forum8 Rally Japan 21-24/11


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.