Under fredagskvällen blev det klart att Citroen blir ny tillverkare när Junior VM serien, JWRC startar i Portugal. Redan under hösten talades det om ett skifte då FIA och WRC promotorn ville ta klivet upp på R3 bilarna - ett intressant steg men samtidigt en klar prisökning jämfört med R2 bilarna och dagens avtal som gått ihop med M-Sport.
Via ett pressmeddelande meddelar FIA att det blir med identiska Citroen DS3 R3T bilar som Junior VM serien, JWRC ska använda under en tvåårsperiod med start 2014. Samtidigt byter man däckpartner till Michelin som kliver in som partner ihop med den franska biltillverkaren. Initierade källor talar om närmare en fördubbling av kostnaderna jämfört med tidigare års säsonger. Under 2013 deltog endast nio förare under hela säsongen, det sedan en förare tvingats hoppa av under säsongen. Skiftet till en dyrare bil kan göra att fler väljer alternativet som förberedelse till VM, allt som oftast krävs det ett eller två år internationellt innan man kan rutinerna, gränserna och omställningen till andra typer av vägar, bilar, långa och stora arrangemang. Den nystartade Junior EM serien som bjuder på R2 klassen och "egen" bil och team kan bli serien många väljer som uppvärmning. Serien har redan lockat såväl Svenska som Norska team - och fler kan det bli med dagens JWRC besked.
Ett beslut från FIA skulle kommit redan i början av december, då lyckades man inte slutföra förhandlingarna, men nu är allt klart. Någon kalender har dock inte presenterats ännu, men FIA meddelar att sex Europeiska tävlingar står på agendan och priset för vinnaren är det samma - sex WRC2 deltävlingar under nästkommande säsong.
Utan kalendern är det dock klart att man inleder precis som de senaste åren i Portugal - när deras första "inbjudan" publicerades för någon vecka sedan fanns nämligen klassen med som deltagande mästerskap.
Publicerad: 2014-01-04 09:45