Första delen i vår reportageserie där förare och team själva får berätta om sina planer för 2014 är nu igång - här har vi kollar läget med några av alla förare runt om i landet!
Eskilstunaföraren Johan Rudengren har setts i en Mitsubishi Lancer EVO X R4 under ett par säsonger - men vad väntar 2014?
- Som det ser ut nu kommer vi att åka lite utvalda tävlingar, lite lokala rallyn men också något inhopp i SM, men inte hela SM serien.
Bilen har setts till salu, vad har du nu på gång?
- Ja, vår Mitsubishi Lancer EVO X R4 står tillsalu och vi tittar på en s2000 bil för nästa år, men det är bara möjligt om vi får R4:an såld.
I Norr finns många fortåkare, en av dem är Bo Hemmingsson.
- Jag har efter en framgångsrik säsong 2013 med bra totalplaceringar med en andra plats totalt i Valnetrofen som bäst och varit och känt lite på motståndet från Övre Norras ekonomiförare med en vinst i Plåtrallyt trots en felkörning och tidstillägg.
- Jag har dock beslutat att ta ett sabbatsår 2014 för att lägga mer tid på hus och familj som nu blivit större i form av en dotter. Men kommer att försöka få ihop en budget för att låna en appendix k Volvo 240 under SM rallyt i Östersund med kartläsande sambon Elin Albrechtsson. Jag har inte så stora förväntningar då de var sju års sedan man satt i en RWD bil under tävling men hårt motstånd ska de få. Fick lite blodad tand från SM rallyt ifjol då jag med min Ekonomi Golf var 4 sekunder före Stefan Jonsson med sin Seat som snabbaste 2wd och på sekunden lika som Ramona Karlsson och hennes Fabia WRC, detta som "nollbil" med en kartläsare som vunnit åktur på inträdesbiljetten på SS 3 Campusområdet, sådant lever man länge avslutar Bosse nöjt.
Jerker Axelsson debuterade i år med Subaru Impreza WRC S10 då han ställde undan sin Mitsubishi Lancer WRC för en än potentare bil.
Hur ser framtidsplanerna ut för dig och ditt team?
- Vi ska köra Rally SM med vår Subaru Impreza S10 WRC. Det blir full SM säsong men också några mindre tävlingar för att slipa form på förare och bil.
Hinner ni med något innan SM start?
- Vi kommer förhoppningsvis hinna med att köra en test och en tävling beroende på vädret nu i vinter. Norge har mycket säkrare vinter så vi kanske kör en NM deltävling innan SM startar. I övrigt blir det en helt ny Reiger fjädring som uppgradering på bilen för 2014, i övrigt är vi redo!
Henrik Appelskog läser noter åt Gotländske Johan Holmberg, de åker Suzuki Swift i trimmade 2wd klassen i SM - men Henrik - vad väntar 2014?
- Ja du, man skulle nästan kunna kopiera fjolårets planer. Vi klarade ju det mål som vi hade satt upp genom att höja tempot och vinna deltävlingar. Målet för 2014 får bli att vinna fler tävlingar, men det lär inte bli lätt!
Det går ju rykten om en del spännande bilar till er klass 2014?
- Ja det ryktas ju om en del nya bilar och förare i vår klass, men det finns fortfarande mer fart att hämta i Suzukin så det är bara att öka tempot ytterligare! Huvudfokus blir SM, det är där Suzuki Sverige vill se oss, och det är där vi vill åka.
Utöver SM?
- I övrigt har vi inte bestämt något direkt, utan lite test och mindre tävlingar som uppladdning. Enda tävlingen utöver SM som är spikad i kalendern är Rally Gotland! Sen får vi se vad vi hittar på mer avslutar Henrik.
Den sladdfriske Laxååkaren Håkan Lindh har nya planer. Han arrangerat ett rallytest i Värmländska Anttila kort efter nyår, men vad väntar mer under 2014?
- Vi fortsätter i den Volvo 242 appendix K som vi nu har, den ska dock bli grön igen efter vintern - precis som den jag åkte tidigare.
Vi börjar som sagt med vintertest i Anttila i januari, där efter är planen att få åka Historic Rally Sweden i februari med Conny Sundqvist som kartis - precis som förra året men nu i en riktig vinnarbil! Där efter blir det lugnt med vintertävlingar!
När gruset kommer fram är det dags igen, jag har tänkt att försöka hinna med att åka Svenska RallyCupen nästa år och eventuellt få tid med någon utlandsstart också.
Sen får jag se om det blir Midnattssolsrallyt igen om nu Rickard Svensson har tid och lust att åka det igen med mig!
Publicerad: 2013-12-27 09:10