När Sebastien Loeb nu helt lämnar Rally VM och Citroenteamets rallyavdelning jobbar nu teamchef Yves Matton på bred front att fylla upp tomrummet. När WRC promotorn och sponsorn RedBull i ett reportage om Citroensteamet för ett par dagar listade de tilltänkta förarna för 2014 nämns fem förare, årets förare i form av Mikko Hirvonen och Daniel Sordo, men också Robert Kubica, Kris Meeke och Mads Östberg. Då saknas också Belgaren Francois Duval som i veckan utpekade som en kandidat, av såväl Belgiska medier som Citroenledningen, enligt dem talade parterna om en möjlig lösning.
Två platser i teamet, men kanske kan det bli en flerförarslösning där man låter de två mest lämpade för respektive underlag göra start - något som dock inte är en optimal lösning menar teamet - osäkerher och man kommer ifrån de kontinuerliga rutinerna och tävlingstempot.
Att ett beslut tar tid kan man förstå, det är ingen lätt uppgift att hitta ett komplett team som ska hålla resultaten uppe efter stora tider med niofaldige Sebastien Loeb i teamet. För Sordos del handlar fördelarna om asfalterfarenheter, den del som Mikko saknar för att verkligen hänga med i matchen om segrar - istället är finländaren kung på grus men samtidigt är han på gränsen till "överåldrig" och har haft svrt att verkligen hänga med i tempot bland de yngre förarna. Robert Kubica har farten, men saknar också förmågan att se var gränserna går på sin framfart, något han visat för många gånger i karriären. Vad det gäller Kris Meeke så ses han som ett säkrare kort, att farten finns har han bevisat, och med ett fullt program och testmjöligheter kan han bli en viktig kugge i Citroenteamet. Årets avåkningar tror teamet kan bero på pressen att prestera vid de få tillfälle chansen ges att få visa upp sig. Mads Östberg miste platsen inför årets säsong, när kampen stod mellan Sordo och Östberg. De Spanska marknadsandelarna vägde tyngre och norrmannen blev försteförare hos Ford. Steget från att vara privatåkare till fabriksförare med tester och ett stort team kring sig var stort för norrmannen, samtidigt blandade han egna och tekniska problem i början av året. Östberg ihop med Hirvonen och Kubia ingår också i skaran åkare som jagas också av M-Sport - vars framtid dock ser svajig ut då besked om sponsorpengar från Qatar dröjer ut på tiden.
Duval´s chanser ses dock ganska små i sammanhanget, utan VM starter på ett par år blir det tufft att hitta tillbaka och få en permanent styrning.
Med mindre än 50 dagar till start i Monte Carlo Rallyt börjar det bli bråda dagar för teamen, testerna inför de inledande två deltävlingarna är redan inbokade - men frågan är vilka som kör!
Publicerad: 2013-11-26 22:46