Idag har FIA ihop med de idag tre biltillverkarna i WRC serien samt med tillkommande Hyundai äntligen så diskutterat fram ett slutligt förslag om reglemente för tävlingsbilarna i högsta divisionen under fortsatt några år.
Ihop har man alla nått till det slutliga målet, stabilitet i reglementet, minskade utvecklingskostnader och pengabesparande åtgärder - allt för att få dagens tillverkare att stanna kvar, men också för att låta nya komma till. Homologering av nya Hyundai i20 WRC kommer ske under december månad och Hyundai.
Dagens förslag innebär att dagens WRC reglemente kommer hålla sig stadigt t.o.m. säsongen 2016. Det innebär att så som årets WRC bilar var homologerade vid 2013 års start förblir de under flera säsonger men endast chans till smärre årliga uppdateringar. Dessa uppdateringar innebär två "jokrar" för teamen att spela med, en för motoruppdatering och en för övriga bilen varje år. Samtidigt kommer fabriksteamen endast tillåtas använda sex karosser under en säsong, det två färre än i år. Samtidigt begränsar man användandet av motorer till tre per säsong och bil i fabrikernas team. Samtidigt kommer komponenter inom transmissionsdelar gå efter ett schema för användande i mellan 2-4 deltävlingar.
Vad det gäller internationella klasser under WRC klassen gjordes också klargörande. R4 bilarna som till största delen baseras på trimmade grupp N vagnar tillåts endast tävla i EM under 2014, där efter hänvisas bilarna till regionala och nationella mästerskap i Europa. Undantag görs för Asien och Afrika där bilarna tillåts ännu ett år i FIA mästerskap.
Super2000 bilarna som mot slutet byggts om till RRC - ett mellanting av super2000 och R5 bilar kommer fortsätta köras i samtliga mästerskap, dock kommer inga nybyggen ske.
Framtiden baseras nu på populära R5 reglementet som går stort framåt, orderböcker hos både Ford och Peugeot fylls på frenetiskt och kötiden är lång. Såväl den Svenska som Norska marknaden har bilar på beställning i väntan på leveranser - härliga nytillskott till SM serien 2014 där minst två Ford Fiesta R5 väntas starta i SM premiären.
Ford är enda tillverkaren med bil på banan, Peugoet och Citroen har misslyckats med sina planer, de väljer nu att fortsätta sin utveckling ännu någon månad. Den tidigare homologeringen vid nyår blir försenad, nästa tillgängliga månad blir nu 1 mars vilket innebär väntan för kunder som hoppats på bilar till starten av 2014 års säsong!
Dagens förhandlingar och beslut kommer väntas klubbas vid nästa FIA möte den 4:e december.
Publicerad: 2013-11-22 18:54