Pontus Tidemand blev med säkerhet den sista Junior världsmästaren i R2 bil och förmodligen då också vad det gäller bilar från Ford. Internationella bilsportförbundet, FIA siktar nu på att uppgrader Junior VM serien till 2014 - trots att säsongen närmar sig med stormsteg har man fortfarande inte gjort klart med varken kalender eller bilmodell - klart är att man jobbar med ett klassbyte.
Man vill gå från R2 bilarna till nästa steg, R3 - mer effekt och mer "tävlingsbil" är anledningen, samtidigt lär priserna skena om FIA inte sätter hårt i förhandlingarna med en ny leverantör och tillverkare av tjänsten - det redan i dag klena intresset med 10-talet bilar riskerar falla än mer och tappa seriens status. Prislappen var en av anledningarna till att man för något år sedan lämnade super1600 och R3 bilarna mot de motosvagare R2 ekipagen.
M-Sport har under flera säsonger levererat, administrerat och skött servicen av de Ford Fiesta R2 bilar som gått i junior VM serien. Nu har erbjudande till flera biltillverkare gått ut, hetaste kandidaten är Citroen med DS3 R3T modellen. Bilen har redan i år gått i WRC3 serien med en märkescup från Citroen, där står en fri styrning med en av märkets bilar i WRC2 på agendan kommande säsong - d.v.s. samma bud som gått till vinnarna i junior VM serien - men då med bil från Ford. Kanske kan Citroen genom ett VM arrangemang ge mer publicitet för märket till samma pris?
Samtidigt funderar FIA på fortsättningen för WRC3 klassen som utan Citroenbilarna kammat noll i intresse bland de aktiva.
FIA´s ansvarige i Rally VM, Jarmo Mahonen meddelar på FIA´s hemsida att i början av december väntas beslut om nästa år bilmodell bli klart, då ska prislappen sättas för en Junior VM säsong och en tävlingskalender presenteras.
Publicerad: 2013-11-11 18:53