Under söndagseftermiddagen gjorde Sebastien Loeb sitt försök uppför den berömda och mytomspunna Pike Peaks backen i Colorado. Under en veckas tid har förare och team finjusterat sina bilar, tränat och gjort sig redo för värdens tuffaste backtävling. Vägen som leder upp till höjder av 4300 meter över havet pågår under 2 mils körning och innehåller 156 kurvor på grus och asfalt som alla ska träffas perfekt. Lägg där till stup bredvid delar av banan där ett fall innebär mer än en bruten tävling.
Förra året kapades rekordtiden uppför backen till 9:46 minuter, det satt av Rhys Millen i en specialbygd Hyundai Genesis. Under året har Peugeot byggt en riktig värsting, en Peugeot 208 T16 med spoilers stora som kaffebord. Testerna har visat att bilen är snabb, men hur snabb har man inte kunnat säga då träning i den aktuella backen endast sker under tävlingsveckan. Peugeot for dit med målet att ta tillbaka hedern som sattes i samband med grupp B eran i Rally VM, då man också var snabb uppför berget i Colorado. För Sebastien Loeb handlade också målet om att slå rekord, något den niofaldige rallyvärldsmästaren dock är van vid!
Veckan har inneburit snabba tider för Loeb och hans Peugeot då träningar körts i olika delar av backen, snabbast i kvalet och under eftermiddagen ställdes bilen på startlinjen för det verkliga provet. Allt tydde på rekordtid, men skulle bilen hålla ändan upp på de syrefattiga nivåerna. När klockan stannade uppe på toppen indikerade tiden 8:13,878 minuter - "minutfel" var allas första tanke, men så var inte fallet! Sebastien och Peugeot kapade rekordet uppför backen i Unlimited klassen, den vassaste klassen, med 1 minut och 33 sekunder!
Det innebär att såväl Millen som Suzuki gurun Monster Tajima kan ställa sina bilar i skamvrån efter flera år med rekordtider och putsningar med futtiga sekunder och tiondelar.
Sebastien Loeb har gjort det igen, ett magiskt rekord som sent kommer glömmas - än mindre raderas - bara han själv kan göra det bättre!
Nästa uppdrag för den Franske rattvridaren blir nu att ta sig an WTCC tävlande för Citroen - hur det går, det vet vi hösten 2014 när första säsongen är avverkad!
Publicerad: 2013-06-30 22:10