De europeiska VM rally arrangörerna kan få det allt tuffare under de kommande åren, idag avgörs 10 av 13 VM deltävlingar i Europa. Om några år räknar FIA med att den siffran kan vara utjämnad till 7-6 med fördel Europa. Två heta kandidater om VM deltävling är Brasilien och Kina - de sistnämnda har tidigare funnits i VM kalendern, det 1999. De båda länderna har också ett stort intresse och ett stort ekonomiskt positivt läge med penningstarka organisationer och sponsorer. Flera av de Europeiska deltävlingarna lider redan nu av ekonomiska problem och nedskurna budgetar - hotet från andra delar av världen kan nu ge dem än större problem att hålla sina organisationer vid jobb om tävlingen bara återkommer vart annat år.
I Kina växer motorsporten stort, det egna Rallymästerskapet växer för varje år med flera tillverkar som stöttar team inom serien - ett nytt reglemente sattes i bruk förra säsongen med stor lycka, trimmade bilar och teamens egen kunskap bakom till en billig peng. De värvar också allt mer tekniskt kunnande från Europa – såväl förare som tekniker.
En av Kinas större biltillverkare, med bl.a. rester från Saabs konkursbo i bagaget, arbetar för ett eget team i Kinesiska Mästerskapet, målet är också att inom några år presentera en egen modell möjlig för rallymarknaden på hemmamarknaden. En som setts i samband med teamet är Tommi Mäkinen som besökt fabriken och arrangerat förarutbildning med unga bilförare men också gett tips i utvecklingen kring en tilltänkt bil.
RallyCrossen är också på väg att etablera sig i Kina, intresset växer och flera organisationer och företag jobbar på marknaden nu för att redan nästa år arrangera en deltävling i X-games med bland annat RallyCross som bas. Brasilien gästas redan i år, kommande helg, av X-Games och för såväl Kina som Brasilien anordnas större rallytävlingar med observation från FIA under sommaren.
Försöken att globalisera Rally VM har gjorts tidigare, med svaga resultat. Men frågan är vad som händer när de nya arrangörerna nu har pengar att spendera.
Även andra länder försöker slå sig in i VM serien, Ryssland är en stark och växande nation som med egenintresse i Evgeny Novikov arbetar för en VM tävling, söder över är Afrikanska arrangörer intresserade av VM serien.
Igår presenterade vi nyheten om R5 bilarna som ersättning för dagens WRC – allt för att få ned kostnaderna för teamen vilket i sin tur lockar nya tillverkare. Dagens ämne med mer spridda deltävlingar spär på utgifterna för teamen då samtidigt nu deltagande teams motorsportavdelningar – M-Sport/Ford, Citroen, VW och kommande Hyundai är stationerade i Europa med sin bas.
Publicerad: 2013-04-16 19:39