Snart byggs de sista super2000 och RRC - Regional Rally Car vagnarna - när 2014 ser sitt slut kommer inte några nya vagnar ur dem kategorierna att se dagens ljus. Istället är det tänkt att R5 bilarna helt ska ta över och bli den nya "supportklassen" i VM men också huvudnumret i de mindre mästerskapen, såväl EM som nationellt.
Peugeot, Ford och Citroen är de tillverkar som kommit längst i utvecklingen och kommer redan under slutet av årets säsong släppa sina första bilar till marknaden. Bilarna ska vara en bra slant billigare än dagens super2000 och RRC bilar - det genom mer "standarddelar". Komponenter från hela tillverkarens sortiment, inte bara en specifik modell ska vara tillåtna för att slippa dyra speciallösningar. Det handlar om en 32mm restriktor för turbon och motorn måste vara baserad på en "standardmodell" från egna modellprogrammet. Motorn får häller inte flyttas i motorutrymmet utan ska rymmas på originalbilens placering och flera delar så som kylare måste plockas från tillverkarens standardmodeller. Allt detta ska ge en billigare bil än dagens super2000 / RRC vars reglemente öppnats upp efter hand och gett nya och dyrare lösningar.
Utöver Peugeot, Ford och Citroen jobbar såväl Opel som Skoda på bilar - för Skoda´s del väntas premiär under slutet av 2014 - i samband med att man visar upp den nya gatversionen av upphottade Fabia.
När Opel ser dagens ljus är ännu inte helt bestämt, men säkert vill man vara med när "tåget går". Andra tillverkare som nämns i snacket om nya bilar är främst Toyota, Proton och Hyundai.
Publicerad: 2013-04-07 22:04