|
Förarna laddade inför SM premiären. PRESSRELEASE
Efter inställda vinterrallyn så kommer årets Rally SM att avgöras under fyra grusrallyn med start på fredag när förarna i South Swedish Rally rullar över startrampen i centrala Ljungby.
Totalt är hela 254 bilar anmälda till tävlingen vilket är ett rekordstort startfält. Av dessa kommer 111 ekipage att göra upp om åtråvärda poäng i SM- klasserna samt i JSM.
I klassen för trimmade fyrhjulsdrivna bilar, som samlat 18 startande till Ljungby, får Forshagaföraren Mats Jonsson gälla som favorit i sin jakt på sitt 14.e SM Guld.
- Båda jag och min co-driver Johnny Johansson får en extra kick när det närmar sig South Swedish Rally. Det är en tävling av internationellt snitt med snabba och utslagsgivande sträckor. Naturligtvis åker vi till Ljungby för att vinna och gärna då både SM klassen och sedan ta en totalseger som grädde på moset, säger Mats Jonsson.
Mats Jonsson väg till ett nytt SM Guld blir sannolikt inte lika enkel i år för det finns ett antal förare som gärna petar ner Jonsson från tronen. Patrik Flodin är en av dessa och Patrik kommer i år till start i en Toyota Corolla WRC för att utmana. Dick Wicksell hade en del tekniska motgångar förra säsongen men har nu en ny motor i sin Subaru Impreza WRC och har dessutom visat på stabil körning i årets upptakt.
- Han skall få ta i om han skall vinna, säger Wicksell med sikte på Mats Jonsson.
Från SM Guld i den trimmade tvåhjulsdrivna klassen till en Ford Focus WRC och värstingklassen är Norrköpingsföraren Jonas Wigrens väg för att utmana Jonsson.
- Vi börjar komma in i bilen och genrepade förra helgen med seger i Norrköping. Jag kanske inte riktigt ännu har fått upp farten som behövs på de snabba vägarna i Småland men vi skall i vart fall ge allt utan att chansa för mycket för jag tror att det blir viktigt att ta poäng i alla fyra deltävlingarna i SM för att ro hem guldet. Tyvärr gör ju Jonsson sällan misstag men vi är ju några stycken i år som kan stressa honom, anser Jonas Wigren.
I den otrimmade klassen för fyrhjulsdrivna bilar kommer 20 bilar att starta i SSR och finns flera förare med potential att vinna. Den regerande mästaren Oscar Svedlund har till i år skaffat den senaste versionen av Subaru Impreza men har också haft en del tekniska problem med motorn under vintern. Fungerar bara motorn som den skall så blir Svedlund svårslagen.
Jimmy Joge har gett sig in i klassen med en Mitsubishi Lancer Evo IX och också presterat förnämliga resultat under vinterhalvåret. Han tog en solklar seger i Lima i vintras och i Kong Christian Race i Kristianstad för några veckor sedan var han på väg att upprepa den bravaden men en försmädlig punktering satte stopp för den segern. Smålänningen Robin Sandberg kör också Mitsubishi Lancer Evo IX och har siktet inställt på seger i klassen.
- Förra säsongen var ett läroår för mig och Pecka Svensson i högerstolen. Vi ökade tempot under varje tävling och nu skall vi slå på lite till så de andra får allt gasa rejält om de skall slå oss, säger Robin på sin bredaste småländska.
Nya i klassen är också Kolsvaföraren Jonas Ericsson som förra året segrade i den otrimmade tvåhjulsdrivna klassen och smålänningen Andreas Magnusson som båda kör Mitsubishi Lancer Evo IX.
- Det går fortare och fortare och jag börjar känna mig väl till mods i bilen men vi kanske inte är riktigt framme för att utmana om seger men en pallplats bör vara realistiskt, kommenterar Ericsson.
- Det har gått över förväntan med den nya bilen och det har också gett självkänsla i körningen så nu får vi en riktig värdemätare i helgen, säger Magnusson.
Outsider i klassen är stabile Hans-Erik Weng från Säffle som sällan gör en dålig tävling i sin Mitsubishi.
Den trimmade klassen för tvåhjulsdrivna bilar är störst i SM fältet med 41 startande. Klassen är ett riktigt getingbo där det är omöjligt att hitta någon klar favorit till segern. Per-Arne Sääv finns naturligtvis med i skaran av potentiella segrare med sin VW Golf.
- De får ta i om de skall åka från mig. Men det är ett svårt rally med många fällor så mycket kan hända, säger Sääv
Göteborgaren Leif Petersson är alltid snabb i sin Toyota Corolla, Vännäsexpressen Stefan Jonsson är vinterexpert men också ruskigt snabb på grusvägar i sin SEAT Ibiza, Mats Andersson från Eslöv är rutinerad nog att slå sig in i toppen med sin Opel Astra liksom Tobias Söderqvist i en vass Toyota Corolla.
Frågan är bara om någon av dessa kan straffa den franske fabriksföraren Jean-Joseph Simon som är i Ljungby för att såväl tävla som för att visa upp Citroëns senaste rallykanon i forma av Citroën C2 R2 Max men han har inget med ett SM Guld att göra då han bara kör denna tävling i SM serien.
I den otrimmade tvåhjulsdrivna klassen finns det åtminstone fem vinnarkandidater och alla fem tävlar också om JSM guldet. Alla fem åker dessutom Ford Fiesta. Jämtlänningen Joakim Nyman, Stockholmaren Viktor Henriksson, Andreas Sjölander som tävlar för SMK Gävle, Anders Gullstrand från Värmland och Växjöföraren Patrik Johansson.
- Det blir en tuff SM serie. Alla vi fem är oerhört jämna och det kommer att bli misstag som fäller avgörandet. För min del så tänker jag hålla mig på vägen, säger Viktor Henriksson.
Men det är inte bara Ford Fiestor som finns i klassen. Calle Ward har precis fått hem en alldeles ny Renault Clio R3 som han körde för fullt på en testväg i söndags och det gick imponerande fort.
- Bilen är alldeles ny men trots det så blev jag riktigt imponerad över hur snabb och stabil den var. Det är alltid svårt att förutsäga något men får vi till en bra set up så kan jag lova att det kommer att gå fort i smålandsskogarna, säger Calle Ward nöjt.
En annan Renaultförare är unge Calle Trainor om tävlar för Katrineholms MK och gör sin första riktiga SM säsong. Calle har redan visat sin kapacitet och kan bli årets stora utropstecken i klassen.
Totalt sett så är årets Rally SM på god väg att bli en spännande och händelserik serie där inget är avgjort på förhand. Det kommer att vara många laddade förare och co-drivers som ger sig av från startrampen med början klockan 14.00 på fredag eftermiddag och de första indikationerna hur det skall sluta i tävlingen kommer på fredagskvällen när den första etappen är över vid 21 tiden efter sex specialsträckor. Därefter så blir det en ny uppladdning inför en lång oh krävande avslutning under lördagen med åtta specialsträckor där första bil ger sig ut redan klockan sju på morgonen för att förhoppningsvis nå målrampen inne i Ljungby centrum strax efter klockan 17 på lördagseftermiddagen.
» Pressrelease från South Swedish Rally, www.southswedishrally.com.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Följ helgens rallyn:
Publicerad: 2008-05-20 19:52
|
|
Så körs Rally Sweden 2025. Torsdag 13 februari startar Rally Sweden. Totalt 18 utmanande sträckor ska avverkas när säsongens andra VM-tävling körs. Drygt 300 km specialsträcka. Och allt börjar med Shakedown på den nya sträckan Strandpromenaden i centrala Umeå.
– Otroligt spännande och helt nytt för oss. Nu kan vi erbjuda ...Publicerad: 2025-01-30 19:30 Rally SM, Kruses Krönika #1 2025. Bakkant är ordet… Det känns som jag/vi varit i bakkant på för många sakerna en längre tid nu. Att dra i gång SM förra året, med en smäll, då handlade det om att överhuvudtaget få till ett värdigt mästerskap. Det fattades arrangörer och mycket var oklart. Det var ett tufft arbete för oss alla. Dessut...Publicerad: 2025-01-30 18:18 Bakkerud med Escort MK2 för rallyskogen. Som så många andra rallycrossåkare har norske Andreas Bakkerud fått se sig om efter annat när osäkerheten kring rallycrossåkandet är stort.
Bakkerud som tävlat mycket i Fordbilar under sin tid i rallycrossen har även kört Ford Fiesta R2T i rallyskogen för några år sedan. På senare tid har det var...Publicerad: 2025-01-29 22:54 MK Nord-Jämten med närmare 30 åkare för DM i Utrikesrundan. Utrikesrundan hos MK Nord-Jämten är deltävling i Mellan Norrland DM Där väntas 43km special fördelat på två sträckor som går dubbelt för lördagen.
Närmare 30 tävlande.
27 tävlande genom sex klasser, delat störst är "A/B-förare VOC, Grp F, Grp N<1400, Grp E" med sina sju anmälda ekipage. P...Publicerad: 2025-01-29 22:15 140-talet bilar för Arctic Lapland Rally, Liiten utmanar hela Finska eliten. Andra deltävlingen i Finska Mästerskapet där 13 sträckor på 21 mil ska avgöras under dagarna två. I eftermiddag shakedown och fredag förmiddag inleds rallyt, totat sex sträckor på nio mil och då är kvällens avslutning kort med 4km.
Lång sista sträcka.
Omstart lördag morgon för de sista s...Publicerad: 2025-01-29 22:08 Jembas notsystem, bra betyg och många bokade stortävlingar för 2025. Under rallysäsongen 2024 har Jemba Inertia Based Pacenote System bevisat sin överlägsna förmåga att leverera världens mest konsekventa och användarvänliga arrangörsnoter. Rallyförare från hela landet har fått uppleva skillnaden med Jembas banbrytande teknik och användarcentrerade design.
Jembas t...Publicerad: 2025-01-29 21:59 Östberg gör fjärde försöket på seger i Qatar, kör nästa helgs rally i Skoda. 29 bilar väntar för Qatar International Rally när FIA Middle East Rally Championship fortsätter, premiärvinnaren Nasser Al-Attiyah är given på startplattan när det är hemmatävling.
Före i listan ses Abdulaziz Al-Kuwari i Citroen C3 Rally2 och bakom Abdullah Al-Rawahi som är den som väntas hota om...Publicerad: 2025-01-29 18:44 Där och då säljs program för Gestrikekannan. På lördag körs Gestrikekannan hos Järbo MK, 90-talet tävlande för Supercupen, Nedre Norras FM och Upplands DM gör upp över 65km special på tre sträckor.
Redan från fredag klockan 16:00 börjar arrangören sälja karta & program för rallyt, det finns till försäljning hos OK Ockelbo, Kjellas Mack Jädr...Publicerad: 2025-01-28 20:38 SverigeSerien 2025 med nyheten att juniorer kör gratis. Efter några extra omgångar dialoger är VOC´s SverigeSerie för 2025 nu färdig att presenteras, hög tid att presentera kanske vi ska säga. Som vanligt rakt igenom jättefina rallyn som sedan i fjol bara går på grus i SverigeSerien. Tävlingar väl spridda över ”RallySveriges bas” med fokus på befolknings...Publicerad: 2025-01-28 20:36 Förarna nöjda över Hankooks WRC debut. Hankook fick beröm för däcken i Rallye Monte Carlo, det kan konstateras när Dirfishs reportrar Luke Barry och David Evans kollat läget med flera av tätbilarna efter rallyt. En som var klart nöjd var givetvis vinnaren Sebastien Ogier som tyckte att det fanns saker att utvärdera men att det var riktig...Publicerad: 2025-01-28 19:30
|
| |
|
|
|