Helgen den 4-5 september, då slås portarna upp i garaget för årets Rally & Konst vid Skogshyddan, Gammelhyttan i Järnboås. Väggarna är fyllda av reportage från tävlingar under 70-talet. Resultatlistor, foton, collage med ”vassa värmlänningar” och ”snabba T-klubbars förare”. Fortsätter med Klassiska Rally Cupen under 90-talet. Utanför garaget kommer gräsmattorna vara nyklippta för rallybilarnas utställning och flaggan vara hissad! I år blir det tema ”Opel Rally”. Plus en liten överraskning. Lars Persson från Nyhyttan visar upp sin 50 år gamla Volvo lastbil N 86 i utmärkt bruksskick.
Beträffande konsten så visar Karin Pettersson, med egen ateljé i Örebro, sina naturinspirerande abstrakt målade verk. Fantastiska skapelser gjorda i akvarell. Gästutställaren Jennie Henriksson visar också sina häftiga och avancerat experimentella verk med Bergslagen i åtanke. Keramik gjort i verkstaden på KKV i Örebro.
Lindbergare från Bredsjö gör rallycomeback!
Från Järnboås till Bredsjö är det inte långt. Målet är ett besök hos Lindbergs Bil. Mitt i skogen ligger bilverkstaden, nästan granne med ”Bredsjö Gårdsmejeri & Ostcafé”. En rallyutrustade Opel Ascona B, en sådan där bil som Opelteamet hade. Vilken pärla, ska han verkligen ta ut den i skogen?
- Det ska bli spännande, säger Sture. Senast jag körde rally var för över 20 år sedan.
Vem var snabbast av er bröder, kände jag mig nästan tvingad att fråga? Sönerna skrattar då vi sitter i fikarummet hos Lindbergs Bil i Bredsjö. Jag märker att Sture blir diplomatisk, han svarar.
– Under Bergslagsrallyt 1979 åkte vi sekundlika på Björnjägaren, den var nästan 10 mil lång. Vi fick båda tiden 73,41! Dock, den här bilen har jag kört 1 kilometer på grusväg! Undra hur det kommer gå?
Men det har varit karossbyte på den nya bilen. Tror det var ”PG” Anderssons pappa som rullade med den i ett Midnattssolsrally. ”Pitan” i Stockholm blev inblandad då. Hela bilen är därefter genomgången av tidigare SM-vinnaren Mats Karlsson. Den är snabb, 190hk ger motorn, har en 5 växlad ZF-låda och bakaxelutväxling 5,28 med diff.
Sture har erfarenhet både av Ascona A och Kadett GTE. Debuten i bilen har dröjt, beroende på Pandemin.
Sonen Martin kommer vara kartläsare. Själv var Martin lovande längdskidåkare, gick på skidgymnasiet i Torsby. Men nu är det kartläsare som gäller, både till pappa Sture och brorsan Tommy! Första gången jag åkte med var 2003, med brorsan. Men, det är också Enduro som gäller nu.
–Jag kör en Husqvarna 350, har åkte Gotland Grand National 2 gånger.
Storebrorsan Tommy började med folkrace.
– Jag kom sedan in på Motorsportsgymnasiet i Mantorp. Började skruva i STCC åt Kristoffersson Motorsport. Första rallybilen blev en Citroen, därefter Peugeot. - Golfen jag kör nu köptes i Danmark. Det är en ren grupp H-bil, motorn ger 235 hkr. Sedan blev det barn och bilen står nu här inne i garaget och väntar.
Kom och se Sture Lindbergs Opel Ascona B rally!
Fabrikare på gång i Bångbro, strax söder om Kopparberg!
Ja, de är det första man tänker på då man får se en skymt av bilen. Färgen, taklackeringen, skärmbreddarna. Jag är inte ensam på besök i verkstaden, folk kommer och går. Intresset är stort för att se hur bilen tar form. Och snart är det dags för premiär, nämligen som föråkare i Kils SM-tävling den 14 augusti.
Janne Westlund började tidigt med rally.
– Jag var ju inte så intresserad av bakverk, som ”farsan” tyckte att jag kanske skulle hålla på med, Han var konditor.
– Jag började åka kartläsare med en granne som heter Lars-Ove Pettersson. Jag var 13 år. Han hade bilverkstad bredvid vårt Värdshus. Jag hängde mycket i hans verkstad. Det slutade med att jag som 17 åring köpte en Ascona A i Fredriksberg. Jag gjorde i ordning bilen, den blev klar innan jag hade körkort. Jag fick ”tvinga” brorsan att köra, det gick bra. Han körde upp sig till B-förare. Därefter körkort, då skiftade jag över brorsan till kartläsarstolen. Det var så det började.
1983 byggde vi en ny bil, provade att åka Junior SM, det gick så bra i Falun att vi blev trea. Vi körde upp oss till A-förare snabbt. Det var en rolig tid. Vi byggde en Opel Manta 1986, tyckte dock det var svårt att få till väghållningen på den. Christer Sunner föreslog att vi skulle satsa på en fyrhjulsdriven bil. Vi började bygga en Audi Quattro. Det gick bra med den, så bra att jag fick en förfrågan av Anders Kulläng om jag ville vara med i juniorlandslaget. Det här var 1987.
Nu är det 2021 och Janne Westlund är fortfarande aktiv. Han har kört både framhjulsdrivet, bakhjulsdrivet och fyrhjulsdrivet. Han behärskar allt och åker fort! Nu snart åter redo i en Opel, en ”fabrikare”, med en cross-flow motor på 237 hkr. Det här blir något att bita i för konkurrenterna i Appendix k, den saken är klar!
Kom och se Janne Westlunds Opel Ascona A CF rally!
Publicerad: 2021-08-02 19:03