|
|
|
|
|
|
|
|
|
Joge tog hem första segern i Evolution Challenge. PRESSRELEASE
Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden – Deltävling 1, LBC Ruschen Rally – 8 mars 2008
* Jimmy Joge leder från start till mål
* Ericsson tar en säker andra plats
* Weng gör en sen uppkörning och når tredje platsen
* De tävlande njuter av utmärkta förhållanden för en snötävling
Jimmy Joge och hans kartläsare Mikael Johansson vann den allra första deltävlingen i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge som hölls i Sverige denna helg. LBC Ruschen Rally som arrangerades i Lima nära skidorten Sälen. Efter att ha lett ända från start så slutade de 54,1 sek före Jonas Ericsson/John Stigh som kom tvåa, som i sin tur var 27,8 sek före Hans-Erik Weng/Anders Fredriksson som kom trea.
LBC Ruschen är en av de mest populära rallytävlingarna i Sverige och detta år deltog över 240 bilar, varav 8 st var deltagare i Evolution Challenge, den enda serien för Grupp N Lancer Evolutions. Det är ett av de sista vinterrallyn i Sverige och det erbjöd 100 km istäckta vägar, uppdelade på fem specialsträckor.
Joge var snabbast av Evo Challenge-deltagarna på den första sträckan, 26 sek före Ericsson, som var lite förvånad över att han var så långt efter ledaren. Tvärtemot var Andreas Magnusson/Henrik Hulterskog nöjda över att bara vara 11 sek efter Ericsson eftersom detta var deras första snörally någonsin och första gången i deras Mitsubitshi.
Den första servicen för dagen följde efter SS1, där alla EVO Challenge-tävlande rapporterade att vägförhållandena var utmärkta och därför, roliga att köra.
Specialsträcka två, den kortaste sträckan av rallyt på 11,5 km följdes av den längsta, 39,5 km genom Mosätra. Fastän topplaceringarna var de samma när bilarna anlände till den andra servicen hade flera förare massor att berätta.
Joge hade hittat, vad han trodde var ett transmissions problem som gjorde att hans bil reagerade olika i högersvängar och därför orsakade ett besök i diket på SS3. Ericsson/ Magnusson körde fortfarande bra men fjärdeplacerade Joakim Borg/Lill-Erik Gustavsson medgav att de hade kört lite för fort, i kampen för att hänga med ledarna, och var frustrerade efter att ha gjort några misstag.
På femte plats låg det norska teamet Kenneth Jonsrød/Anders Wangen. Trots att de var nöjda med sin insats, tappade de tid på SS2 när deras intercom slutade fungera och sen, på SS3 råkade de ut för en sprucken bromsskiva. Inte långt efter på sjätte plats, ökade Weng farten och förberedde sig för att köra ännu snabbare på de två avslutande sträckorna. Joachim Carlström/Jörgen Norman förstörde vad som såg ut att bli en bra sträcka med en sladd på SS2 och de tappade över en minut innan de kom igång igen. Mikael Gustavsson tappade tvåan och fyrans växel, i bilen som han endast kört några hundra meter med innan tävlingen.
Till de två sista specialsträckorna slog vädret om och temperaturen steg några grader, snön började sakta smälta men som tur var, inte tillräckligt för att påverka Evo Challenge-deltagarna.
För att ta sig igenom de resterande sträckorna utan några incidenter körde Joge mer försiktigt vilket tillät Weng att uppnå den snabbaste tiden för Evo Challenge på SS4 och Jonsrød fick den snabbaste tiden på SS5. Hur som helst, den svenska mästaren 2006 hade gjort tillräckligt och korsade mållinjen för att bli den allra första vinnaren av Swedish Evolution Challenge, där han slutade tvåa i Grupp N och hamnade på en total sjätteplats.
”Jag är väldigt nöjd med att ha vunnit den första deltävlingen av Evolution Challenge i Sverige”, sa Joge. ”Det här var första gången jag deltog i detta rally och det var roligt. Jag ser nu fram emot att få göra några små justeringar på bilen som gör att den ska gå ännu snabbare, och få göra om detta på den andra deltävlingen.”
Trots flera försök, kunde inte Ericsson ta ifatt tidsskillnaden fram till Joge och han slutade tvåa, medan Wengs körning de två sista sträckorna räckte fram till en tredje plats, bara 6,6 sek före Magnusson, som fick erfara att hans däck förlorade fästet mot slutet av tävlingen och han var förstås besviken över att ha tappat pallplaceringen.
Borg hade tur som slutade femma efter det att en bil träffade hans Evo på vägsträckan tillbaka till målet. Jonsrød var nöjd med sin insats, första säsongen i en Mitsubishi, och slutade sexa. Carlström var också nöjd med sin insats på de två sista specialsträckorna men var också orolig för att hans motor tappade kraft på slutet, medan Gustavsson var glad att över huvud taget ha tagit sig i mål efter att han varit tvungen att reparera sin trasiga växellåda.
Den andra deltävlingen av Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge i Sverige hålls den 19 april på Kong Christian Race i Kristanstad där arrangörerna förväntar sig att deltagarantalet ökar till tvåsiffrigt.
2008 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden är sponsrad av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli tyres, Sunoco fuel, Performance Friction Brakes, Speedline Corse wheels (www.ppe.com), PIAA lights, Sparco racewear, Scandinavian Tools & Tent, Mpart and RPM Promotions.
Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge – Resultat deltävling 1
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson 1:00:09.8
2 Jonas Ericsson (/ John Stigh 1:01:03.9
3 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) 1:01:31.7
4 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 1:01:38.3
5 Joachim Borg(Järfälla)/Lill-Erik Gustavsson (Örebro) 1:01:42.7
6 Kenneth Jonsrød (Sperrebotn)/Anders Wangen 1:01:47.3
7 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norma (Torsäs) 1:04:03.3
8 Mikael Gustafsson (Ludvika)/Ola Persson (Uppsala) 1:08:23.3
Ställningen i mästerskapet
Förare Poäng
1 Jimmy Joge 12
2 Jonas Ericsson 10
3 Hans-Erik Weng 8
4 Andreas Magnusson 7
5 Joachim Borg 6
6 Kenneth Jonsrød 5
7 Joachim Carlström 4
8 Mikael Gustafsson 3
Kartläsare
1 Mikael Johansson 12
2 John Stigh 10
3 Anders Fredriksson 8
4 Henrik Hulterskog 7
5 Lill-Erik Gustavsson 6
6 Jorgen Norman 5
7 Ola Persson 4
» Pressrelease från Swedish Evo Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Följ helgens rallyn:
Publicerad: 2008-03-10 16:59
|
|
Så körs Rally Sweden 2025. Torsdag 13 februari startar Rally Sweden. Totalt 18 utmanande sträckor ska avverkas när säsongens andra VM-tävling körs. Drygt 300 km specialsträcka. Och allt börjar med Shakedown på den nya sträckan Strandpromenaden i centrala Umeå.
– Otroligt spännande och helt nytt för oss. Nu kan vi erbjuda ...Publicerad: 2025-01-30 19:30 Rally SM, Kruses Krönika #1 2025. Bakkant är ordet… Det känns som jag/vi varit i bakkant på för många sakerna en längre tid nu. Att dra i gång SM förra året, med en smäll, då handlade det om att överhuvudtaget få till ett värdigt mästerskap. Det fattades arrangörer och mycket var oklart. Det var ett tufft arbete för oss alla. Dessut...Publicerad: 2025-01-30 18:18 Bakkerud med Escort MK2 för rallyskogen. Som så många andra rallycrossåkare har norske Andreas Bakkerud fått se sig om efter annat när osäkerheten kring rallycrossåkandet är stort.
Bakkerud som tävlat mycket i Fordbilar under sin tid i rallycrossen har även kört Ford Fiesta R2T i rallyskogen för några år sedan. På senare tid har det var...Publicerad: 2025-01-29 22:54 MK Nord-Jämten med närmare 30 åkare för DM i Utrikesrundan. Utrikesrundan hos MK Nord-Jämten är deltävling i Mellan Norrland DM Där väntas 43km special fördelat på två sträckor som går dubbelt för lördagen.
Närmare 30 tävlande.
27 tävlande genom sex klasser, delat störst är "A/B-förare VOC, Grp F, Grp N<1400, Grp E" med sina sju anmälda ekipage. P...Publicerad: 2025-01-29 22:15 140-talet bilar för Arctic Lapland Rally, Liiten utmanar hela Finska eliten. Andra deltävlingen i Finska Mästerskapet där 13 sträckor på 21 mil ska avgöras under dagarna två. I eftermiddag shakedown och fredag förmiddag inleds rallyt, totat sex sträckor på nio mil och då är kvällens avslutning kort med 4km.
Lång sista sträcka.
Omstart lördag morgon för de sista s...Publicerad: 2025-01-29 22:08 Jembas notsystem, bra betyg och många bokade stortävlingar för 2025. Under rallysäsongen 2024 har Jemba Inertia Based Pacenote System bevisat sin överlägsna förmåga att leverera världens mest konsekventa och användarvänliga arrangörsnoter. Rallyförare från hela landet har fått uppleva skillnaden med Jembas banbrytande teknik och användarcentrerade design.
Jembas t...Publicerad: 2025-01-29 21:59 Östberg gör fjärde försöket på seger i Qatar, kör nästa helgs rally i Skoda. 29 bilar väntar för Qatar International Rally när FIA Middle East Rally Championship fortsätter, premiärvinnaren Nasser Al-Attiyah är given på startplattan när det är hemmatävling.
Före i listan ses Abdulaziz Al-Kuwari i Citroen C3 Rally2 och bakom Abdullah Al-Rawahi som är den som väntas hota om...Publicerad: 2025-01-29 18:44 Där och då säljs program för Gestrikekannan. På lördag körs Gestrikekannan hos Järbo MK, 90-talet tävlande för Supercupen, Nedre Norras FM och Upplands DM gör upp över 65km special på tre sträckor.
Redan från fredag klockan 16:00 börjar arrangören sälja karta & program för rallyt, det finns till försäljning hos OK Ockelbo, Kjellas Mack Jädr...Publicerad: 2025-01-28 20:38 SverigeSerien 2025 med nyheten att juniorer kör gratis. Efter några extra omgångar dialoger är VOC´s SverigeSerie för 2025 nu färdig att presenteras, hög tid att presentera kanske vi ska säga. Som vanligt rakt igenom jättefina rallyn som sedan i fjol bara går på grus i SverigeSerien. Tävlingar väl spridda över ”RallySveriges bas” med fokus på befolknings...Publicerad: 2025-01-28 20:36 Förarna nöjda över Hankooks WRC debut. Hankook fick beröm för däcken i Rallye Monte Carlo, det kan konstateras när Dirfishs reportrar Luke Barry och David Evans kollat läget med flera av tätbilarna efter rallyt. En som var klart nöjd var givetvis vinnaren Sebastien Ogier som tyckte att det fanns saker att utvärdera men att det var riktig...Publicerad: 2025-01-28 19:30
|
| |
|
|
|
|
|
|