Från den 1:a juli kan nya Peugeot 208 Rally4 ut och tävla, samtidigt som FIA homologeringen gick igenom kunde också Peugeot skicka ut de första bilarna av de närmare 100 beställda.
Den nya bilen som representerar Rally4 kategorin, tidigare R2 har blivit en succé innan den ens synts på rallyvägarna. 100 sålda bilar och först ut att få bilar är de som anmält sig för de två märkes serierna, den Franska stenhårda 208 Rally Cup France och lika tuffa 208 Rally Cup Iberica som körs i Portugal och Spanien.
The Racing Factory är ett av teamen som driver bilar, där debuterar teamet men en av totalt två Peugeot 208 Rally4 i helgens Rali de Castelo Branco. Pedro Almeida och Pedro Antunes kör de nya bilarna vilket blir en intressant värdemätare mot fyra äldre Peugeot 208 R2.
För de båda Peugeot serierna väntas fyra deltävlingar per serie, i slutet av augusti startar Iberica och veckan efter i Frankrike.
Den som tar hem Iberica serien efter årets fyra tävlingar får ett program med tävlande i R5 bil under 2021 i Portugal/Spanien.
Priset för den nya bilen är 66´000 euro, då ingår asfalt eller grus setup - vill man ha båda lägger man till 9´000 euro.
Men det finns mycket mer att kosta på sin bil och team, för 3´500 euro kan man köpa ett kit med setup för grus eller asfalt. För 4´000 euro kan ett kit med hjälmnät, extraljus, fotstöd och annat köpas till och för ännu 270 euro kan man köpa ett "data kit" för att själv kunna utläsa data ur bilen.
Peugeot Sport som byggt bilarna räknar med en driftskostnad om 11,73 euro per kilometer i tävlingstempo, då exklusive bränsle och oljor!
Första stora internationella uppdraget för bilen blir i Rally di Roma Capitale, då som EM deltävling och senare ses VM debuten i Rally Estonia.
Publicerad: 2020-07-02 20:58