Jari-Matti Latvala fick lämna Toyota Gazoo Racing efter 2019, inför året satsade han på att i egen regi köra en Toyota Yaris WRC i tre tävlingar. Han kom en bit in i Rally Sweden innan det roliga var över, en feldragen elkabel gick av och färden var slut, som kompensation skulle Finländaren få köra Rally Italia Sardegna.
Men både Sardinien och de planerade tävlingarna i Finland och Wales har ställt in, nu är det färdig kört för året och istället ligger fokus på egna företaget och att vinna striden mot Finska skattemyndigheten. De vill upptaxera finländaren för att han enligt dem vistats för mycket i Finland då han var skriven som bosatt i Monaco.
I år ökade han takten i egna firman, att tillverka och leverera reservdelar till historiska rallybilar, i augusti ska han också börja bygga sin första kundbil för historiskt rally.
Gällande planerna för nästa år ligger siktet på en WRC tävling vid sidan om en full satsning på FIA Historic Sporting Rally Championship förklarar han i en intervju med Finska rallysiten Rallit.
Det blir i egna Toyota Celica GT-Four ST165 som EM satsningen ska göras, ett perfekt sätt att njuta av fina rallytävlingar och samtidigt nå sin målgrupp inom egna företaget. En perfekt reklampelare och samtidigt en viktig statushöjare för EM serien.
Inför året var intresset från Svenska tävlande till EM serien stort, satsningar som dock snabbt kom av sig i och med Corona pandemin där flertalet tävlingar ställts in, och flera jagar fortsatt nya datum. Om ett par veckor väntas besked om det ens blir något FIA mästerskap i år.
Samtidigt har finländarens namn flera gånger varit på tal i spekulationerna kring det svenska Midnattssolsrallyt. En tävling den nu 35-årige Latvala inte har åldern inne för - där är det numera 40-års gräns som gäller samtidigt som han då skulle få plocka fram en av sina historiska 2wd bilarna!
Publicerad: 2020-06-10 21:26