På julafton släppte vi nyheten där vi genom R5 byggarna summerat siffrorna för klassen, då fanns totalt 996 bilar ute, dock då ett gäng icke internationellt klassade som Svenska Mparts Miragre R5 och sydamerikanska Toyota Etios R5.
Totalt hade Skoda, Ford, Hyundai, Citroen, Peugeot, Volkswagen och Proton med tio olika modeller lämnat 975 bilar redo för Internationellt tävlande. Nu en dryg månad senare har siffran passerat 1000 bilar - tillverkarna rapporterar om totalt 1008 Internationellt klassade bilar som lämnat tillverkningen!
Störst är Skoda Motorsport som passerade tidigare ledarna M-Sport, de brittiska byggarna var först men i takt med att Skodas övertag i klassen gick man om, framför allt är det den nya Evo modellen som gett en ökning, intressant statistik där fyra av bilarna uppges vara registrerade på Svenska EKS teamet.
M-Sport är knappt 20 bilar efter totalt, sedan är hoppet stort, mer än en halvering till Citroen Racing som då har två modeller, gamla Ds3 och nya C3 - den sistnämnda har dock fått ordentlig fart sedan nyår. Deras satsning på privata kunder och goda resultat i Rallye Monte Carlo har gett än mer fart, något som dock först framåt våren och sommaren syns i antalet levererade bilar.
Hyundai är fyra i statistiken, väntas också de växa starkt i takt med märkets stora satsning, en uppdaterad bil vid nyår och i sommar en helt ny modell. Satsningen på juniorer och WRC mästerskapen drar upp intresset och försäljningen. Femma är VW som gått om Peugeot vars tillverkning upphört. Sist är nyligen lanserade Proton Iriz R5, byggd i England hos Mellors Elliot Motorsport.
Publicerad: 2020-01-30 05:39