Lite av en "Miragespecial" i denna tionde del i reportageserien, inleder gör vi hos Elinstanät rallyteam med Dan Johannesson. I höstas sågs han i Mitsubishi Mirage, men vad händer då nu?
- Vi kommer satsa på Rally SM i år igen, fjolårssäsongen blev tyvärr alldeles för kort då motorn i vår Mitsubishi Lancer EVO 9 tackade för sig. Men vi kommer också försöka åka fler tävlingar för att hålla igång, vi börjar ju bli till åren, så tempot måste vårdas!
Men nu är det en vässad Mirage i topptrim som gäller?
- Ja vi kommer att åka i vår nyinköpta Mitsubishi Mirage, den har varit hos Patrik på PAKA Enginering för fullständig genomgång av fjädring och väghållning.
Men den har vässats på andra vis också?
- Har även varit hos Tomas Weng för ombyggnation till den nya klassen NAT 4WD, så det blir 4WD övriga som gäller för oss!
Har ni spanat något i kalendern var vi kan få se er utöver SM?
- Det blir lite utvalda tävlingar, kanske Svenska RallyCupen och så har vi har fina tävlingar i närområdet som vi vill åka, men tiden får utvisa vad det blir.
- Vi letar för fullt nu för ett tillfälle att få testa på snö, men läget med vädret ställer ju till det lite och vi har bara 1,5 mil SS i bilen, så det blir en utmaning om inte vädret tillåter någon test.
- Men vi får ta det som det är och ha kul i första hand, avslutar Dan.
En annan med Mitsubishi Mirage är Joachim Carlström, vad väntar hos dig?
- Planerna är att åka hela SM-serien i trimmat 4WD Övriga samt diverse andra tävlingar när det finns tid. Ja, vi håller på att uppdatera Miragen till den "nya" klassen nu.
Men det blir också byte i högerstolen.
- Nytt är att Christer Carlsson kommer att läsa noterna åt mig. Jörgen Norman som åkt med mig sedan 1992 kommer dock hänga kvar i teamet.
- Han blir kartläsare åt min son Filip Carlström som skall köra Suzuki i diverse tävlingar.
I höstas presenterade Victor Hansen som förare i Team Nybe, hur ser året ut?
- Planen för året är SM-serien tillsammans med Team Nybe. Har även tanken att köra utomlands så mycket budgeten räcker. Vi körde några tävlingar i Tyskland under förra året som var väldigt roliga och lärorika, förklarar Victor.
Och din namne fortsätter i högerstolen?
- Victor Johansson kommer fortsätta, vårt sammarbetet har fungerat riktigt bra och vi har haft riktigt roligt.
- Det blir också samma Peugeot 208 R2 som vi kört med innan, men nu med ny design!
Snabbe VOC åkaren Joel Norqvist från SMK Trollhättan laddar om för ny säsong. Klassbyte?
- Går från C-VOC till grupp H som b-förare. Det blir nu en röd Ford Escort Mk2 med 2,0l pinto motor och Unic växellåda som gäller! Köpte bilen i Danmark med asfalt inställning så jag har med vänner och mekaniker rivit ner hela bilen och byggt 4-link, större kardantunnel, special byggt ZF styrservo på framvagnsbalk, längre fjädringsväg och lackerat hela bilen, ja mycket har gjorts!
Hur ser läget ut, allt klart för start?
- Vi ska försöka åka något test innan första tävling så vi känner hur bilen beter sig och anpassa inställningarna. Ska jobba på att få till körstilen och samarbetet i bilen, vi analyserar lite incarfilmer och ser vad vi kan förbättra redan innan vi sätter oss i bilen.
Och vem åker med?
- Kommer ha Christoffer Nilsson som kartläsare en hel del tävlingar men så ska han bli pappa nu i februari så jobbar även på att försöka få ett samarbete med Elina Svensson från Strängnäs som är en bra och rutinerad kartläsare. Jag och Christoffer började 2018 ihop och har arbetat oss upp så gott vi kan och avslutade våran första säsong 2018 i VOC Sverigeserien som 6:a. Förra året höll vi oss på vägen och arbetat upp ett bra tempo och lyckades jobba ihop 5 poäng för att bli B-förare och vi avslutade säsongen som 2:a i VOC Vinterserie och 3:a i Sommar & Sverige serierna.
- På grund av motorras i Eskilstuna på sista sträckan så förlorade vi dyrbara poäng i serien. Men VOC´aren parkerar vi och kanske åker någon enstaka tävling med.
Hur ser planen ut för året?
- Vi ska köra Svenska RallyCupen och se hur långt vi kan klättra där. Sen så ska vi köra Mega Rallycup, Västra FM också några andra tävlingar. Målet är att samla många mil i bilen, hålla oss på vägen och bygga tempot. Men fega det ska vi då inte för det, hoppas kunna bjuda publiken på höga farter och sladdar!
Som min kartläsare brukar säga när jag ser publik eller förvarning mål,
"du kör alltid så aggressivt när du ser mycket folk eller målskyltar."
- Måste också få tacka alla de sponsorer som gör det här möjligt, Grundmäklarna AB, Dalek lås & larm AB, Norqvist Bil & Plåt, Sekond i Trollhättan, Stavdal i Trollhättan, Preem Överby Trollhättan, Forbinabåtar I Karlstad, Jonssons Budservice AB, Ralphs Däck, M. Vaihinger Transport AB och Mocomp!
Läs tidigare delar av "Vem kör vad 2020":
» Del 9; Vem kör vad 2020, bl.a. Olsson med R5 i SM & NM och Bengt utökar BMW åkandet.
» Del 8; Vem kör vad 2020, bl.a. Haglund R5 satsar & Persson från Ungdomsrally till R2.
» Del 7; Vem kör vad 2020, bl.a. en maxad Mazda och Haraldsson i potent Golf.
» Del 6; Vem kör vad 2020, bl.a. Liiten laddar för SM & Kristian byter Clions R3 mot nya grupp H.
» Del 5; Vem kör vad 2020, bl.a. Skoglund går för NM & Backström ska underhålla med "kutryggen".
» Del 4; Vem kör vad 2020, bl.a. Lahti i Mitsubishi WRC & Axelsson i SM med BMW M3.
» Del 3; Vem kör vad 2020, bl.a. Anton kör på egna noter & Harling vässar inför SRC.
» Del 2; Vem kör vad 2020, bl.a. Wikström i SM med WRC & Östlund upp som c-förare.
» Del 1; Vem kör vad 2020, bl.a. Rudengrens R5:a & Hannah ny i Jakobssons trebilsteam.
Publicerad: 2020-01-18 22:10