Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
MaxSport   

   
SA Tech AB   

   
Mats Bilar   

   
Mastertrailer.   

   
Trendab AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Final i VOC SverigeSerie toppad med både MästarMöte och Revanschen.
PRESSRELEASE

I helgen ska 2019-års jubileumssäsong i 30-åriga VOC Mekonomen Rallys extremt tajta SverigeSerie avgöras, faktum är att inte någon av klasserna är avgjorda förrän målflaggan faller på lördag eftermiddag. Platsen för bataljen är som tradition givit Örebro och Rikspokalen. Det är en supervital 30-åring som firar med flaggan i topp. Hela 82 VOC- ekipage luftar sig den här lördagen, det största VOC-startfältet i modern tid. Och hela 32 bilar till start enbart i högsta elitklassen är faktiskt det största A-startfältet någonsin. Kan man fira 30 år som rallyklass på bättre sätt än så. Otroligt häftigt och vilket styrkebesked att få fira så mogen ålder med att slå rekord i antal startande bilar. Och blotta storleken på startfältet ger också en föraning om hur oerhört tuff tävlingen kommer att bli.

Årets upplaga av VOC´s nationella kungaserie är oerhört tuff, inget är avgjort. Inklusive tävlingens avslutande PowerStage så står hela 35 fortfarande poäng på spel.
ha bli
– Vi fyller 30 år som klass utan att har blivit en klassikerklass - jag tror att många inte inser hur unikt det är i rallyvärlden. Det gör vi dessutom med över 700 aktiva bilar något som med stor säkerhet gör oss till världens största märkesklass. Och vi fyller år vitala, vi växer och producerar mästarämnen på löpande band. Faktum är att samtidigt med finalen så kör två ”VOC-killar” Tom Kristensson och Dennis Rådström om Junior VM guld i Wales, någon av dessa två kommer sannolikt att ta över äran och pokalen från förra årets vinnare Emil Bergkvist som alla vet också är en ”VOC-produkt”. Det är stort, oerhört stort, säger klassansvarig Roger Fransson.

Hedras den som hedras bör.

– Roger fortsätter, det är inte jag som ska ha äran för detta. Det är hela det fantastiska gäng som som jobbar, och har jobbat, med klassen ideellt och med en otrolig och till synes outtröttlig glöd. Allra mest ska dock Carleríc Johansson hyllas, mannen som tog initiativ till och som startade den här fantastiska och unika klassen för 30 år sedan. Carleric som självklart och traditionsenligt kommer att förära årets prisutdelning och fest med sin närvaro.

MästarMöte och Revanschen utanpå den vanliga finalen

Årets final är inte lik något annat år, inte bara på grund av klassens jubileum utan än mer för de speciella tävlingar-i-tävlingen som kryddar årets anrättning.

– Jag kommer därför inte heller på vanligt manér spekulera lika mycket om klassegrare den här gången. Istället konstaterar jag att hela åtta av SverigeSeriens vinnare av VOC´s högsta elitklass genom åren kommer till start nu när en ”Mästarnas Mästare” ska koras. Med bara lite mer flyt så hade herrarna kunnat vara elva. Mathias Gustavsson vinnare 2004 satsade så hårt i sina förberedelser att det slutade med en vådlig rullning. Bosse Hemmingson, vinnare 2007 åkte på kabeldragningsjobb uppe i fjällen och hann därför inte få den speciellt inköpta bilen i tävlingsskick. Och nära var det också att Emil Bergkvist, som tyvärr har avbrutit sin WRC 2 säsong lite i förtid av ekonomiska skäl, skulle komma till start i min fina 940, men han är inte riktigt återställd efter den krasch han var med om när han åkte CoDriver häromsistens. Att sedan Tom Kristensson och Arne Rådström inte kan komma till start har jag berört redan, att tävla om VM måste anses som ett högst legitimt skäl att avstå även ett MästarMöte.

Namnen som kommer till start i MästarMötet imponerar.

– Mats Karlsson, SverigeSeriens första vinnare 1993 och som också vann 1994, Billy Johansson som vann 1995 och sedan igen 1997. Joakim Hallkvist som vann både 2001 och 2002. Henrik Andersson som vann 2003. Anders Banger som vann 2009. Nicklas Carlson som vann såväl 2010 som 2011. Toppat med sentida vinnarna André Nygren 2017 och Lukas Kindgren i fjol, 2018. Blir inte det här ett superintressant MästarMöte så säg?

Många också hugade på Revanschen.

– Vi har toppat med ytterligare en tävling-i-tävlingen den så kallade Revanschen. Här får alla tidigare tävlande möjligheten att ytterligare en gång utmana sina övermän då de fajtades om högsta pallplatsen i SverigeSerien. Det här kommer också att bli en otroligt prestigefylld kamp, och frågan är om någon av alla dessa kombattanter ska lyckas slå denna kader av gamla mästare eller om någon av mästarna ska gå hem med både den stora MästarMötespokalen och den lika stora och mäktiga Revanschpokalen. Pokaler i alla ära, men störst av allt är förstås ändå prestigen, att vinna Mästarnas Mästare är minst sagt fint. På lördag eftermiddag vet vi hur det slutar.

Men, tävlingen som helhet då?

Det stora startfältet i Elit A bäddar för något alldeles speciellt.

– Att tippa detta är omöjligt. Men jag har ändå en känsla av att det tempo som 2019-års upplaga går i så kommer alla återfallsförare att få kämpa hårt. Jag tror att Kristoffer Karlsson i synnerhet men också Emil Andersson och Patrik Fredriksson blir riktigt svåra nötter att knäcka. Möjligen väljer Kristoffer att inte satsa fullt, bara han tar sig i mål så räcker de kassaskåpssäkra 10 poäng som det ger för honom att säkra det guld som han så många gånger tappat precis på mållinjen. Här har du mina troliga topp tre, trots deltagandet av alla gamla giganter.

Öppet också i Elit B.

– Oscar Jansson är tillbaka efter rullningen i Eskilstuna och tar upp kampen med årets dominant i lägre elitklassen, Dennis Persson. Men så säker som Dennis har varit det här året så krävs det nästan något problem för honom för att Oscar ska kunna plocka alla de 21 poäng han ligger efter och ytterligare en poäng som han behöver för att vinna. Men det är värt att lyfta på hatten för Oscar och samtidigt logga in hans namn i hjärnan för framtida följande. Han är en grym talang han också. Och vad kan bättre beskriva motivation än att ha rullat två bilar så tufft under säsongen att det krävt nybygge och att ändå vara med och slåss om slutsegern. Lite öppnare om bronsplatsen, Magnus Lindqvist kan te sig säker men såväl Simon Erlandsson och Andreas Liljeberg som Magnus Westman är redo att riskera en hel del för att ge Lindqvist en rejäl match. I det här klustret kunde undertecknad också ha haft ett finger med i spelet, jag och Lotta var otroligt nära Lindqvist och pallplats i Nora senast, men som klassansvarig är det tyvärr omöjligt att hinna köra finaltävlingen även om det svider en massa extra just i år med det här otroliga räjset.

Och i Cupklassen (C)?

Här har vi också en dominant i år, Robin Bäckström. Han leder med 15 poäng och jag tror det räcker för att Robin ska kunna säkra guldet om inget går riktigt fel. Men såväl Patrik Lundberg som Joel Norqvist har chansen, så osvuret är definitivt bäst. I själva tävlingen vill jag dock höja ett varningens finger för Daniel Jonsson som går ut med med högt startnummer efter att bara ha gjort en start i serien tidigare i år, men som jag brukar säga ibland: kom ihåg att jag sa det.

Efter tävling flyttar vi oss till Örebro Konserthus för stor prisutdelning och fest

Att klassen har prisutdelning och fest på något av stadens mer högklassiga etablissemang har också det blivit en fin tradition.

– I år är det Konserthuset och deras fashionabla restaurang UMAMI som bjuder på omgivningen. Där kommer vi att äta gott och samtidigt ska landets utan konkurrens största prisbord i en enskild klass att delas ut. Totalt är det priser för hela 200 000 kr som ska få sina slutliga ägare, ytterligare ett rekord. Och självklart slår vi också rekord i antal anmälda på festen, i år är vi tvåhundra, ett projekt i sig för klassansvarig bara att få det att fungera.

Välkomna till en garanterat mycket händelserik jubileumsrallyhelg signerad VOC Mekonomen Rally.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2019-10-03 21:32






Sydsvenska Mästerskapet tillbaka i Sydsverige.
Behövs det verkligen en cup till i Småland och Södra 2024? Det är en fullt berättigad fråga! De två distrikten som har en femtedel av klubbarna i Sverige har också nästan en tredjedel av planerade rallytävlingar. Nästan alla cuper och serier i Sverige har också en eller flera deltävlingar i dessa di...

Publicerad: 2024-04-24 12:08


PG Andersson kör DRIVE VXOs BMW i Rally Nyköping.
© Drive VXO Motorsport.Tvåfaldige Juniorvärldsmästaren och flerfaldige Svenske Mästaren PG Andersson kommer till start i Rally-SM:s gruspremiär den 10-11 maj i Nyköping. PG kommer att tävla tillsammans med sin rutinerade codriver Anders Fredriksson i DRIVE VXOs BMW 1M i den tvåhjulsdrivna klassen.

Bilen, byggd av svens...

Publicerad: 2024-04-23 20:31


48 ERC ekipage till Rally Islas Canarias, tre Svenska ekipage.
© Torbjörn Carlberg.48 av de 80-talet anmälda för Rally Islas Canarias, årets andra EM deltävling kör om poäng i EM klasserna - resterande i nationella klasser och serier.

Jakten kan börja för Östberg och Barth.
29 ekipage går för Rally2 i EM tävlingen som inleds med Hayden Paddon och följer med Efren Llaren...

Publicerad: 2024-04-23 20:23


90 bilar totalt, 18 ekipage från Norge, Finland och Danmark nu i listan för Rally Nyköping.
© emotorsport.se90 ekipage ses nu i listan för Rally Nyköping, den kommande Rally SM deltävlingen men också deltävling i Nordiska Mästerskapet, något som denna gång lockats startande från Norge, Finland och Danmark. Anmälan stänger på söndag kväll och än väntas ett antal ekipage fylla på.

Fler namn väntas för SM...

Publicerad: 2024-04-23 18:53


Sträckinfo, publiktips och programförsäljning inför Vilda Ryd Racet.
© Ryds MK.Sträckinformation och programförsäljning till helgens Vilda Ryd Racet.

SS1 ONE Nordic AB, 8,51 km:
Startar på en krokig byväg, som efter ett par kilometer övergår till en mindre väg med mycket sten i kanterna i ett par kilometer. För att efter ca halva sträckan återgå till byväg igen, som är någ...

Publicerad: 2024-04-22 21:10


Caroline Gassner ny co-driver till Jonna Eson Brådhe.
© emotorsport.seJonna Eson Brådhe, ny förare för mig 2024,
- I februari åkte jag och Jonna tävlingen Hasselasvängen tillsammans och kände att vi hade ett fint samarbete ihop. Nu väljer vi att ingå samarbete även resterande del av 2024, och vi bildar därmed helkvinnligt ekipage i 4wd, berättar Caroline Gassn...

Publicerad: 2024-04-22 21:06


Foto från Ekrundan Light, test och träningsdag hos SMK Eksjö.
© emotorsport.seUnder söndagen körde SMK Eksjö en test och träningsdag för framför allt klubbens medlemmar men också ett par gästande ekipage. De tävlande fick chansen att känna på bilarna efter vinteruppehållet och se att allt fungerar innan tävlandet drar igång under våren.
Åtta ekipage tog chansen att köra strä...

Publicerad: 2024-04-22 17:56


Sesks får drömchans av WRC Promotorn, två tävlingar i Fiesta Rally1.
© M-Sport.24-årige Lettländaren Martins Sesks får en drömchans, han kommer köra Ford Puma Rally1. Starterna sker med stöd av WRC Promotorn och i samarbete med M-Sport, där kommer Martins göra två starter.

Han inleder i Polen i slutet på juni med en Ford Puma Rally1 utan hybrid för att se och lära och att s...

Publicerad: 2024-04-22 09:22


WRC tabellerna efter Croatia Rally.
© Toyota Gazoo Racing.WRC tabellerna summerade efter Croatia Rally, fyra deltävlingar som kan ge en fingervisning om hur året kan sluta. Thierry Neuville hade en tung söndag, samlade bra med poäng från första två dagarna och körde hem 19 poäng precis som jagande Elfyn Evans, fortsatt sex poäng mellan dem. Adrien Fourmaux...

Publicerad: 2024-04-21 21:19


Så gick det i rallyklasserna när Svenska Sprintserien inledde.
© emotorsport.seSvenska Sprintserien inledde sin säsong hos Vimmerby MS, fem tävlingshelger och två deltävlingar per arrangör är upplägget för säsongen. Första gången i Vimmerby för de 90-talet åkarna som kom för start - så här gick det i rallyklasserna.

"Lången" på pallen båda dagarna i trimmat 2wd.
Stö...

Publicerad: 2024-04-21 20:45


Tidigare nyheter:
WRC tabellerna efter Croatia Rally.
Så gick det i rallyklasserna när Svenska Sprintserien inledde.
Foto från Svenska Sprintserien, deltävling 1.
Pettersson åkte hem Skänningeknixen.
Ogier kör hem Croatia Rally, avåkning stoppade Neuvilles segerchanser.
Hässleholms GP, ny riktning och fler varv nästa helg.
Andraplats för Helin i Danska Yding Rally, bra start med nya bilen.
Söndagsrally med Sprintserie, Skänningeknix och Croatia Rally.
Hansen sexa i Rallye Sumava Klatovy, men rallyt avbröts efter tre sträckor.
Täta kampen i Kroatien rullar vidare, Neuville tog flest WRC poäng efter lördagen.
Hemmaförare i Toyota snabbast i Historiska EM, Historic Vltava Rallye.
Andervang snabbast i Aspgren Byggsprinten.
Söndagsrally på asfalt, Skänningeknixen på gång.
Följ Svenskarna i Aspgren Bygg sprinten, Sprintserie, Rally Yding, Kroatien och 2x Tjeckien.
Neuville och Evans delar ledning i Kroatien efter fredagen, dubbelt Citroen i WRC2.
90 åkare inleder Svenska Sprintserien i Vimmerby i helgen.
100 bilar i Aspgren Bygg sprinten, tävlande för Upplands DM.
Följ fredagens tävlande i Croatia Rally och Historic Vltava Rallye.
Två sträckor dubbelt för Dackefejden i Kosta.
Ogier snabbast på shakedown inför Croatia Rally.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 04/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Anderslöv.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Stenbocken Sprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.