Det Brittiska Mästerskapet fick sin premiär inställd, förra helgens skulle Border Counties Rally körts men snötäcket låg tjockt över vägarna som där under var allt för mjuka för att på vissa delar ens ge sig ut och ploga. Arrangören arbetade länge för ett nytt datum utan att hitta något ledigt och passande vilket gjorde att de slutligen helt kastade in handduken.
Istället blir det Pirelli International Rally i slutet av april som inleder serien, ett mästerskap som till i år saknade de kända internationella namnen. Men trots allt laddar arrangören hårt och för Junior serien finns ett par fina extrapriser att tävla om.
Ihop med Hyundai Motorsport kommer två juniorer under året få göra var sin testdag med en Hyundai i20 R5. Ledaren av serien efter tre deltävlingar, möjligen nu bara två, kommer få den första testdagen. Vid årets slut kommer också vinnaren, frånsett att det inte är samma person som ledde vid första uttagningen få en testdag. Skulle ledaren vid första uttagningen också vinna mästerskapet är det nämligen tvåan som får den sista testdagen!
Mer nyheter för de juniorer som kör Peugeot 208 R2 är att Michelin Motorsport och Peugeot Sport UK/Irland gått ihop och startat Michelin Peugeot Sport Cup där prispengar om 300´000 ska fördelas. Vid varje deltävling finns närmare 30´000:- i prispengar för snabbaste Peugeot i Juniorklassen, även tvåan och trean får fina pengar. Vid årets slut finns bland annat kurser i förarutbildning på prisbordet.
Även för de Juniorer som inte kör Peugeot och på Michelindäck finns priser att hämta, om man kör på Pirelli finns cirka 12´000:- i prispengar för snabbaste i bil i varje deltävling, detta gäller inte bara i Juniorklassen utan också i fler av seriens klasser - till detta också priser till vinnarna vid årets slut.
Klart är att det finns fina prispengar att hämta för juniorerna, en grundplåt för kommande satsningar när seriens promotor satsar hårt med sina partners mot förarna och framför allt framtiden, d.v.s. juniorerna!
Publicerad: 2018-03-14 21:30